مدت توقف کشتی ها در بنادر کاهش می یابد؛ رفع‌ نگرانی‌ها در تولید سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شرکت های ریلی که اقدام به جابه جایی بار با قطار از بنادر کنند، از سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات خرید واگن باری دریافت خواهند کرد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در مراسم روز ملی حمل و نقل، افزود:  به رغم فشار های مستقیم و غیر مستقیم آمریکا برای کاهش فعالیت های دریایی ایران، فعالان صنعت دریایی و دریانوردی نگذاشته اند که چرخ اقتصادی کشور دچار مشکل و اختلال شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تمهیدات تحریم کنندگان نتوانست صنعت دریایی ما را زمینگیر کند،خاطرنشان کرد: ما به مقامات آیمو (سازمان جهانی دریانوردی) با اسناد قانونی نسبت به تحریم های غیرقانونی آمریکا شکایت کردیم، این در حالی است که برایان هوک (نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران) در دیدار با دبیرکل آیمو اعلام کرده بود که تحریم های ایران را به اطلاع این سازمان جهانی رسانده ایم، ولی من به دبیرکل آیمو گفتم این رفتار آمریکا مضحک بوده و یک اشتباه تاریخی است.

وی افزود: امروز با وجود تحریم و محدویت های ایجاد شده، ناوگان جمهوری اسلامی ایران با پرچم ایران و مقتدرانه، در تمام بنادر دنیا تردد دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان اش با اشاره به سرمایه گذاری ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر کشور با امضا ۹ قرارداد سرمایه گذاری در بنادر طی یک سال گذشته، گفت: امروز چهار قرارداد با ارزش ۹۰ میلیارد تومان امضا می‌شود که این نشان از اعتماد بخش خصوصی به حوزه دریایی است.

راستاد همچنین از  تأمین سوخت کم سولفور مورد نیاز خطوط کشتیرانی  با تمهیدات وزارت نفت خبر داد و گفت: بهبود نرم تخلیه و بارگیری کالاها و کاهش مدت توقف کشتی ها در بنادر، در راستای رقابت پذیری بنادر کشور ضرورت دارد.

معاون وزبر راه و شهرسازی با اشاره اقدمات سازمان بنادر در حمایت از تولید کنندگان داخلی، گفت: در این زمینه ۷۶۸ قطعه مورد نیاز تجهیزات بندری و دریایی کشور توسط سازندگان داخلی تامین شده است که این امر حدود ۶۱ میلیارد تومان صرفه جویی برای کشور داشته است.

راستاد گفت: افزایش سهم بار ریلی در بنادر در زمره تکلیف کلان کشور است و از اینرو قرار است تسهیلات به اپراتورهای ریلی در بنادر اعطا شود، به گونه ای که اپراتورها تضمین کنند مکانیزم حمایتی در نظر گرفته شده، به افزایش سهم بار ریلی در بنادر منجر خواهد شد، از اینرو با تائید شرکت راه‌آهن سازمان بنادر برای تولید واگن تسهیلات می‌دهد.

وی با اشاره به ادامه مکانیزم حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی در حمایت از خطوط کشتیرانی در قالب تعرفه های ترجیحی و همچنین روند کاهشی تعرفه های تخلیه و بارگیری، افزود: امسال قرارداد تولید کانتینر در داخل توسط یک تولیدکننده داخلی به امضا رسید و به زودی یک تولیدکننده دیگر نیز اقدام به تولید کانتینر خواهد کرد که این سرمایه گذاری از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه میزان تخلیه و بارگیری  کالا در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۰۷.۵ میلیون تن رشد ۴.۳ درصدی داشته است، گفت: میزان تخلیه و بارگیری کالای غیرنفتی در این مدت ۲۳.۵ میلیون تن بود که نسبت به هشت ماهه سال گذشته رشد ۱۵.۸ درصدی داشته است. این مهم در بخش صادرات نفتی ۳۸.۵ تن بود که رشد ۲.۲ درصدی نسبت به هشت ماهه ۹۷ داشته است.

وی با اشاره به کاپوتاژ کالا و جابه جایی کالا بین بنادر داخلی کشور با ۶ میلیون تن که منجر به رشد ۱۶.۵ درصدی نسبت به سال گذشته بوده، افزود: در این مدت ۶ هزار و ۵۹۵ فروند کشتی اقیانوس پیما در بنادر کشور پهلو گرفته اند.

رفع‌ نگرانی‌ها در تولید سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها

وی به الزام استفاده از سوخت کم سولفور در کشتی ها از سال ۲۰۲۰ اشاره کرد و افزود: با توجه به این الزام در سال جدید میلادی اخیرا با پیگیری های انجام شده نگرانی ها با همت وزارت نفت در خصوص تامین سوخت کم سولفور برطرف شده است. به این طریق سوخت مورد نیاز تولید و تأمین شده و در اختیار ناوگان کشتیرانی کشور قرار خواهد گرفت.

راستاد با تاکید بر کاهش زمان توقف کشتی ها در بنادر با هدف افزایش رقابت به عنوان یک موضوع مهم تصریح کرد:‌ براساس استانداردهای جهانی باید زمان توقف کشتی‌ها با هدف افزایش رقابت میان بنادر کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در این زمینه مکانیزم حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص حمایت از خطوط کشتیرانی در قالب تعرفه های ترجیحی و همچنین تعرفه های تخلیه و بارگیری و روند کاهشی آن است. با این رویکرد امسال قرارداد تولید کانتینر در داخل توسط یک تولیدکننده داخلی به امضا رسید و چند تولیدکننده دیگر هم بابت این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند. قرار است این سرمایه‌گذاری از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی انجام شود تا خط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بتواند بیشترین بهره را بابت افزایش ظرفیت جابه‌جایی کالا ببرد.

پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رویکرد این سازمان در سال رونق تولید به حمایت از تولیدکنندگان داخلی با اشاره به دستاوردهای مجموعه حاکمیتی بنادر کشور در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار داشت:‌ با این نگاه هم اکنون ۷۶۸ قطعه مورد نیاز سازمان بنادر توسط شرکت‌های داخلی با صرفه جویی ۶۱ میلیارد تومانی تولید شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه گردشگری و سفرهای دریایی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی بابت رونق صنعت گردشگری و سفرهای دریایی اعطای تسهیلات کم بهره با یارانه است هرچند که سفرهای دریایی بین بنادر و جزایر اصلی رقمی مثبت و رو به رشد را نشان می‌دهد.

در این مراسم همچنین وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال های اخیر توجه ویژه ای به توسعه پسکرانه ها شده و هر جا سیستم مدیریت با انگیزه داشتیم، موفق بودیم، بدین جهت برآیند روند در بنادر کشور رو به رشد است.

محمد اسلامی در مراسم روز حمل و نقل در خصوص فعالیت های دریایی، افزود: یکی از روش های تحقق اقتصاد دریا محور توجه به بنادر و خلق بار داخلی و بین المللی است، در سال های اخیر توجه ویژه ای به توسعه پسکرانه ها شده و هر جا سیستم مدیریت با انگیزه داشتیم، موفق بودیم بدین جهت برآیند روند در بنادر کشور رو به رشد است.

وی تصریح کرد: باید کمک شود تا سرمایه گذاران در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد دریا محور از فرصت های بندری استفاده کنند، بیشتر بنادر ما منطقه ویژه هستند و تعدادی نیز در آستانه آن هستند که از فرصت منطقه آزاد استفاده کنند اما اگر این اتفاق رخ نداد، منطقه ویژه اقتصادی بودن بنادر به اندازه کافی از سرمایه گذاران حمایت خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قطع وابستگی به نفت که از اهداف استراتژی کشور است، یادآور شد: با تسهیل گری و رفع موانع سنگینی که تحریم های ظالمانه در بخش دریایی و بندری ما ایجاد کرده می توانیم به سرمایه گذاری بیشتر در پسکرانه ها و اراضی بندری کمک کنیم تا از این محل سرمایه گذاران داخلی هم بتوانند سهم خود را از بازارهای جهانی کسب کنند.

وی با بیان اینکه تعاملات بین المللی در سال جاری گسترش قابل ملاحظه ای داشته است، خاطرنشان کرد: در کمیسیون های مشترکی اقتصاد ایران با کشورهای دیگر خصوصاً همسایگان گام های مهمی برداشته ایم و سندهای مهمی تبادل شده است.

وی افزود: در حوزه ریلی عضویت ایران در اتحادیه راه آهن های کشورهای مشترک المنافع و امضای تعرفه های یکسان میان کشورهایی که چین را به اروپا و روسیه متصل می کند، از مهمترین اتفاقات ترانزیتی بین المللی است که تسهیل کننده ترانزیت ریلی میان ایران و کشورهای منطقه خواهد بود.

اسلامی گفت:  طبق فرمایش رهبر انقلاب وقتی به دریا رسیدیم توقف کردیم و آن گونه که شایسته است به فعالیت های دریایی توجه نشده است و از ۴ هزار شغل حوزه دریایی و بندری غافل بوده ایم.

وی ادامه داد: فرصت های کسب و کار بسیاری در دریا وجود دارد که از آنها بی بهره هستیم از اینرو سیاست های اشتغال و توسعه جمعیت ایجاب می کند که اقتصاد دریا محور به معنای واقعی کلمه محقق شود.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: از اهم فعالیت هایی که باید در دستور کار قرار گیرد می توان به گسترش بازار هدف، افزایش فعالیت و تجارت غیر نفتی و عدم اتکاء به درآمد نفتی و رفع موانعی که ایجاد شده، اشاره کرد.

اسلامی درباره توسعه سواحل مکران گفت: امروز مجلس شورای اسلامی، بندر جاسک را به عنوان منطقه آزاد تصویب کرد  و سازمان بنادر باید بتواند با کمک به سرمایه گذاران و ایجاد کارخانه های بزرگ به توسعه بنادر کمک کند به خصوص که بندر جاسک پس از تبدیل شدن به منطقه آزاد و همچنین دارا بودن پایانه نفتی یکی از مراکز مهم بندری خواهد بود.

وی اظهارداشت: ستاد توسعه سواحل مکران زیر نظر معاون اول رئیس جمهور در حال فعالیت است و طرح ویژه ای برای توسعه سواحل مکران داریم که هر دستگاه وظایف خود را انجام خواهد داد،  قرار است شهر پالایشگاهی و شهر صنعتی در منطقه آزاد جاسک احداث شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران طبق برنامه  در حال انجام است، گفت: دو شهر جدید تیس و مکران به عنوان توسعه کسب و کار در مناطق ساحلی جنوبی توسعه پیدا می کند.

وی اظهار داشت: برنامه وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی در سه محور توسعه بنادر، کشتیرانی،‌قطعات و تجهیزات داخلی است.

اسلامی ادامه داد:‌ در بخش توسعه بنادر دستیابی به ظرفیتی که سهم حمل و نقل داخلی و ترانزیت را در خود جای دهد در دستور کار است، ما امروز به ظرفیت ۲۴۰ میلیون تن بار در سال رسیده‌ایم و ایجاد پسکرانه در بنادر را دنبال می‌کنیم، بنادر باید مراکز توزیع بار باشد

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌در حوزه قطعات و تجهیزات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی تلاش کرده است در دو سال اخیر از تجهیزات داخلی استفاده کند و بدین ترتیب کسب و کار در حوزه دریا افزایش پیدا می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.