پوتین: همکاری با ایران، هند و آذربایجان برای راهگذر شمال-جنوب ادامه دارد

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری روسیه در سخنان خود در آیین پایانی همایش بین المللی اقتصادی خاور دور روسیه در شهر ولادی واستوک که امروز (جمعه) متن آن منتشر شد، به اهمیت منطقه ای و فرامنطقه ای این گذرگاه ترانزیتی بین المللی اشاره کرد.
پوتین در این همایش که با حضور سران، مقام های بلندپایه و نمایندگان چندین کشور از جمله مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی، برگزار شد، گفت: هم اکنون همکاری در باره (اجرای) این طرح بین روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان و همچنین هند (نقطه پایانه ای طرح) جریان دارد.
به گزارش ایرنا، برنامه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای اجرای راهگذر شمال-جنوب در چارچوب تکمیل گذرگاه ترانزیتی هلسینکی-بمبئی به طول 7200 کیلومتر، یکی از طرح اصلی همکاری های سه کشور است.
حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و الهام علی اف رییسان جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان نیز آذر ماه سال گذشته در مذاکرات دوجانبه و نشست مشترک در شهر باکو، برای همکاری های گسترده در چارچوب این طرح رایزنی کردند.
طرح شمال-جنوب در راستای تکمیل راهگذر هلسینکی پایتخت فنلاند و بمبئی در هندوستان است که ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و جمهوری آذربایجان به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می کند.
افزون بر مسیر 7200 کیلومتری اصلی، شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران کیلومتر دهها کشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یکی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی می شود.
پوتین رییس جمهوری روسیه نیز پیشتر در این باره گفته است که طرح های گسترده ای در سرمایه گذاری برای بخش حمل و نقل از جمله راهگذر بین المللی پیوند دهنده شمال اروپا به جنوب آسیا برای همکاری وجود دارد.
وی افزوده است: راهگذر آسیایی اروپایی از ایران و جمهوری آذربایجان به روسیه و سپس به شمال اروپا و اسکاندیناوی می رسد که مورد گفت وگو قرار خواهد گرفت.
در صورت اجرای راهگذر شمال-جنوب، ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان افزون بر بهره برداری های اقتصادی سه جانبه و همچنین منطقه ای در مبادلات، می توانند از مزیت های آن به عنوان پیوند دهنده دو قاره آسیا و اروپا بهره بگیرند.
با توجه به بازارهای گسترده و پرمصرف چند میلیارد نفری کشورهای مسیر راهگذر هلسینکی-بمبئی و نیازهای متفاوت، ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان امکان پیوند فعال تر با اقتصاد بین المللی را پیدا می کنند و می توانند با استفاده از این فرصت ها، زمینه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را فراهم کرده و از دیگر توانمندی های استفاده نشده بهره ببرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.