معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ظرفیت بهره وری از دریای خزر می تواند پنج برابر شود/ حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در تمام بنادر شمالی در دستور کار قرار دارد

 

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش بین المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر در بندر امیرآباد گفت: هدف ما از برگزاری این همایش، شناسایی فرصت های جدید سرمایه گذاری برای توسعه صادرات و تعامل بهتر کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه حمل ونقل و ترانزیت دریایی است.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، راستاد با بیان اینکه حمل ونقل دریایی موتور متحرک تجارت بین المللی است اظهار کرد: «کشورها با توجه به مزیت های مقایسه ای که دارند محصولات و تولیدات خودشان را از طریق دریا جابجا می کنند. بر اساس آخرین گزارش ها، بیش از 10 میلیارد دلار در زمینه تجارت دریایی انجام می شود و ظرفیت حمل ونقل تنها در بخش کانتنیری به بیش از 145 میلیون TEU رسیده است. این روند رو به رشد است و همچنان نیز ادامه خواهد داشت.»

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی شرایط و فرصت دریای خزر در بخش حمل ونقل را نیز بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود:« ما در پیرامون دریای خزر حدود 135 میلیون تن ظرفیت بندری داریم که 30 میلیون تن آن می تواند ظرفیت ما باشد. اما کل حمل ونقل دریایی که در دریای خزر انجام می شود چیزی حدود 30 میلیون تن است. در واقع، کشورهای حاشیه دریای خزر تنها از یک پنجم ظرفیت موجود استفاده می کنند. ضمن اینکه ما نمی توانیم این ظرفیت را تنها در اختیار واردات قرار بدهیم و اگر بخواهیم به دنبال جایگاه بهتری باشیم باید فرصت های صادراتی را ایجاد کنیم و توسعه دهیم.»

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه صادرات کشور از طریق دریای خزر گفت:« بارها در خصوص قابلیت های دریای خزر صحبت شده است. اینکه می توانیم ارتباط بسیار مناسبی میان استان های همجوار دریای خزر با کشورهای همسایه دریای خزر و کشورهای C.I.S ایجاد کنیم. اما تاکنون چهارچوبی در این زمینه شکل نگرفته تا کشورها بتوانند از این مزایا بهره مند شوند. ایجاد فرصت های صادراتی از کشور نیز به یک فضای تعاملی بیشتر میان ما و همسایگان شمالی کشور نیاز دارد.

وی وجود بنادر شمالی و جنوبی را نقطه ارتباط دهنده کریدورهای کشور دانست و خاطرنشان کرد:« بنادر حاشیه ای دریای خزر حلقه های ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور هستند. ما با توسعه ای که اخیرا در بندر چابهار ایجاد کردیم و زیرساخت هایی که ایجاد شد توانستیم در فاز یک توسعه بندر چابهار به ظرفیت 8 میلیون تنی برسیم و امیدواریم تا با بهره برداری از فاز چهارم این پروژه، ظرفیت حمل ونقل این بندر جنوبی را به 77 میلیون تن برسانیم. این یک بستر مناسب را ایجاد کرد تا مبادله کالا از طریق کشورهای حاشیه اقیانوس هند و آسیای میانه و افغانستان ارتقا پیدا کند.

راستاد با بیان اینکه هدف برگزاری این همایش، توسعه تجارت دریایی از طریق دریای خزر است اظهار کرد:« سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد تا اراضی مورد نیاز پایانه های صادراتی و لجستیکی را در اختیار بخش خصوصی قرار بدهد. شرکت های علاقه مند به سرمایه گذاری، فارغ از ملیت های مختلف می توانند از شرایط مطلوب برای سرمایه گذاری در بنادر شمالی و جنوبی کشور استفاده کنند. انعقاد قرارداد با مدل های مالی که بازگشت سود را برای سرمایه گذاران تضمین کند و اعطای یارانه به این دلیل خواهد بود تا ترافیک دریایی در بنادر کشور، به ویژه در بنادر شمالی افزایش یابد.»

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تبدیل بندر امیرآباد از حالت سنتی به بندر نسل سومی و مدرن را یکی از اتفاقات مثبت سال های اخیر دانست و تصریح کرد:« پیرامون این بندر صنایع تولیدی قرار دارند و همراه با پسکرانه های مناسب، فضایی مطلوب برای کسب دستاوردهای بزرگ ایجاد شده است. ما امیدواریم که سرمایه گذاران در این زمینه توجه خاصی نشان بدهند تا از این ظرفیت ها بهترین استفاده صورت بگیرد.»

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به دغدغه های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بنادر کشور، به ارائه تضامین جهت تشویق آنها برای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت:« ما قصد داریم تا تاسیسات زیربنایی را در بخش های مختلف بندری توسعه دهیم و برای بخش خصوصی فراهم سازیم. در خصوص تعرفه ها و تخفیف ها نیز معتقدیم که اینها باید به گونه ای ارائه شود تا برای بخش خصوصی و سرمایه گذاران جذابیت داشته باشد. حتی اگر سرمایه گذارانی که در بنادر کشور وارد می شوند در ادامه راه به بحران یا مشکلات اقتصادی برخورد کنند، با افزایش زمان مدت بهره برداری و یا بازنگری مدل مالی قراردادها این اطمینان را  می دهیم تا در نهایت، شرایط مناسبی برای آنها ایجاد شود.»

راستاد با تاکید بر اینکه ایجاد و تقویت اجزای مختلف زنجیره حمل ونقل در حاشیه دریای خزر برای همه کشورهای همجوار می تواند ثمربخش باشد عنوان کرد:« همه باید برای یک هدف تلاش کنیم و آن هم ارتقای بحث حمل ونقل و ترانزیت از طریق دریای خزر است. باید با شناسایی مسائل و مشکلات سر راه این مسیر هموار شود تا شرکت ها در قابل مشارکت و کنسرسیوم های حمل ونقلی بتوانند از حداکثر ظرفیت موجود استفاده کنند. این همت در همه مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد و امیدواریم در آینده نزدیک از این اتحاد به نفع صادرات کشور و افزایش حمل ونقل دریایی بهره مند شویم.»

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments