سرمایه‌گذاری کلان چین در بنادر خارجی و ترابری دریایی و نگرانی اتحادیه اروپا

به گزارش سی نیوز به نقل از اشپیگل آنلاین ، چین هماهنگ با گسترش اقتصادی در صدد تسخیر راه‌های دریایی و ایجاد بنادر در سراسر جهان است. سرمایه‌گذاری چین در بنادر کشورهای خارجی از مرز ۲۰ میلیارد دلار گذشته است. آلمان نگران انتقال فناوری‌های جدید به رقبای چینی است.

مدتی ا‌ست که چینی‌ها دیگر تنها به خرید شرکت‌های خارجی با فنا‌ورهای جدید بسنده نمی‌کنند و با سرمایه‌گذاری‌های کلان در صدد تبدیل کشور خود به یک قدرت اقتصادی بر روی دریا‌ها هستند.

بنا به گزارش اشپیگل آنلاین شرکت‌های بزرگ چینی از ژوئیه ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۱۷ با برنامه‌های حساب شده دست به خرید بنادر در کشورهای خارجی زده‌اند. حجم این سرمایه‌گذاری‌های بیش از ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

بانک سرمایه‌گذاری “جریسون پیک” در لندن در تحقیقی به فهرست خرید‌های چین اشاره کرده و این سیاست‌گذاری استراتژیک را چرخشی اساسی در برنامه‌های بلندپروازانه‌ی این کشور دانسته است.

بر اساس این تحقیقات میزان سرمایه‌گذاری چینی‌ها در این عرصه در ۱۲ ماه گذشته دو برابر شده است. حجم سرمایه‌گذاری برای خرید بنادر در کشورهای خارجی در سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

گسترش تجارت دریایی چین آنچنان شتابی گرفته که برخی از کارشناسان آمار ذکر شده را حداقل سرمایه‌گذاری‌های چین ارزیابی می‌کنند.

بخش غالب سرمایه‌گذاری‌های چین در این عرصه در جنوب آسیا بوده است. چین تنها در مالزی برای خرید بنادر حدود ۵/ ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها نیز به کشورهای اندونزی و سریلانکا سرازیر شده است.

راه‌های دریایی تجاری و تسخیر برخی از آنها نقشی اساسی در استراتژی جدید چین دارند. بنا به ارزیابی کارشناسان اقتصادی بهره‌وری چین از بنادر جدید از سال ۲۰۳۵ آغاز خواهد شد.

از سواحل روسیه در شمال شرقی چین گرفته تا شمال اروپا ما شاهد خرید یا شراکت چینی‌ها در مدیریت بنادر و اسکله‌ها هستیم. چینی قصد دارند برای کوتاه کردن راه‌های دریایی از مسیر جنوبی قطب شمال  به اروپا برسند. به همین دلیل در بنادر لیتوانی دست به سرمایه‌گذاری زده‌و با کشور فنلاند نیز وارد گفت‌وگو شده‌اند. امتداد این راه دریایی به ایسلند و شمال آمریکا نیز می‌رسد. هم اکنون چینی در دو بندر ایسلند سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بندر پیروس دریونان که دوسوم آن در اختیار شرکت‌های چینی است

نگرانی اتحادیه اروپا و آلمان

چینی‌ها در دیگر کشورهای اروپایی نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت ترابری چینی “کوسکو” با سرمایه‌گذاری به میزان ۳۷۰ میلیون دلار دوسوم بندر پیروس در یونان را در اختیار گرفته است. پیروس بزرگترین بندر یونان به شمار می‌آید.

باید در نظر گرفت که خرید بندر پیروس مربوط به اوایل سال ۲۰۱۶ است و در آمارهای اخیر منظور نشده است.

یک شرکت چینی در روز پنج‌شنبه (۱۳ ژوئیه) با ارائه طرحی در بندر هامبورگ بسیاری از کارشناسان را به شگفتی واداشت. این شرکت قصد دارد یک‌سوم ترمینال‌های اتوماتیک برای تخلیه کانتینرها در بندر هامبورگ را بسازد.

برنامه چینی‌ها آنچنان اقتصادی و موثر بود که حتی رقبای آلمانی آنها شانسی در مناقصه نداشتند. این موضوع از سوی اداره بنادر آلمان نیز تایید شده است. سندیکای کارفرمایان هامبورگ پس از موفقیت چینی‌ها در این مناقصه حال متوسل به اتحادیه بزرگ “وردی” که مسئول امور کارکنان و کارگران بخش خدماتی است شده تا جلوی پیشروی‌چینی‌ها را بگیرد.

در آلمان و اروپا نیز نگرانی‌هایی درباره انتقال فناوری‌های پیشرفته به چین از طریق خرید شرکت‌های اروپایی گسترش یافته است. دولت آلمان در هفته گذشته حق وتوی خود را در زمینه فروش شرکت‌های آلمانی به کشورهای خارجی را توسعه داد تا از انتقال فناوری‌های پیشرفته به شرکت‌های رقیب خارجی جلوگیری کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که از این پس فروش شرکت‌های اروپایی به کشورهای خارجی را با دقت بیشتری بررسی خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.