فایننشال تایمز بررسی می کند؛ راهکار شرکت های کشتیرانی در برابر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

 

شرکت های کشتیرانی قصد دارند با دور زدن بنادر بریتانیا، مسیر جدیدی را برای حمل ونقل کالاها ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز و به نقل از نشریه فاننشال تایمز، شرکت های بزرگ کشتیرانی در حال ایجاد یک خط مستقیم از ایرلند به دیگر کشورهای اروپایی هستند تا تکلیف خود پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مشخص کنند.

اگرچه ایرلند در سال های اخیر از بریتانیا به عنوان دروازه ای برای ارتباط حمل ونقل دریایی بیشتر با دیگر کشورهای اروپایی بهره می برده است، اما حالا و با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وضعیت ارتباطات حمل ونقل دریایی در هاله ای از ابهام قرار می گیرد و به چالشی جدید تبدیل می شود.

این مسائل در حالی رخ می دهد که مسوولان سیاسی بریتانیا تاکید کرده اند که تا سال 2020 میلادی همچنان عضو اتحادیه اروپا باقی خواهند ماند و قوانین آن را به رسمیت می شناسد.

CLdN، یک شرکت حمل و نقل مستقر در لوکزامبورگ، دو فروند کشتی بزرگ در مسیرهای مستقیم جدید حمل و نقل بین دوبلین و بندر بلژیکی زیبرگ و بندر هلندی روتردام معرفی کرده است.

مسوولان CLdN در گفت وگو با نشریه فاننشال تایمز اعلام کرده  اند:« ما به دنبال یک مسیر جایگزین هستیم تا پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دچار مشکل نشویم و بتوانیم توازنی مناسب میان هزینه ها، بسامدها و مدت زمان حمل ونقل ایجاد کنیم.»

همچنین شرکت کشتیرانی Brittany Ferries یک سرویس جدید را از کورک در ساحل جنوبی ایرلند و بندر اسپانیایی سانتاندر از این ماه راه اندازی خواهد کرد.

از طرف دیگر، گروه کشتیرانی قاره ای ایرلند نیز ظرفیت حمل ونقل خود را از بندر دوبلین تا بندر شربورگ در فرانسه تا تابستان 2018 میلادی به میزان 10 برابر افزایش می دهد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سرویس ها و کشتی های جدید وارد خط تعریف شده بشوند.

این شرکت اعلام کرد که ظرفیت حمل بار هفتگی در این مسیر را از 120 کامیون به 1155 کامیون افزایش خواهد داد. اگرچه بخشی از این ناوگان در زمان اوج سفر به حمل ونقل ویژه گردشگری اختصاص می یابد.

مسیرهای مستقیم به اروپا و کشورهای آن ممکن است جایگزین مسیرهای پرترافیک ایرلند و بریتانیا بشود. با این حال، مشخص است که وابستگی شدید ایرلند به تجارت با بریتانیا باعث خواهد شد که بخشی از این ارتباطات حمل ونقل دریایی همچنان حفظ شود و تداوم یابد. به همین دلیل شرکت های ایرلندی قصد دارند تا همچنان ظرفیت خود را برای ارسال کالا به منطقه بندری هالی هد در بریتانیا افزایش بدهند.

بر اساس یک  نظرسنجی که در سال گذشته میلادی انجام شد، 57 درصد از صادرکنندگان ایرلندی در صورت افزایش هزینه ارسال کالا از بنادر بریتانیا و یا افزایش زمان آن می توانند کشورهای اروپایی را با ارسال مستقیم کالا به بنادرشان حمایت کنند.

ورنا مورفی، رئیس انجمن راه و حمل ونقل ایرلند در این خصوص گفت:« اگر ترزا می، نخست وزیر انگلستان همچنان بر خروج از اتحادیه اروپا تاکید داشته باشد در آن زمان تهدیدی برای کسب وکارها و تجارت در برابر تاخیر طولانی در بنادر بریتانیا ایجاد می شود.»

وی در ادامه اظهار داشت:« به نظر می رسد که ما پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سه بخش دچار مشکل شویم، اداره گمرک، اداره کشاورزی و اداره مهاجرت. زمانی که شما عضو اتحادیه اروپا هستید دقیقا می دانید چه زمانی کشتی از یک بندر حرکت می کند و چه زمانی کالای شما به بندر دیگر می رسد، این نتیجه عضویت در اتحادیه اروپاست، چون شما قوانین گمرکی را می دانید و منطقه اروپا را هم می شناسید. اما با خروج بریتانیا، ما در اداره گمرک با مسائل و قوانین جدید روبرو خواهیم شد.»

مطابق آمارهای انجمن راه و حمل ونقل ایرلند، روزانه معادل بار 1000 کامیون از بندر دوبلین و بندر ولش در منطقه هالی هد جابجا می شود. ضمن اینکه مسیر جنوبی نیز ظرفیتی معادل 250 کامیون در هر روز را داراست. بیشتر این ترافیک کالایی به کشورهای اروپایی اختصاص دارد.

همچنین داده ها نشان می دهد دو-سوم صادرکنندگان بزرگ و عمده ایرلندی برای صادرات دریایی به دیگر کشورهای اروپایی از مسیرها، کانال ها و بنادر بریتانیا برای کوتاه کردن مسافت استفاده می کنند که در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ممکن است این بهره مندی از این مسیرها نیز دچار مشکل شود.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.