تاثیر بندر «حمد» در کشتیرانی خلیج فارس

 بادهای تغییر در کریدورهای صنعت کشتیرانی منطقه در حال وزیدن هستند و افتتاح بندر فوق‌مدرن و ۷.۴ میلیارد دلاری قطر، تغییرات تازه‌ای را در صنعت حمل‌ونقل کارگو ایجاد خواهد کرد.
پیشگامان این صنعت در گفتگو با Peninsula، گفته‌اند که این بندر جدید همه ظرفیت‌های لازم را برای تبدیل‌شدن به یکی از هاب‌های اصلی صنعت ترانشیپ دارد.
با بهره‌بردن از منطقه آزاد اقتصادی قطر، بندر حمد می‌تواند کسب‌وکار بنادر امارات را به شکل جدی تهدید کند. مقام ارشد MSC در این باره گفت: افتتاح بندر حمد قطعا مسیر صنعت کشتیرانی را در منطقه تغییر خواهد داد. بازار جهانی حالا با توقعات بالا به بندر فوق‌مدرن حمد نگاه می‌کند. به شکل تاریخی، کانینرها وارداتی و صادراتی قطر از بندر جبل‌علی تبادل می‌شد. اما حالا، بندر حمد تمام امکانات را برای پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی‌های کانتینری در جهان را در اختیار دارد و هنری که در این تجهیزات به کار رفته امکانات و پتانسیل‌های لازی برای تبدیل شدن به هاب ترانشیپی منطقه داراست.  زمان‌بندی افتتاح این بندر اهمیت بسیاری دارد. بر اساس تخمین تا روز چهارم ژوئن روزانه ۷۰۰ تا ۹۰۰ کامیون از Abu Samra  می‌گذشتند و در حال حاضر این حجم کالا به شکل کانتینری انجام می‌شود و بندر حمد این تبادلات را تسهیل می‌کند.
این مقام ارشد MSC که نخواست نامش فاش شود گفت: او به طور رسمي مجاز نيست كه از طرف شركت خود صحبت كند. MSC به عنوان یکی از پیشگامان صنعت کشتیرانی در جهان، اولین شرکتی بود که در زمان آغاز به کار غیررسمی این بندر در سال ۲۰۱۶، خطوط لاینر خود را به بندر حمد فرستاد. MSC  یک سرویس هفتگی از چین به بندر حمد دارد و بخش فیدری خود را در بندر سلاله و کویت انجام می‌دهد. به طور کلی بارهای کارگوی قطر در بندر جبل‌علی به روی شناورهای کوچک‌تر منتقل می‌شد و از آنجا به دوحه می‌رسید.

به یک معنا، قطر به شکل گسترده‌ای به بنادر امارات متحده عربی وابسته بود. اما این کشور دیگر نیازی به حمایت امارات ندارد. قطر حالا خود می‌تواند به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کند. اگر بخواهیم کمی جلوتر برویم، می‌توان مدعی شد که بندر حمد در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند کسب‌وکار بندر دبی را در معرض خطر قرار دهد.
بر اساس گفته نادر کبانی مدیر مرکز تحقیقات اقتصاد و توسعه جهانی دوحه، قطر تقریبا ۴۰ درصد از مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق عربستان سعودی وارد می‌کند و بیشتر آنها را از طریق بندرهای دبی و فجیره وارد می‌کند که امکان سوخت‌گیری را برای کشتی‌ها فراهم می‌کند.
منطقه خلیج‌فارس نشانه‌های کوچکی از افزایش ظرفیت بندری در درازمدت را نشان می‌دهد. با افتتاح بندر حمد با تجهیزات فوق‌العاده انتظار می‌رود که حجم کانتینری بنادر منطقه باز هم افزایش یابد.
با داشتن زیر ساخت‌های تجهیزات عظیم لجستیکی و افتتاح منطقه اقتصادی قطر، این کشور در نهایت به عنوان یک مرکز حمل‌ونقل بین‌المللی ظاهر می‌شود که تهدید جدی برای دوبی است.

منبع : هفته نامه حمل و نقل

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.