معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی: حجم زیاد آتش مانع نزدیک شدن به کشتی است/ عملیات اطفای حریق ادامه دارد

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از سرنوشت۳۱ خدمه نفتکش خبری در دست نداریم ، به دلیل حجم زیاد آتش امکان نزدیک شدن به این شناور وجود ندارد.طبق اطلاعات رسیده جسد پیدا شده در آب های چین، متعلق به یکی از خدمه ایرانی نفتکش است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق‌شناس درباره آخرین جزئیات حادثه برخورد کشتی فله‌بر چینی با نفتکش ایرانی در آبهای شانگهای اظهار داشت: پس از این برخورد بلافاصله انفجار رخ می‌دهد و به دلیل حجم زیاد آتش، عملیات اطفاء حریق به کندی پیش می‌رود، البته حریق نسبت به روز قبل کمی کاهش یافته است، اما به هر حال ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی رقم بالایی است و حریق بزرگی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به پیدا شدن یک جسد در آب‌های اطراف محل حادثه، افزود: از سرنوشت دیگر سرنشینان این نفتکش خبری در دست نداریم زیرا به دلیل حجم زیاد آتش امکان نزدیک شدن به این شناور وجود ندارد. طبق اطلاعات رسیده  جسد پیدا شده در آب های چین، متعلق به یکی از خدمه ایرانی نفتکش است.

حق شناس درباره اینکه  آیا احتمال دارد چینی ها در جریان نجات خدمه خود، خدمه نفتکش ایرانی را هم نجات داده باشند، گفت: افراد نجات یافته که وارد کشتی چینی شده اند، شناسایی شده اند و در میان آنها هیچ کدام از سرنشینان نفتکش ایرانی دیده نشده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از اعزام مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به شانگهای چین برای ارزیابی‌های اولیه این حادثه  صحبت و عنوان کرد: در تهران نیز جلساتی با  حضور نمایندگان شرکت ملی نفتکش برگزار شد . رایزنی‌ و پیگیری با مراجع داخلی و بین‌المللی مرتبط در حال انجام است تا زوایای مختلف این سانحه بررسی شود، همچنین با مراجع دریایی کشور چین و کشورهای همجوار مذاکراتی صورت گرفته تا حداکثر تلاش لازم برای امداد و نجات مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: مرکز MRCC (تجسس و نجات دریایی) در استان هرمزگان و بندرعباس دایر است که در زمان وقوع چنین حوادثی، به کشتی‌ها و بنادر نزدیک به محل حادثه اعلام می‌کند که به فکر امداد و نجات خدمه باشند، اولین موضوع و اولویت اصلی نجات خدمه است. از طریق مرکز MRCC بندر‌عباس با چین تماس گرفتیم و اطلاعات کشتی و اطفا حریق را لحظه به لحظه دنبال می‌کنیم.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشورهای چین و کره فعلاً در اطفاء حریق این نفتکش همکاری می‌کنند، همچنین از کشورهای دیگرنیز بخش‌هایی برای امداد به محل حادثه اعزام شده‌اند.

وی  درباره احتمال ایجاد آلودگی در آبهای منطقه نیز تصریح کرد:‌ آلودگی که از طریق نفت خام در دریا ایجاد می‌شود با آلودگی که از طریق میعانات گازی ایجاد می‌شود، ‌متفاوت است و این محموله چون میعانات گازی بوده است، در جا پس از تصادم، آتش می‌گیرد و چندان آلودگی دریایی ایجاد نکرده است.

یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما (ساخت سال ۲۰۰۸ میلادی) که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی از مبدا بندر عسلویه به کره جنوبی بود، دو روز پیش در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در محدوده دریایی چین (۱۶۰ مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی باری چینی تصادم کرد و بر اثر این اتفاق بلافاصله کشتی نفت‌کش دچار انفجار و حریق شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments