آمادگی مدهای حمل ونقلی برای کاهش گازهای گلخانه ای در سراسر جهان؛ صنعت کشتیرانی بادبان های سبز را برافراشت

 

صنعت حمل ونقل دریایی در تلاش است تا با یک حرکت تاریخی، از میزان تولید گازهای گلخانه ای بکاهد.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز و به نقل از سایت (  wired )، روز جمعه سازمان بین المللی دریایی (IMO) برای اولین بار با قانون محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ای موافقت کرد.

کشتی های باری در واقع 90 درصد آنچه را که ما می خریم و می فروشیم را در جهان جابجا می کنند. تردد آنها به شکل فزاینده ای بر تولید گازهای گلخانه ای اثرگذار است. قطعا اگر صنعت کشتیرانی یک کشور مستقل بود، میزان تولید آلاینده های آن در میان 10 کشور آلاینده دنیا، جایی میان ژاپن و آلمان قرار می گرفت.

با توسعه تجارت جهانی، تولید میزان گازهای گلخانه ای نیز تا سال 2025 میلادی بسیار بالاتر خواهد رفت. به همین دلیل، نیاز است تا با تعیین و وضع قوانین جدید، از میزان تولید گازهای گلخانه ای در صنعت کشتیرانی کاسته شود.

با توجه به اهداف جدید برای کاهش گازهای گلخانه ای، ناظران بر این عقیده هستند که پاکسازی صنعت کشتیرانی در این حوزه چیزی بیش از یک مبارزه است.

سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) موافقت کرده تا سال 2050 میلادی و مطابق با توافقات انجام شده در سال 2008 میلادی، حدود 50 درصد از میزان انتشار گازهای گلخانه ای کشتی ها بکاهد. این طرح با قوانینی که توسط سازمان ملل و معاهده پاریس هماهنگ شده باعث کاهش گازهای کربنی در سراسر جهان خواهد شد.

این طرح سختگیرانه توسط اعضای سازمان از 173 کشور جهان مورد تایید قرار گرفته و در مقر آیمو در لندن به تصویب رسیده است. جزایر مارشال و کشورهای نزدیک به اقیانوس آرام قصد دارند طرح جاه طلبانه کاهش 100 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای را طی دو دهه آینده انجام بدهند. حرکتی که باعث کاهش 1.5 درجه ای دما خواهد شد. همچنین اتحادیه اروپا نیز قصد دارد تا نیمه قرن بیست ویکم، میزان تولید گازهای آلاینده را 70 تا 100 درصد کاهش دهد.

اگرچه طرح کاهش تولید گازهای آلاینده توسط ژاپن که اقتدار زیادی در سازمان دارد تقویت شد، اما کشورهایی مانند آمریکا و عربستان، دو غول بزرگ تولیدکننده نفت که تاثیر زیادی در صنعت حمل ونقل دریایی دارند با این طرح به شدت مخالفت کردند. از سوی دیگر، برخی از فعالان این صنعت نسبت به افزایش هزینه های جابجایی کالا نیز هشدار دادند.

توافقنامه هفته گذشته یک استراتژی اولیه و برنامه بلندمدتی است که برای سال 2023 به تصویب رسیده است. آیمو نیز موظف است اطلاعات مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای از کشتی ها را در سال های 2019 تا 2021 میلادی جمع آوری کند.

به نظر می رسد که صنعت کشتیرانی باید وارد یک عملیات مهم برای تغییر نوع سوخت فسیلی به سمت سوخت های جایگزین و پاک بشود.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.