بندرشهید رجایی سهم ۵۰ درصدی تجارت ایران را برعهده دارد

مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان گفت: بندر مهم و راهبردی شهید رجایی با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران ، سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

 

به گزارش سی نیوز و به نقل ازایرنا، علیرضا کرجی ران افزود: بندر شهید رجایی به عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر ایران و از حلقه‌های اصلی زنجیره تامین کالای وارداتی و صادراتی به کشور سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا در آن تخلیه و بارگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه؛ بندر شهیدرجایی که بزرگ‌ترین بندر کانتینری کشور و دومین بندر کالاهای غیر کانتینری بعد از بندر امام خمینی (ره) محسوب می‌شود و سهم قابل ملاحظه‌ای در تجارت دریابرد کشور بر عهده دارد، افزود: این بندر به تنهایی بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد و هم‌چنین تخلیه ۹۰ درصد بارگیری کالاهای کانتینری کشور در این مجتمع انجام می‌گیرد.

مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان اظهار داشت: این بندر هم‌چنین به تنهایی فعالیت بیش از ۵۰ پایانه و محوه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی، ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را داراست.

بندر شهید رجایی یکی از ۷۱ بندر فعال و در عین حال بزرگ‌ترین منطقه تجاری کشور است که از دهه ۶۰ تاکنون پذیرای میلیاردها تُن کالای ترانزیتی، صادراتی و وارداتی به داخل و خارج از کشور بوده و امروز هم توانسته است از تحریم‌های ظالمانه آمریکا عبور کند.

استان هرمزگان دارای یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز دریایی، ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ و ۳۲ بندر فعال در حوزه تخلیه و بارگیری کالا است که ۵۶ درصد از صادرات و واردات کشور را برعهده دارند.

مهم‌ترین این بندرها شامل مجتمع بندری شهید رجایی، بندر شهید باهنر، بندرلنگه، شهید ذاکری و کاوه قشم، بندر آفتاب چارک بندرلنگه، شهید حقانی بندرعباس، تیاب، کرگان و کلاهی میناب، بندر سیریک و جاسک است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.