عملیات ژئوتکنیک تکمیلی بندرخدماتی صادراتی تمبک به پایان رسید

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز چهارشنبه به نقل از سید محی الدین جعفری افزود: بندرخدماتی، صادراتی تمبک در سایت 2 پارس جنوبی واقع شده که با تکمیل و بهره برداری از پست های اسکله این بندر، پروپان و بوتان (ال پی جی ) و گوگرد تولیدی فاز 19 و فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی، بارگیری و به بازارهای بین المللی صادر خواهد شد.
وی با تشریح عملیات ژئوتکنیک دریایی صورت گرفته در بندرخدماتی، صادراتی تمبک توسط شناور شرکت فوگرو هلند اظهار کرد: مطالعات میدانی و گمانه زنی لایه های خاک در نقاط عمیق دریا، توسط شرکت های معدودی صورت می گیرد و حضور شناور شرکت بین المللی فوگرو و انجام عملیات یادشده با پیگیری های شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرمای این طرح صورت گرفته است.
جعفری اضافه کرد: انتخاب این شناور به منظور شناسایی و سنجش دقیق استحکام لایه های زیرین و کاهش ریسک های مربوط به نشست سازه های موج شکن ها، از طریق گمانه زنی و نمونه برداری از لایه های خاک صورت گرفته است.
سرپرست طرح های پشتیبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: طبق برنامه کارفرما، امسال یک پست اسکله صادرات ال پی جی به بهره برداری می رسد و در سال97 نیز قابلیت بهره برداری از هر سه اسکله این بندر محقق خواهد شد.
وی گفت: بندر خدماتی و صادراتی تمبک در پارس جنوبی حداکثر با عمق 37 متر، عمیق ترین بندر ایران و خاورمیانه به شمار می رود.
جعفری افزود: 2 پست اسکله صادرات ال پی جی هر کدام با توانایی پهلو دهی به کشتی هایی با ظرفیت بارگیری حدود پنج تا 60 هزارتن گاز مایع، اسکله مدرن بارگیری و صادرات گوگرد با ظرفیت بارگیری 2هزار تن در ساعت، 2 انبار ذخیره سازی گوگرد هر کدام با ظرفیت 44 هزار تن گوگرد، 2 موج شکن غربی و شرقی، سایت اداری و مسکونی ازجمله بخش های عملیاتی این بندر است.
سرپرست طرح های پشتیبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس، به سفارش گذاری تجهیزات مورد نیاز در ساخت اسکله و انبارهای گوگرد این بندر اشاره کرد و ادامه داد: بیشتر کالاهای ساخت داخل سفارش گذاری و مراحل تامین آنها انجام شده و سفارش گذاری کالاهای خارجی نیز در دست اجراست.
وی به انجام عملیات وسیع لایروبی در این بندر اشاره کرد و گفت: در 2ماه اخیر، یک میلیون و 100 هزار متر مکعب لایروبی صورت گرفته است.
جعفری با اشاره به طول موج شکن های این بندر گفت: در شرایط فعلی اولویت ما ساخت این سه اسکله خواهد بود، با این حال با توجه به اینکه طول موج شکن غربی این بندر به حدود 2 هزار و 700 متر می رسد، قابلیت احداث هفت پست اسکله دیگر را در آینده دارا خواهد بود.
سرپرست طرح های پشتیبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس ، ارزش اجرای قرارداد احداث این بندر را 286 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: قرارداد اجرای این طرح ،سال 92 از طرف شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما و نماینده شرکت ملی نفت ایران به قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) واگذار شده و شرکت عمران ساحل نیز به عنوان پیمانکار اجرایی این طرح در حال فعالیت است.
وی اضافه کرد: علاوه براین بخش عملیات طراحی و اجرایی پایانه صادرات ال پی جی توسط پیمانکار فاز پالایشگاهی 22 تا 24 پارس جنوبی در دست اجراست.
بندر تمبک از توابع شهرستان کنگان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.