وال استریت ژورنال گزارش می دهد؛ آیا بستن تنگه هرمز همچنان یکی از گزینه های روی میز ایران است؟

 

تنش ها پس از حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی در عراق همچنان در منطقه حس می شود. ایران هشدار داده که آمریکا باید منطقه را ترک کند یا منتظر عواقب بعدی آن باشد. آیا بستن تنگه هرمز همچنان یکی از گزینه های روی میز ایران برای انتقام است؟

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، پس از موشک باران پایگاه آمریکایی توسط ایران، شرکت های کشتیرانی و هواپیمایی به شدت اوضاع منطقه را زیر نظر گرفته اند. برخی از آنها فعالیت خود را در خطوط این منطقه به حالت تعلیق درآورده اند و برخی دیگر به فکر جایگزین هایی برای آن هستند.

در این بین، دو شرکت بزرگ نفتکش دولتی عربستان سعودی از جمله فعالان اقتصادی حوزه نفت هستند که گام های محتاطانه ای را در این زمینه برمی دارند. شرکت نفتکش بحری پس از آنکه شاخص اقتصادی منطقه و همین طور بازارهای آمریکا منفی شد، فعالیت های خود را از تنگه هرمز به حالت تعلیق درآورد.

افزایش تنش میان ایران و آمریکا، ذی نفعان هر دو کشور در منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به ویژه کشورهایی که در حاشیه خلیج فارس به اقتصاد نفت وابسته اند و علاقه ای برای کنترل تنگه توسط ایران ندارند.

علاوه بر شرکت بحری، یک شرکت برزیلی به نام پتروبراس نیز نفتکش هایش را از منطقه دور کرده تا از آسیب های احتمالی و یا وقوع تنش های جدید در امان بماند.

هر تنش جدید در منطقه خلیج فارس می تواند انرژی جهان را دچار یک فاجعه کند. بیش از 20 درصد انرژی جهان از تنگه هرمز عبور می کند و این مسئله باعث شده تا همواره یک نگاه استراتژیک از سوی ایران به این آبراه بین المللی وجود داشته باشد.

اهمیت تنش ها بر بازار نفت و انرژی از آنجا نشات گرفت که بلافاصله بعد از حمله ایران، بهای نفت خام 4 درصد افزایش یافت. اما پس از اعلام اطمینان عدم پاسخگویی آمریکا به این حملات، بهای نفت به قیمت سابق خود بازگشت.

گزارش ها از تنگه هرمز حاکی از آن است که تردد نفتکش ها به حالت عادی خود بازگشته است. اما همچنان سایه نگرانی برای فعالیت شرکت های بین المللی کشتیرانی وجود دارد.

بازگشت تحریم ها از سوی آمریکا و خروج این کشور از برجام، تهدیدها در منطقه را افزایش داد. شهادت فرمانده سپاه باعث شد تا این تنش ها در منطقه به اوج خود برسد.

افزایش ریسک ژئوپلیتیکی نیز باعث افزایش هزینه اخذ وام های بین المللی برای کشورهای منطقه شده است. ریچارد سگال، تحلیلگر ارشد بازار بانک واعتبار در این خصوص گفت: احتمال بسته شدن تنگه هرمز و یا حمله به کشورهای منطقه از سوی ایران، باعث افزایش این ریسک ها شده است.»

برخی گزارش ها حاکی از آن است که طی هفته گذشته برخی از شرکت های کشتیرانی، کالاهای خود را به جای امارات متحده عربی، به عمان فرستاده اند.

شرکت ردیابی محموله کپلر نیز اعلام کرده که برخی از کشتی ها هنگام عبور از تنگه هرمز، سیستم ردیابی خود را خاموش می کردند و برخی دیگر از کشتی ها نیز عملیات تخلیه و بارگیری خود را به تاخیر انداخته اند تا شرایط منطقه به حالت عادی باز گردد. شرکت هایی هم که مسیر جایگزین داشته اند، ترجیح دادند تا فعلا از عبور از تنگه هرمز صرف نظر کنند.

با این حال، بیشتر کارشناسان معتقدند که ایران تا زمانی که فاجعه دیگری رخ ندهد یا تا زمانی که مجبور به استفاده از اعمال زور در منطقه نشود، از بستن تنگه هرمز خودداری خواهد کرد. مگراینکه آمریکا یا هم پیمانان آن در جهت تلافی حملات موشکی ایران برآیند و شرایط منطقه را تغییر بدهند. ایران اگرچه همواره از ایجاد صلح در منطقه و خلیج فارس دفاع کرده، اما هیچگاه گزینه بستن تنگه هرمز را از روی میز برنداشته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.