رونق حمل ونقل دریایی فله ای در سال 2017؛ ورود 440 فروند کشتی فله بر به ناوگان جهانی در سال 2018

 

رونق بازارهای فله خشک بدون شک یکی از افتخارات صنعت حمل ونقل در سال 2017 میلادی بود، رشد اقتصاد جهانی منجر به افزایش تقاضا برای کالاهای فله خشک در سراسر جهان بود. حالا نکته اینجاست که آیا ظرفیت کنونی حمل ونقل دریایی پاسخگوی این رشد خواهد بود؟

به گزارش سی نیوز و به نقل از سایت «Hellenic shipping news»، طبق گزارش ویژه اکونومیست، در نیمه اول سال 2017 حجم صادرات بازار روند رو به رشدی داشته و نسبت به سال گذشته، افزایش 4.6 درصدی را نشان می دهد. رشدی که از سال 2011 میلادی در بالاترین میزان خود قرار دارد و به نوعی یک رکوردشکنی محسوب می شود. در این دوره نه تنها اقتصاد کشورهای BRIC (برزیل، روسیه، هند و چین) برای سومین بار پیاپی این رشد را تجربه کرده اند، بلکه 21 کشور از 24 کشور نوظهور اقتصادی نیز در گزارشات سه ماهه تولید ناخالص داخلی خود از این رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داده اند.

همچنین طبق گزارش موسسه بین المللی Theodoros Ntalakos  ، پس از برآورده شدن انتظارات در سال 2017 میلادی، پیش بینی می شود که حرکت رو به رشد فعلی ،ارتقای 3 درصدی در سال جاری نیز ادامه پیدا کند. چین به عنوان بزرگ ترین شاخص حمل ونقل کشتیرانی در جهان می تواند این رشد را ادامه بدهد، اما هند با توجه به رشد 7.8 درصدی تولید ناخالص داخلی رکوردها را به تنهایی به نام خود ثبت کند. این موسسه همچنین پیش بینی کرده که دیگر کشورهای منطقه نیز رشد حدود 6 درصدی را در سال 2018 میلادی تجربه خواهند کرد.

این افزایش تناژ و رشد در حالی رخ  می دهد که تعداد کشتی های فله بر خشک نیز در سال جاری میلادی افزایش می یابد. در سال 2017 میلادی، کشتی سازان 430 فروند کشتی فله بر را تولید و وارد چرخه حمل ونقل دریایی کردند، البته از آن سو نیز 200 فروند کشتی براي اسكراپ، به فروش رفته و از چرخه خارج شدند. آمارها نشان می دهد که ناوگان جهانی 2.3 درصد رشد داشته که این رشد همچنان ادامه خواهد داشت.

پیش بینی می شود که در اوایل سال 2018 میلادی، 440 فروند کشتی فله بر دیگر به ناوگان جهانی افزوده شود. پس، اگر میزان خروج کشتی های قدیمی و اسكراپ آنها مطابق با آمارهای سال 2017 پیش برود، میزان رشد تعداد کشتی های فله بر نیز همچنان ثابت باقی خواهد ماند.

به گفته تحلیلگران، پس از ناامیدی از رشد اقتصاد جهانی طی سال های اخیر، این میزان رشد در ناوگان هر چند اندک، اما یک فرصت مطلوب برای صنعت حمل ونقل به شمار می رود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.