فایننشال تایمز گزارش می دهد؛ مشکلات بنادر اروپا در دوران شیوع کرونا

بنادر اروپا طی روزهای آینده پذیرای کشتی های کانتینری خواهند بود که از سمت شرق به سوی کشورهای غربی می آیند. حمل دریایی کالاها به خاطر همه گیر شدن ویروس کرونا طی هفته های گذشته با تاخیر مواجه بود. اما کالاها در حالی به بنادر اروپا می رسند که میزان تقاضا برای آنها کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، کالاهایی که پیش از جهانی شدن ویروس کرونا سفارش داده شده اند اکنون در بنادر روتردام، آنتورپ و هامبورگ در حال تخلیه هستند. این کالاها توسط خرده فروش ها در اروپا سفارش داده شده اند، اما حالا تقاضا برای خرید آنها به حداقل رسیده است.

فعالیت بنگاه های اقتصادی و تولیدی در اروپا به خاطر ویروس کرونا در حالت ساکن قرار گرفته و عمدتا متوقف شده است. شرکت هایی مانند خودروسازها و یا تولیدکنندگان دوربین های مدار بسته حتی با مشکل بزرگ تری با عنوان زنجیره تامین مواجه شده اند.

لارس جنسن، مدیر اجرایی مشاوران دریایی در خصوص وضعیت بنادر اروپا در این روزها می گوید: کالاها سفارش داده شده به واسطه کانتینرها در بنادر تخلیه می شوند. اما هیچ تقاضایی برای آنها از سوی بازار وجود ندارد. چرا که فعالیت های اقتصادی در بیشتر شهرهای اروپا از حالت عادی خارج شده است. ما اکنون با مشکل انبارداری کالاها مواجه ایم. چرا که تنها می توانیم این کالاها را 4 تا 5 هفته در انبارهای بندری نگه داریم.

واردکنندگان حالا با انبارهای پر و ورود کالاهای جدیدی مواجه شده اند که مشتری جدیدی برای آن کالاها وجود ندارد. در حال حاضر سه چهارم واردات کالا به اروپا از طریق دریایی انجام می شود و این مسئله، نگهداری کالاها در بنادر را با شرایط ویژه ای همراه می کند.

اپراتورهای بنادر اروپا می گویند که آنها برای هجوم واردات کالاهای کانتینری که توسط بنادر یا خارج از آنها وارد می شوند آمادگی دارند. اگرچه حجم ورودی کانتینرها از طی هفته های اخیر افزایش یافته، اما بعید می دانند که از حدمعمول این دوره از سال فراتر برود. با این حال، کاهش تقاضا به معنای توزیع سخت تر کالاها نسبت به شرایط عادی است.

بنگاه های لجستیکی اروپا به دلیل شیوع ویروس کرونا بخشی از فعالیت خود را کاهش می دهند که این مسئله می تواند ناشی از عدم حضور برخی از کارکنان در محیط کار باشد. این مسئله نیز ممکن است مشکلاتی نظیر عدم رسیدن کالا در مدت زمان مناسب به دست مشتریانی که هم اکنون تعدادشان نیز کاهش یافته به وجود بیاورد.

گذرگاه های مرزی اروپا در روزهای اخیر پاکسازی شده اند و فعالیت در آنها به حداقل ممکن رسیده است. جاده ها خالی تر از هر زمان دیگری هستند. همین موضوع می تواند تجمیع کالاها را در برخی از انبارها افزایش دهد.

در این شرایط که انبارهای بنادر پرتر از همیشه هستند، راهکارهایی برای رفع این مشکل ارائه شده است. به عنوان مثال، در بندر زیبورگ در کشور بلژیک که یکی از بزرگ ترین بنادر واردکننده خودرو به شمار می رود، محوطه بندری روباز برای جانمایی خودروهای اسمبل نشده و قطعات آن در نظر گرفته شده است.

ریگ کوتینگ، مدیر اجرایی بندر زیبورگ در این خصوص می گوید: برخی از اپراتورها طی سه هفته گذشته با مشکل ورود کالاهای جدید مواجه شده  اند. چرا که فضای کافی برای انبار کردن این کالاها وجود ندارد. ما از فضاهایی که برای طرح برگزیت در نظر گرفته بودیم برای انبار کردن کالاهای وارداتی استفاده می کنیم. ضمن اینکه یک فضای ترمینال جدیدی که ساخته شده نیز به انبار کالاهای کانتینری وارداتی  اختصاص می یابد.

انبار کردن کالاها یا قطعات خودروها در شناورهای نزدیک بندر نیز یکی از راه هایی است که برای مشکل عدم فضای کافی جهت انبار ارائه شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از شرکت های حمل ونقل دریایی مانند شرکت فرانسوی CMA CGM در حال بارگیری محموله در نقاط میانی و قبل از مقصد نهایی هستند ، مانند پیرائوس در یونان و الگسیراس در اسپانیا و یا برای کشتی هایی که در مسیر شمال اروپا قرار دارند. مسئولان این شرکت اظهار کرده اند که تا هر زمان که بتوانند از این راهکار استفاده می کنند، اما مشخص نیست که تا چه زمان می توان از این استراتژی بهره برد.

برخی بنگاه ها می گویند که بقیه شرکت های زنجیره ای تدارکات باعث کاهش تحویل کالاهای اساسی بیمارستان ها و سوپر مارکت ها می شوند. ضمن اینکه امکانات کنونی نیز برای خدمت رسانی جهت کالاهای نظیر ماسک و لوازم ایمنی اختصاص می یابد.

اما تنها واردات نیست که این مشکل را ایجاد می کند. در حال حاضر، صادرکنندگان کالاها از اروپا نیز با مشکلاتی در بنادر مواجه شده اند. به عنوان مثال، برخی از شرکت ها که گوشت منجمد به چین صادر می کنند با کمبود کانتینر و انبار یخچال دار مواجه شده اند.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.