قطب شمال به مسیر جدید شرکت های کشتیرانی تبدیل می شود؛ مناقشه داغ آمریکا با کانادا و چین بر سر آبراه‌های شمالی

 

اخیرا آمریکایی‌ها به فکر بین المللی کردن یکی از ابراه‌های روسیه در قطب شمال افتاده‌اند؛ این در حالی است که این آبراه در قلمروی سرزمینی روس‌ها قرار دارد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از فارس، آمریکا به دنبال محروم کردن روسیه از حق خود در یکی از آبراه‌های این کشور در قطب شمال است. این آبراه در منطقه قطبی روسیه و در یکی از مناطق اقتصادی این کشور واقع شده است.

گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که واشنگتن می‌گوید که مسیر آبی موسوم به “آبراه شمالی” نباید فقط برای روسیه باشد و باید به روی عبور و مرور بین المللی باز شود.

زوران میروسویک، خبرنگار نشریه پکات، در این باره می‌نویسد: نخبگان سیاسی کنونی در آمریکا بند 234 کنوانسیون قوانین دریا‌ها را فراموش کرده‌‌اند که در این کنوانسیون حق روسیه برای حاکمیت بر دریای شمال به دلیل قرار گرفتن آن در آب‌های این کشور به رسمیت شناخته شده است.

وی در ادامه گزارش خود آورده است که: آمریکایی‌ها در حال مطرح کردن این بحث به گونه‌ای هستند که گویی روسیه ادعای حاکمیت بر این آبراه‌ها را داشته و برای رد این ادعا نیز موضوع “تضمین عبور و مرور ازاد از آبراه‌های موجود در دریاهای مورد مناقشه” را پیش کشیده است.

اخیرا دونالد ترامپ اعلام کرده است که این کشور به دنبال خرید گرین‌لند است.

بنا به گفته ریچارد اسپنسر، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا، موضوع اصلی نیروی دریایی آمریکا افزایش قدرت این نیرو در قطب شمال است و نیروی دریای آمریکا به دنبال ایجاد بنادر نظامی استراتژیک در دریای برینگ است تا حضور خود در قطب شمال را افزایش دهد.

در ماه می نیز آمریکا به کانادا اعلام کرد که باید از خیر حق خود در کوریدور شمال غرب قطب نیز بگذرد.

آمریکا همچنین از چین خواسته است تا ایستگاه‌های تحقیقاتی خود در نروژ و ایسلند را تعطیل کرده و از سرمایه‌گذاری در آبراه شمالی نیز صرف نظر کند.

به گفته میلوسویک، آبراه شمالی از این جهت برای آمریکا مهم است تا بتواند از این طریق به روسیه فشار وارد کند چرا که این مسیر آبی نه تنها یک آبراه لجستیک است بلکه یک شریان آبی داخلی برای روسیه به شمار می‌رود.

آبراه شمالی روسیه می‌تواند به یک مسیر تجاری برای حمل و نقل کالا بین آسیا و اروپا تبدیل شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرده است که این آبراه کلید توسعه منطقه قطبی روسیه در شرق دور این کشور خواهد بود.

به گفته پوتین، هدف روسیه این است که این شریان آبی را به یک مسیر حمل و نقل رقابت‌پذیر و جهانی بدل کند.

روسیه می خواهد حمل و نقل از آبراه شمالی را به 80 میلیون تن در سال رسانده و بخش قابل توجهی از محموله‌های عبوری از آن را نیز گاز طبیعی مایع شده، نفت و ذغال سنگ تشکیل خواهد داد.

این مسیر، زمان حمل و نقل کالا از آسیا به اروپا را نسبت به مسیر سنتی که از کانال سوئز و پناما عبور می کند، به نصف کاهش خواهد داد.

در زمان شوری سابق، از این مسیر تنها برای رساندن کالا‌ها و اقلام اساسی به مناطق قطبی دور افتاده استفاده می‌شد.

در سال 1991 روسیه آبراه شمالی خود را به صورت بین المللی گشود و سال گذشته نیز رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که کشتی های حامل نفت و گاز با پرچم روسیه مجوز عبور از این مسیر آبی را دریافت خواهند کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.