صرفه‌جویی ارزی در طراحی سامانه جامع مدیریت پروژه سازمان بنادر/ هزینه پروژه‌‌ها تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نورالدین علی‌آبادی امروز در همایش معرفی سامانه جامع مدیریت پروژه در محل ساختمان سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: مدیریت پروژه در همه ابعاد قرارداد مؤثر است.

وی ادامه داد:‌ در سازمان بنادر و دریانوردی حدود یک هزار پروژه در ابعاد و قیمت‌های مختلف داریم که باید با روش‌های نوین اجرا شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه کنترل پروژه و در معرض دید قرار گرفتن آنها ضروری است،‌ گفت: برای کنترل پروژه‌ها باید روش‌های جدید و به‌روز به کار گرفته شود؛ با توسعه دولت الکترونیک، استقرار سیستم‌های اتوماتیک ضروری است که این سیستم‌ها در گام اول باید ملاحظات امنیتی داشته باشند.

علی‌آبادی با تأکید بر اینکه آگاهی مردم از پروژه‌ها و پیشرفت آنها جزو سیاست‌های اصلی سازمان بنادر است،افزود:‌ «سامانه جامع مدیریت پروژه»، سامانه‌ای برای کنترل پروژه‌های مختلف اجرایی در کشور است که در آن از استاندارد PMI استفاده کرده‌ایم که امکان کنترل و نظارت مراحل مختلف پروژه را می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه در این سامانه اولویت‌های کاری پروژه‌ها مشخص می‌شود، گفت: میزان پرداخت هزینه‌ها، شناسایی مسیر بحرانی پروژه و تبیین بهترین شرایط و وضعیت پروژه، از مزایای این سامانه است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: این پروژه در بندر امام به عنوان پایلوت و نمونه اولیه در قالب PMIS اجرا شد.

علی‌آبادی هزینه طراحی و اجرای سامانه جامع مدیریت پروژه را 9 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:‌ اگر این سامانه را در داخل و توسط متخصصان داخلی طراحی و اجرا نمی‌کردیم، باید از خارج تهیه می‌شد که ارزبری زیادی داشت.

وی با بیان اینکه این سامانه مراحل مختلف دارد‌، گفت:‌ سامانه مذکور از پیدایش تا گام آخر حدود 10 مرحله دارد اما در حال حاضر محدود به «زمان»، «هزینه‌» و «محدوده پروژه» است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دستاورد مالی طراحی این سامانه،‌ گفت: با اجرای این سامانه و در قالب مدیریت ارزش، هزینه‌های پروژه‌ها یک تا 30 درصد کاهش می‌یابد ضمن آنکه با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان شفافیت مالی پروژه را محقق کرد.

وی با اشاره به اینکه قسمت اول سامانه جامع  مدیریت پروژه انجام شده است، اظهار داشت: استقلال پروژه محقق شد ضمن اینکه پیمانکاران مشغول ثبت‌نام در سیستم هستند تا جنبه رسمی برای حضور در سیستم و ورود اطلاعات محقق شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه مرحله دوم این سامانه انتقال اطلاعات است که شرایط آن فراهم شده است،‌ گفت: در چند جلسه آموزش در مراحل مختلف برای شرکت‌ها انجام شده ضمن آنکه آموزش بنادر نیز آغاز شده است و در گام بعد آموزش حضور و غیرحضوری داریم.

علی‌آبادی بیان کرد: مصوب شده است که با محوریت فابا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) همه پروژه‌های سازمان، قراردادهای BOT  و BLT و دیگر قراردادهای سازمان بنادر در این سیستم تعریف و راهکارهای مناسب موضوع فراهم شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی‌ در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتصاب وی به مدیرعاملی سازمان بنادر و دریانوردی در دولت دوازدهم، گفت که ‌پیشنهادی مبنی بر کسب سمت مدیرعاملی در سازمان بنادر‌ نداشته‌ام و از این موضوع بی‌اطلاعم.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.