سهم شرکت های کشتیرانی کانتینری از تجارت جهانی چقدر است؟

تازه ترین گزارش آلفالاینر در خصوص صنعت حمل ونقل کانتینری دریایی نکات قابل توجهی را به فعالان این عرصه نشان می دهد. تعامل شرکت های بزرگ کشتیرانی کانتینری باعث شده تا سهم بازار جابجایی کالا تا حدود زیادی و بدون فاصله زیاد میان آنها تقسیم شود. اما شرکت های کوچک تر همچنان به همان سهم اندک خود راضی اند و نتوانسته اند آن را افزایش دهند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، شرکت کشتیرانی ای.پی.ام. مرسک (APM- Maersk) همچنان بیشترین سهم بازار حمل ونقل کانتینری جهان را در اختیار دارد. این شرکت با در اختیار داشتن نزدیک به 4 میلیون TEU کانتینر توانسته سهم 16.7 درصدی کل بازار را به خود اختصاص بدهد. این در حالی است که در سال گذشته میلادی، سهم مرسک بیش از 17 درصد بود. اما بخشی از این سهم در رقابت و شکل گیری شرکت ها و یا تعاملات میان شرکتی و ادغام شرکت های کشتیرانی از دست رفته است.

رتبه دوم سهم بازار به شرکت کشتیرانی مدیترانه ای (MSC) می رسد که توانسته با 15.4 درصد جایگاه مناسبی برای خود در نظر بگیرد. این شرکت نیز 3 میلیون 670 هزار TEU کانتینر دارد و تعداد کشتی های فعال آن 549 فروند گزارش شده است.

در این فهرست، گروه کشتیرانی کاسکو با 2 میلیون 870 هزار TEU کانتینر توانسته رده سوم را در اختیار بگیرد. کاسکو نیز با 470 فروند کشتی رتبه سوم این رده بندی را به خود اختصاص داده است.

شرکت های سی. ام.ای سی.جی.ام با سهم 11.2 و هاپاگ لوید با سهم 7.2 درصد در رتبه های چهارم و پنجم قرار دارند. در رتبه های شش و هفت شرکت های وان و اورگرین با سهم 6.6 و 5.2 درصد همچنان جزو دانه درشت های این صنعت به شمار می روند.

اما از رتبه هشتم به بعد، شاهد کاهش سهم شرکت های کشتیرانی هستیم. به طوری که رقابت از رتبه 12 به پایین تنها با یک دهم درصد اختلاف ایجاد شده است.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 6 دهم درصد از سهم حمل ونقل کانتینری جهانی هم اکنون در رتبه پانزدهم این رده بندی قرار دارد. یادآوری این نکته شاید جالب باشد که IRISL در سال گذشته میلادی با سهم 7 دهم درصدی حتی تا رده دوازدهم برترین شرکت های کشتیرانی کانتینری جهان نیز صعود کرد.

طبق گزارش آلفالاینر، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن 48 فروند کشتی کانتینری و 152 هزار 419 TEU کانتینر در رتبه پانزدهم رده بندی قرار گرفته است. البته شرایط برای IRISL به گونه ای است که با رشد اندک تعداد کانتینرها می تواند دوباره به رتبه های بالای این جدول نیز برسد و شرایط را مطلوب تر سازد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.