والی قندهار: بندر چابهار بهترین شرایط را برای تجار افغانستان فراهم کرده است

زاهدان – ایرنا – والی ولایت قندهار افغانستان گفت: بندر چابهار به دلیل دسترسی به آبهای آزاد از اهمیت بالایی برای منطقه برخوردار است و بهترین شرایط را نیز برای تجار افغانستان فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا زلمی ویسا چهارشنبه شب در نشست مشترک استاندار سیستان و بلوچستان و والی قندهار افغانستان و هیات های دو طرف در زاهدان اظهار داشت: توسعه روابط ایران و افغانستان از طریق این استان زمینه ساز رونق و توسعه و پیشرفت 2 کشور است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان با دارا بودن مشترکات فراوان فرهنگی و اجتماعی همواره در همه دوران ها یاریگر هم بوده اند.
وی افزود: با توجه به ظرفیت های فراوان تجارت و بازرگانی در ایران به ویژه بندر اقیانوسی چابهار تجار افغانستان می توانند حجم مبادلات اقتصادی خود را از حدود سه میلیارد دلار سالانه کنونی به مراتب افزایش دهند زیرا هر چه حجم این ارتباطات افزایش یابد به همان اندازه مشکلات از بین می رود.
والی ولایت قندهار افغانستان گفت: سیستان و بلوچستان علاوه بر فرصت های فراوان اقتصادی برای افغانستان دارای ظرفیت های خوبی در بخش های مختلف نظیر فرهنگی، آموزشی و بهداشت و درمان است که می توان از آنها برای رفع مشکلات مردم ولایت قندهار استفاده کرد.
وی افزایش ارتباطات را گامی موثر در رونق و توسعه هر 2 کشور دانست و از استاندار سیستان و بلوچستان درخواست کرد تعاملات اتاق های بازرگانی هر 2 کشور روز به روز افزایش یابد.
والی ولایت قندهار افغانستان گفت: با توجه به اینکه افغانستان در حال گذر از وضعیت ناامنی است تجار و بازرگانان ایرانی نیز می توانند در کشور ما سرمایه گذاری کنند تا هر 2 کشور از منافع مشترک نفع ببرند.
محمد یوسف یوسفی تاجر ملی افغانستان نیز در این نشست با بیان اینکه چابهار نوید دهنده انقلاب اقتصادی در منطقه است گفت: برای افزایش سرمایه گذاران افغانستانی در این بندر مهم باید با رفع محدودیت ها قوانین به همان اندازه انقلابی تسهیل کرد.
وی برای افزایش ارتباطات اقتصادی تجار و بازرگان افغانستانی در سیستان و بلوچستان خواستار رفع مشکلات بانکی، راه اندازی خط کشتیرانی، بالانس صادرات و واردات، تسریع قوانین، افزایش مدت ویزا از یک سال به سه سال، تسهیل در تردد، اقامت و تجارت بازرگانان و تجار و رفع مشکلات ویزا شد.
حاج علاء الدین حمیدی رئیس اتاق تجاری و صنایع ولایت افغانستان نیز در این نشست خواستار انتقال گاز ایران به افغانستان شد و گفت: رسیدن گاز از این استان به شهرهای مختلف ما دارای منافع فراوان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.