طی مراسمی در بوشهر انجام شد؛ رونمایی از نخستین اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی کشور

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در مراسم رونمایی از  نخستین اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی کشور اظهار کرد: این اطلس اواخر سال گذشته به همت مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی و با همکاری دانشگاه تهران در یکهزار نسخه منتشر شد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدمهدی بنچاری در انی خصوص گفت: اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران در ۱۲ فصل و در سه جلد تنظیم شده که حاصل پژوهش های محمدباقر وثوقی و منصور گل‌صفت از استادان دانشگاه تهران است.

بنچاری ادامه داد: ۵ فصل نخست اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی کشور در جلد اول، فصل ۶ تا فصل ۹ در جلد دوم و فصل ۱۰ تا ۱۲ آن در جلد سوم گرد آوری شده است.

وی یادآورشد: خلیج فارس از سپیده دم تاریخ تا دوره هخامنشیان، دریانوردی ایرانیان و بنادر خلیج فارس در دوره هخامنشیان، بنادر و جزایر خلیج فارس در دوره اشکانیان، دریانوردی ایرانیان و بنادر خلیج فارس در دوره ساسانیان، دریای خزر پیش از اسلام و خلیج فارس و دریای عمان در سده‌های نخستین اسلامی و تحول فنون دریانوردی از جمله فصل های اطلس یاد شده است.

بنچاری ادامه داد: بنادر خلیج فارس و دریای عمان از قرن هفتم تا قرن دهم هجری، بنادر خزری در قرون نخستین اسلامی تا صفویان، بنادر و دریانوردی خزری در عهد صفویان تا معاصر، بنادر و جزایر و خلیج فارس در نقشه های تاریخی پس از صفویه، مروری بر تحولات اجتماعی بنادر و جزایر خلیج فارس در قرن چهاردهم شمسی (بررسی اجمالی) و توسعه بنادر و جزایر خلیج فارس در دوره انقلاب اسلامی از دیگر فصل های این کتاب است.

استاد دانشگاه خلیج فارس در حوزه تاریخ کشور نیز گفت: این کتاب یک اثر ارزشمند و تاریخی است که می توان آن را به عنوان یک کتاب مرجع در کشور مورد استفاده قرار داد.

حمید اسدپور افزود: بیش از ٥٠٠ عکس نایاب و تاریخی در این کتاب چاپ شده که عکس های موجود از مناطق مختلف دریانوردی و بنادر سراسر کشور است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.