بندر چابهار، دروازه طلایی تجارت و ترانزیت به آسیای میانه و افغانستان

به گزارش ایرنا، در شهر چابهار 2 بندر شهید بهشتی و کلانتری با کاربری تخلیه و بارگیری کالاهای چند منظوره، نفتی و کالاهای عمومی لنج ها از سال 1362 فعال هستند.
بندر شهید کلانتری 30 هکتار مساحت کل، 18 هزار و 500 مترمربع محوطه کانتینری، پنج پست اسکله و یک ترمینال مسافری بین المللی دریایی دارد.
بندر شهید بهشتی با پنج پست اسکله شامل 254 هکتار مساحت، 30 هزار متر مربع انبار، یک پست اسکله نفتی و چهار پست اسکله چند منظوره است.
در مجموع بدون احتساب طرح توسعه، بندر شهید بهشتی هم اینک با دو ونیم میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در سال را دارد.
چنانچه فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی شامل 2 پست اسکله کاتینری و 3 پست اسکله چند منظوره با ظرفیت 6 میلیون تن در سال که در شرف بهره برداری است را به آن بیفزاییم، در مجموع ظرفیت آن به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید که مطالعات کارشناسی نشان می دهد، با استفاده بهینه از اسکله ها و تجهیزات مربوطه، ظرفیت 15 میلیون تن نیز قابل دسترسی است.
بندر چابهار با وجود تلاش برای رسیدن به جایگاه برتر اقتصادی منطقه ای، هرگز از توسعه پایدار و موضوعات ایمنی و زیست محیطی چشم پوشی نخواهد کرد، به همین منظور علاوه بر برنامه ریزی برای پوشش کامل رادیویی، گسترش حضور مرکز جستجو ونجات دریایی، نظارت بر ایمنی شناورها و ارتقاء ایمنی آبراه از طریق تهیه نقشه های دریایی استاندارد و بروز رسانی آنها نسبت به سرمایه گذاری در حوزه حفظ محیط زیست دریایی با مشارکت سرمایه گذار خارجی (شرکت SWAUPE) نیز فعال و در حال واگذاری خدمات و تسهیلات جمع آوری مواد زاید کشتی ها به بخش خصوصی است.
اسکله شماره یک تا چهار بندر شهید بهشتی چابهار در سال 1362 راه اندازی شده اند و هر کدام کاربری مختلفی دارند.
اسکله شماره یک بندر شهید بهشتی چابهار با 25 هزار تن ظرفیت تخلیه وبارگیری مخصوص کالاهای عمومی در سال 1362 راه اندازی شده است و 150 مترطول، 15متر عرض ، منفی 8 متر آبخور دارد.
اسکله شماره 2 نیز مربوط به کالاهای نفتی با 150 متر طول، 15 متر عرض، 25 هزار تن ظرفیت و عمق آبخور آن منفی هشت ونیم متر است.
دو اسکله 3 و 4 مشابه مشخصات اسکله شماره 2 هستند ولی کاربری آنها تخلیه و بارگیری کالاهای چند منظوره است.
همچنین اسکله شماره پنج بندر شهید بهشتی چابهار 265 متر طول، 53 متر عرض، 80 هزار تن ظرفیت تخلیه و بارگیری و منفی 14 متر عمق آبخور آن است و برای کالاهای چند منظور در سال 1383 طراحی شده است.
اسکله های یک تا 4 بندر شهید کلانتری در سال 1362 احداث شده اند و هرکدام 45 متر طول، 30 متر عرض، 2 هزار و500 تن ظرفیت تخلیه و بارگیری، عمق آبخور اسکله یک و 2 منفی 2 متر، اسکله 3 منفی 3 متر و اسکله چهار منفی پنج متر است و کاربری همگی آنها تخلیه وبارگیری کالای عمومی لنج های باری است.
اسکله شماره پنج بندر شهید کلانتری چابهار نیز 235 متر طول، 53 متر عرض و منفی 11 متر عمق آبخور دارد که با ظرفیت تخلیه و بارگیری 40 هزار تن برای کالاهای چند منظوره در سال 1376 راه اندازی شده است.

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: زیرساختهای کنونی و پسکرانه ای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکت های کشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای کشورهای CIS (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان از تمرکز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف می کند.
بهروز آقایی افزود: اجرا وتکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مَکُّران، ایجاد صنایع فولاد، احداث فرودگاه بین المللی چابهار وهمچنین توسعه بنادر کشورهای همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) می تواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی وتوسعه تجارت و ترانزیت داشته باشند.
وی بیان کرد: در همین راستا حرکت به سمت تسری قوانین مناطق ویژه اقتصادی به بنادر شهید بهشتی و کلانتری در جهت تسهیل سرمایه گذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و احداث اسکله های اختصاصی نفتی ضمن فراهم کردن زمینه رسیدن به افق های برتر منطقه ای، تعیین کننده نقش کلیدی بندر چابهار بعنوان موتور مولد توسعه سواحل مکران و محور شرق کشور و به عنوان دروازه طلایی ترانزیتی به کشورهای CIS و افغانستان است.
وی گفت: چابهار فاصله نزدیکی به کشور افغانستان محصور در خشکی دارد و این کشور را می تواند به آب های اقیانوسی متصل و انواع کالاهای آن کشور (معادن، محصولات کشاورزی و خشکبار) را به دنیا صادر کند.
وی ادامه داد: در مجموع حدود یک میلیارد دلار برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در حال سرمایه گذاری است و بزودی این منطقه راهبردی به قطب اقتصاد و تجارت تبدیل خواهد شد و شاهد اشتغال و توسعه خواهیم بود.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر در قالب 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.