مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: دسترسی به ریل برای بنادر کشور باید ایجاد شود تا از این طریق به هدف ترانزیت کالا با کاهش هزینه دست یافت.
به گزارش سی نیوز، خیرالله خادمی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه امکانات بالقوه در بنادر کشور برای ترانزیت بار و حمل و نقل وجود دارد و توسعه در بنادر صورت گرفته است، اظهار کرد: ظرفیت بنادر احصاء شده و باید زیرساخت های لازم برای اتصال به ریل و جاده ایجاد شود تا با کمترین هزینه ترانزیت و حمل و نقل صورت پذیرد.
وی ادامه داد: مهم ترین مسیر ریلی به بنادر کشور، مسیر اتصال چابهار به شبکه ریلی با ایجاد مسیر ریلی زاهدان به ایرانشهر و ایرانشهر به چابهار است. این مسیر مهم ترین و طولانی ترین مسیر ریلی کشور است که با توجه به توسعه بندر چابهار، احداث زیرساخت های اتصال به این بندر در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تا بتوان با اتصال ریل و احداث مسیرهای جاده ای از ظرفیت های این بندر به خوبی استفاده کرد.این پروژه تا کنون پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی داشته و معادل ۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع دولتی برای ان هزینه شده است. این در حالی است که طول مسیر مربوطه ۶۱۰ کیلومتر بوده و قرارداد اولیه آن معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.
خادمی با اشاره به اینکه تحقق زمان بندی پروژه نیازمند تامین منابع مالی است، گفت: جهت اتمام عملیات رقمی معادل ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است و در این راستا مذاکراتی با چند شرکت هندی و چینی انجام شده که هنوز برای تامین مالی پروژه از طریق فاینانس نتیجه ای حاصل نشده است و در صورت تامین منابع مالی طی مدت زمانی ۲,۵ تا ۳ سال آینده پروژه مذکور تکمیل می شود.
وی با بیان اینکه در ادامه این مسیر از زاهدان به بیرجند و مشهد می رسیم، خاطرنشان کرد: مسیر ریلی شمال به جنوب در محور شرق کشور در اولیت کاری دولت قرار دارد و در صورت توسعه زیرساخت های این مسیر می توان از چابهار به سمت محور شرقی کشور و نیز افغانستان، پاکستان و آسیای میانه ترانزیت کالا داشت.
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه بنادر جنوبی کشور از جمله بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) به ریل دسترسی دارند، اظهار کرد: به منظور استفاده هرچه بهتر از ظرفیت های بندر بوشهر و توسعه این بندر مسیر شیراز به بوشهر به طول ۴۵۰ کیلومتر باید با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گیرد هرچند که منابع مالی این پروژه ضعیف است.
وی ادامه داد: مسیر ریلی قزوین-رشت تا پاییز سال جاری تکمیل می شود و پس از آن می توان بندر انزلی را به شبکه ریلی متصل کرد. از این طریق می توان دسترسی به سمت بندر آستارا و کشورهای شمال غربی در سمت غرب دریای خزر را داشت.
نظرات بسته شده است.