همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس؛ بندر جبل علی چهارمین ترمینال مدرن خود را احداث می کند

 

برنامه ریزی های اخیر بندر «جبل علی» نشان می دهد که آنها همگام با انتظارات بازار قصد توسعه فناوری، امکانات، تجهیزات و خواسته مشتریان را هدف قرار داده اند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز و به نقل از «هلنیک شیپینگ نیوز»، جبل علی در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس خود به برنامه های توسعه ای می اندیشد. بندری که فعالیت آن در سال 1979 میلادی آغاز شد و توانست طی 6 سال، مفهوم منطقه آزاد را برای امارات متحده عربی عملیاتی کند. این بندر، یکی از سه ابتکار مهم امارات برای شکل دهی یک بازار بزرگ حمل ونقلی در دهه هشتاد میلادی بود.

آمارهای اخیر نشان می دهند که هدف گذاری صحیح در حوزه دریایی و بندری تنها در این بندر توانسته سهم عمده ای در توسعه امارات متحده عربی داشته باشد. اختصاص 26.1 درصد از تولید ناخالص ملی به وسیله یک بندر برای این کشور حاشیه نشین خلیج فارس اثرگذاری این مرکز لجستیک و حمل ونقلی را بهتر نشان می دهد.

سلطان بن سلیم، مدیر اجرایی و رئیس هیات مدیره گروه جهانی DP، نیز از سرمایه گذاری یک میلیارد درهمی برای توسعه فضای هاب لجستیک و توزیع کالا با همکاری گروه لندمارک خبر داده است.

او در این رابطه می گوید: هدف ما از توسعه فناوری و هاب لجستیک این است که دوست داریم مشتریان ما وقت شان را تنها به شغل و کار خودشان اختصاص بدهند و نه ایجاد تغییرات. این ما هستیم که باید با خواسته های آنها تغییرات لازم را انجام بدهیم و باید از حالا به فکر خواسته های آنها باشیم. چرا که تنها کسب وکارهایی می توانند در این بازار پابرجا بمانند که روی این اصل تکیه داشته باشند.

یکی دیگر از تغییرات جدید در بندر جبل علی، اضافه شدن یک ترمینال دیگر به سه ترمینال قبلی است. با افتتاح ترمینال جدید، ظرفیت این بندر به 22.4 میلیون TEU خواهد رسید. ترمینال سوم این بندر در سال 2014 میلادی با ظرفیت 4 میلیون TEU به بهره برداری رسیده بود.

این برنامه های توسعه ای در حالی اجرا می شوند که اقتصاد جهانی با تهدیدهای مختلفی روبرو است. دنیایی که در آن تنش بین آمریکا و چین می تواند معادلات صنعت حمل ونقل را نیز دستخوش تغییرات ناخواسته قرار دهد.

در گزارش نیم سال اول جاری میلادی این بندر مهم منطقه ای نیز نشانه های از نگرانی ها در خصوص بروز جنگ تجاری میان دو اقتصاد مهم دنیا دیده می شود که در صنعت حمل ونقل کانتینری تاثیرگذار بوده است. با این حال، امیدها همچنان به آینده و ایجاد تغییرات لازم وجود دارد.

بن سلیم در بیانیه ای نیز اظهار کرده است: اگرچه چشم انداز تجارت چندان روشن نیست و موضوعات منطقه ای و ژئوپولتیک نیز باعث عدم اطمینان بازار و به طبع آن تاثیرگذاری در صنعت حمل ونقل کانتینری دارد، با این حال، عملکرد شش ماهه اول سال جاری میلادی برای جبل علی فراتر از انتظارات بوده است.

در شش ماهه اول سال جاری میلادی، درآمد بندر جبل علی با رشد 31 درصدی، به 3 میلیارد و 460 میلیون دلار رسید. همچنین سود سهامداران 753 میلیون دلار بود که آن هم رشد 26 درصدی نشان می دهد.

بن سلیم همچنین از ادامه سرمایه گذاری های جدید توسط گروه لندمارک خبر داد و گفت: این شرکت قصد دارد در نقاط مختلف دنیا 1.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند تا تحولات مورد نظرش را به عمل برساند.

در حال حاضر توسعه تامین انرژی و برق بندری جبل علی ادامه دارد. همچنین شرکت آکواشیمی که یک توزیع کننده مواد شیمیایی است قصد دارد ترمینال جدید را برای این منظور احداث کند. گفته می شود که ترمینال جدید اواسط سال 2021 میلادی به بهره برداری می رسد.

سوبراتو ساها، مدیرعامل شرکت آکواشیمی در خصوص سرمایه گذاری های جدید در بندر جبل علی می گوید: امکانات و ترمینال جدید در بندر جبل علی قطعا درآمدهای این مرکز را افزایش خواهد داد. این پروژه به منظور تولید و پخش محصولات خاص شیمیایی راه اندازی می شود.

پس از گذشت40 سال از فعالیت جبل علی، این بندر همچنان در حال تغییرات جدید برای همسان سازی خود با خواسته ها و نیازهای جدید بازار است. عملیات ساخت این بندر مهم منطقه ای با تصمیم شیخ رشید بن سعید آل مکتوم و به منظور ورود به عصر جدید تجارت و اقتصاد در سال 1975 آغاز شد. در آن زمان بندر جبل علی بزرگ ترین بندر به شمار می رفت که با چشم غیرمسلح از فضا نیز قابل رویت بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.