تفاوت بین CEO، Vice President،Owner و Founder در شرکت های آمریکایی

CEO، Vice President ،  Owner و Founder شاید برخی بگویند تفاوت این واژگان در مفهوم چه اثری بر صنعت حمل و نقل دارد.آری در نگاه نخست شاید بیاندیشیم هیچ، اما وقتی بخواهیم همانند یک حرفه ای عمل کرده و مکاتبات تجاری برقرار کنیم دانستن تفاوت این واژگان بسیار مهم می شود و رنگ می گیرد.

وقتی می خواهیم مکاتبات تجاری را شروع کنیم، معمولن به کدام یک از رتبه های ذکر شده پیام می فرستید. آیا برخورد داشته اید برای یکی از این گروه افراد ایمیلی زده باشید و پاسخی دریافت نکرده باشید.بیگمان پیش آمده و دلیل بزرگش این است که به شخص اشتباه پیام فرستادید زیرا برعکس کشورایران، این تعاریف در شرکتهای بزرگ بین المللی تقریبن جا افتاده است و افراد در کار هم دخالت نمی کنند مگر بخواهند همکارشان و شما را یک حمایتی بکنند وگرنه بطور معمول اینکار را انجام نمی دهند. پس به تعاریف باید توجه کنیم.

پیش از شروع نوشتار باید ذکر کنم که عناوین در شرکت های آمریکایی به اندازه سازمان انها بستگی دارد و گاه عنوان های میانی نیز وارد کار می شوند.

نخست به واژه Owner می پردازیم. این واژه مالک شرکت می باشد و سرمایه اوست که شرکت را راه اندازی کرده است. در بسیاری از شرکت های بزرگ آمریکایی مالکین اصلن در شرکت سمت ندارند و فقط پایان هر سال می آیند و میزان سود و زیان خود را برآورد می کنند(برخی اینکار را سه ماه یکبار انجام می دهند).

مالک شرکت می تواند Founder یا بقولی موسس شرکت هم باشد و البته نباشد، یعنی می تواند خود مالک، شرکت را از روز نخست تأسیس کرده باشد یا مالک شرکت را از موسس با قیمتی توافقی خریداری کرده باشد. بهرصورت نام موسس اولیه همیشه پابرجاست. مثال واضح آن شرکت KFC می باشد که مالک آن پیرمردی است که عکسش بر روی تمامی جعبه ها و تبلیغات شرکت دیده می شود ولی شرکتش را به سه نفر دیگر فروخته است و الان دیگر مالک نیست( البته اکنون در قید حیات هم نیستند)، بلکه یک موسس بوده و باقی مانده است و طبق یک قرارداد فقط در کنار مالکین جدید باقی مانده و با دریافت هزینه ای اجازه داده است ازچهره اش برای تبلیغ استفاده شود.

حال در این میان به واژه CEO بر می خوریم. این واژه مخفف chief executive officer می باشد که در معنای فارسی به آن مدیراجرایی می گوییم. این شخص بالاترین رتبه را در شرکت دارد و در واقع مسئولیت هراتفاقی در شرکت بر عهده اوست. این شخص می تواند مالک یا مالکی که موسس هم بوده باشد، اما در بسیاری از شرکت های آمریکایی این شخص استخدام مالک یا مالکین است و با حقوق های بالا این گروه کار می کنند. جالبتر آنکه گاه حقوق مدیر اجرایی از سود حاصل شده شرکت توسط مالکین بیشتر است. مدیران اجرایی موفق بدون هرگونه ارتباطاتی بلکه بر پایه تحصیلات و رزومه کاریشان از 5000 دلار تا 29000 دلار در ماه حقوق دریافت می نمایند.

اما واژه Vice President معمولن برای سازمان های دولتی و سازمان های غیر انتفاعی می باشد. این واژه در واقع همان CEO است اما به دلیل نوع کارکرد سازمان نام آن تغییر می کند و در بیشتر شرکت های آمریکایی این امر رعایت می شود. باید متذکر بشوم گاه در برخی شرکتها CEO یک معاون دارد که به آن Vice President می گویند و این به اندازه شرکت و تعریف کارکرد آن بستگی دارد.

برای مکاتبات تجاری هرگز به Owner  یا Founder نباید پیام داد زیرا آنها فقط برای برخی دعوتنامه های رسمی درون شرکتی این نشانی های الکترونیکی را دارند و اگر برای آنها پیام بدهید در بالای 90 درصد، پاسخی دریافت نمی کنید.

به سازماندهی شرکت باید خیلی توجه کنید زیرا در صورت رعایت این سازمان دهی و ارسال درست پیام به واحد مربوط به درخواست شما، پاسخ دریافت می کنید.

تهیه کننده گزارش: نیوشا فرزانه
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.