شرایط ایران برای باقی ماندن در برجام اعلام شد؛ اتحادیه اروپا با ایران خداحافظی خواهد کرد؟

 

بازی پیچیده مذاکرات میان ایران و اروپا حالا در وین در حال ادامه است. آمریکا از برجام خارج شده و ایران را به تحریم های بیشتر و سخت تر تهدید کرده است. در این شرایط، ایران همراه با سران اروپایی همچنان بر حفظ برجام و تعهدات آن تاکید دارند. آنها معتقدند می توان حتی در این وضعیت، راه را ادامه داد. اما آیا ایران از همه تضمین هایی که قرار است از اروپایی ها بگیرد مطمئن است؟

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا پس از پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه در سطح وزرای امورخارجه در وین برگزار شد، بیانیه پایانی این کمیسیون را در مقابل خبرنگاران قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است که طرف‌های توافق بر لزوم ادامه صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران تاکید کرده‌ و خواستار ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایران شده‌اند. همچنین در این بیانیه ذکر شده است که اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و ایران به گفت‌وگوها و بررسی جزئیات فنی مسائل ادامه می‌دهند و در صورت نیاز جلسات دیگری در سطح وزیران امورخارجه خواهند داشت. طرف‌های توافق هسته‌ای در عین حال اعلام کردند که با پایبندی ایران به تعهداتش، ادامه برجام مستلزم تامین منافع اقتصادی ایران است.

مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه همچنین در جمع خبرنگاران گفت: «در نشست امروز، راه حل‌های عملی برای عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران مورد بحث و رایزنی قرار گرفت و طرف‌ها به دنبال حفظ روابط اقتصادی و مسیرهای تبادلات مالی با ایران هستند و می‌خواهند صادرات نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی از ایران ادامه پیدا کند.» فدریکا موگرینی هم چنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا از بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز برای حفظ برجام استفاده خواهد کرد.

 

ظریف: اقدام های مورد توافق وزرا باید پیش از آغاز تحریم ها اجرایی شوند

به گزارش رویترز، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران پس از این نشست به خبرنگاران گفت: «آنچه که در نشست وزرای امورخارجه به عنوان تعهد یا اقدام مطرح شد مهم است تا پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا اجرایی شوند.» وی تاکید کرد که تعهداتی که وزیران حاضر در نشست روز جمعه پذیرفتند باید تا ماه اوت به اجرا درآید. شاید این اولین پیش شرط ایران برای ادامه همکاری با سران اتحادیه اروپا و حصول اطمینان از صداقت آنها باشد.

 

روحانی: از بسته پیشنهادی اروپا راضی نیستیم

حسن روحانی، رئیس جمهور کشور اما پیش از آنکه طرفین در کمیسیون مشترک بخواهند نقطه نظرات شان را اعلام کنند در دو مکالمه تلفنی جداگانه با آنگلا مرکل و امانوئل مکرون، از پیشنهادهای اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای انتقاد کرده و آنها را ناکافی دانسته است. روحانی معتقد است که پیشنهادهای اروپا تعهدات کلی است و از طرف مقابل خواسته تا راهکار عملیاتی در مدت زمان معین ارائه بدهد.

آنچه مهم است اینکه هر دو طرف می خواهند بر حفظ مفاد برجام و تعهدات فیمابین پایبند باشند. اما سیاست های اخیر ترامپ ممکن است برخی از طرف های اروپایی را برای همراهی مجدانه با این اتحاد دچار سستی کند.  چانه زنی ها همچنان در مذاکرات ادامه دارد، اما مسوولان کشور در این زمان بیشتر به دنبال اخذ یک تعهد غیرشکننده و پایدار از طرف اروپایی ها هستند. تعهدی که با هیچ تهدیدی زیر پا گذاشته نشود. آیا فشارهای آمریکا و متحدانش باعث خواهد شد تا اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران دلسرد شود یا راه دیگری را بپیماید؟ پاسخ این سوال را باید در خواسته های روحانی جست وجو کرد. اگر اروپایی ها در روزهای پیش رو به یک راهکار عملیاتی و اجرایی در مدت زمان مشخص شده برسند نشانه های سرافرازی واقعی برجام و مذاکرات پیشین مشخص خواهد شد و چنانچه طرف اروپایی به دنبال فوت زمان تا رسیدن به موعد آغاز تحریم های اعلام شده از سوی آمریکا باشد این را می توان به معنای خداحافظی آنها با ایران و برجام به شمار آورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.