برنامه آخوندی در حوزه حمل و نقل دریائی برای چهار سال پیش رو چیست ؟

به گزارش ایسنا، در شرایطی که در روزهای میانی این هفته مجلس شورای اسلامی رسما فرآیند بررسی صلاحیت‌ها و رای‌گیری نسبت به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را بررسی می‌کند، وزیر راه و شهرسازی برنامه‌های آینده این وزارتخانه را در قالب چند بند مجزا ارائه کرده که نشان‌دهنده پیگیری اهدافی است که در طول چهار سال گذشته بسیاری از آنها در دستور کار قر ار گرفته و اقدامات قابل توجهی نیز در راستای محقق شدنشان به کار بسته شده‌اند.

آخوندی بخش قابل توجهی از برنامه‌های این وزارتخانه را در افق چهار ساله پیش رو را به گسترش نفوذ حمل و نقل ایران در منطقه اختصاص داده و به نظر می‌رسد در صورت تداوم این مسیر می‌توان انتظار داشت جایگاه ترانزیتی فراموش شده کشور بار دیگر فعال شده و ایران را به عنوان پل ارتباطی منطقه در نظر گرفته خواهد شد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی، سهم ترانزیتی ایران در صورت رفع موانع فراسازمانی و در جهت تحقق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی باید به شکل قابل توجهی ارتقا پیدا کند. تشویق به برقراری خطوط دریایی، هوایی، زمینی و ریلی گردشگری با هماهنگی آژانس‌های مسافرتی اقدام دیگری است که با کنار هم قرار گرفتن الگوهای اقتصادی می‌تواند حمل و نقل ایران را در حوزه ترانزیتی و مسافری به شکل قابل توجهی توسعه بخشد.

بر این اساس در حوزه زیرساخت‌ها و خطوط اصلی ریلی، وزارت راه و شهرسازی ایران آماده شده با انعقاد قراردادهای فاینانس خارجی در راستای احداث قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و برقی کردن خط ریلی تهران- مشهد، گرمسار- اینچه‌برون و تهران- تبریز راه گسترش نفوذ خطوط ریلی ایران را توسعه بخشد.

در کنار آن توسعه ریل به مراکز انبوه بار و همچنین افزایش طول آزادراه‌ها به ۷۵۰۰ کیلومتر، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری به ۲۶۳ میلیون تن و ظرفیت فرودگاه‌ها به ۱۴۴ میلیون نفر در پایان برنامه و همچنین افزایش پروازهای خارجی به کشورهای پیرامون از طریق فرودگاه های استان‌های مرزی شرایط را برای ارتقای سطح توانایی حمل و نقل ایران فراهم کند.

در کنار آن وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی خواهد کرد که با نوسازی و تکمیل سامانه‌های ارتباطی و کمک‌ناوبری آسمان ایران را به پل ترافیکی بین مناطق اروپا- اقیانوسیه و اروپا- خاورمیانه تبدیل کند.

همان طور که در چهار سال گذشته نیز اقدامات قابل توجهی جهت توسعه بنادر ایران صورت گرفته بود، در دولت دوازدهم نیز توسعه و تجهیز امکانات بنادر، فعال سازی بنادر کوچک، توسعه خطوط ریلی در درون بنادر بزرگ، توسعه پس‌کرانه‌ها و همچنین توسعه و تجهیز پایانه‌های مرزی زمینی، ریلی و هوایی در دستور کار این بخش خواهد بود. در کنار آن به منظور بهبود شرایط برای حضور بخش خصوصی در حمل و نقل ایران، ارتقای رویکرد بازرگانی در این حوزه مورد توجه قرار خواهد گرفت که یکی از اصلی ترین محورهای آن واگذاری مدیریت بنادر کشور به صورت مشارکت عمومی- خصوصی خواهد بود که در این راستا واگذاری عملیات نگهداری و بهره‌برداری از فازهای ۱ و ۲ بندر شهید رجایی در دستور کار این بخش قرار می‌گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments