سازمان بنادر از دالان ترانزیتی چابهار–ونیز حمایت می کند؛ ابراز علاقه ایتالیایی ها برای سرمایه گذاری در بندر چابهار

 

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی از مذاکره و توافق برای ایجاد خط کشتیرانی جابهار – ونیز خبر داد و گفت: شرکت‌های حمل و نقل دریایی علاقمندی و برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را اعلام کردند که مورد موافقت ما قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد سعید اصل سعیدی‌پور در این رابطه افزود: موضوع اصلی جلسه مشترک دیروز، ارتباط بین چابهار و مجموعه شرکت‌های دریایی ونیز بود، چراکه طرف ایتالیایی در قالب مجموعه شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی علاقه‌مندی خود را برای استفاده از پتانسیل‌های بندر چابهار و سرمایه‌گذاری در این بندر نشان دادند.

وی افزود: دور بودن این بندر از منطقه خلیج فارس، ارزان‌تر بودن تعرفه‌ها و هزینه‌های سرمایه‌گذاری در چابهار نسبت به بنادر دبی و دیگر بنادر کشورهای خارجی و … طرف‌های ایتالیایی را به نتیجه رساند که در این بندر جنوبی ایران سرمایه‌گذاری کنند و البته این مجموعه شرکت‌ها برای ایجاد شرکت‌ و کارخانه‌ در بندر چابهار ابراز تمایل بسیاری کردند که مورد حمایت و توافق ما قرار گرفت.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایجاد ارزش افزوده از دیگر برنامه‌های طرف ایتالیایی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار بود، ادامه داد: در این جلسه به آن‌ها اعلام کردیم، اراضی را که آن‌ها بخواهند در اختیارشان قرار داده تا بتوانند طرح‌هایشان را اجرا کنند، البته تقریبا همه قراردادهای سرمایه‌گذاری در بنادر به صورت قراردادهای BOT است  و زمینی به کسی واگذار نمی‌شود.

سعیدی‌پور همچنین درباره ایجاد خط کشتیرانی چابهار – ونیز گفت: با طرف ایتالیایی درباره ایجاد خط کشتیرانی چابهار – ونیز نیز مذاکراتی صورت گرفت و مقرر شد که پیام ما را به ایتالیا و بندر ونیز ببرند و البته با توجه به طول مسافت مباحث بیشتر روی ترانزیت و خطوط باری کشتیرانی بود، چراکه در حوزه مسافری باید کشتی‌ها، تجهیزات و امکانات خاصی وجود داشته باشد و به سبب مسافت طولانی استقبال چندانی از این مسئله نخواهد شد.

وی اظهار کرد: آموزش دریانوردان، تامین تجهیزات و قطعات، ارائه خدمات و تعرفه‌های بندری و… از دیگر مسائلی بود که در جلسه دیروز بین هیات ایرانی و طرف ایتالیایی مطرح شد و مورد توافق و موافقت طرفین قرار گرفت.

همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با مثبت خواندن همکاری های دریایی و بندری ایران و ایتالیا، عنوان کرد: جامعه دریایی ایران ارتباط خوبی با مقامات دریایی کشور ایتالیا دارد.

محمد راستاد در دیدار با دبیرکل گروه حمل و نقل دریایی ونیز و هیات همراه، تاکید کرد: سازمان بنادر ضمن استقبال از سرمایه گذاری شرکت های زیر مجموعه گروه حمل و نقل دریایی ونیز در فعالیت های بندری چابهار، از دالان ترانزیتی تعریف شده بین بندر چابهار و ونیز یا تسهیلات موجود حمایت خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی تمام تلاش خود را برای عملیاتی شدن همکاری گروه حمل و نقل دریایی ونیز در بندر چابهار به کار خواهد بست، افزود: کلیه عملیات های بندری در ایران توسط بخش خصوصی انجام می گیرد و بخش های غیر دولتی با سرمایه گذاری و ایجاد صنایع تولیدی در پسکرانه های بندری فعال هستند.

راستاد با اشاره به ظرفیت سالانه ۸,۵  میلیون تنی بندر چابهار ، تاکید کرد:  با تکمیل طرح های توسعه ای در بندر چابهار ظرفیت این بندر به بیش از ۵۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

به گفته راستاد،  بندر چابهار با توجه به موقعیت ایده ال، نقطه اتصال مناسبی در حوزه دریای عمان، اقیانوس هندو کشورهای آسیای میانه است.

وی اظهار داشت: در صورت اتصال کامل بندر چابهار به شبکه ریلی کشور، به مزیت های ارتباطی این بندر افزوده خواد شد و این بندر دیگر تنها یک نقطه برای تخلیه و بارگیری کالا نخواهد بود، بلکه یک حلقه از زنجیره لجستیکی جا به جایی کالا محسوب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بندر تریستر در ایتالیا و بندر شهید رجایی در ایران، با امضای پیمان خواهرخواندگی، آماده توسعه همکاری های متقابل هستند.

رایزنی برای ایجاد خط کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر ونیز

پائولو مالاگوتی؛ دبیرکل گروه حمل و نقل دریایی ونیز در این دیدار گفت: طی تحقیقاتی و مطالعاتی که انجام دادیم، پتانسیل بالای بندر چابهار و منطقه آزاد چابهار توجه ما را به خود جلب کرد.

پائولو مالاگوتی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه گروه حمل و نقل دریایی ونیز بتواند پل ارتباطی بین ایتالیا و ایران باشد، افزود: بندر خشک و مکانیزه پادووا در ۴۰ کیلومتری بندر ونیز توسط ریل یه تمام نقاط اروپا متصل است و فرصت خوبی برای جا به جایی کالا از بندر ونیز به نقاط مختلف اروپا ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: در صورت ایجاد خط کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر ونیز، حمل و نقل کالا می تواند از بندر چابهار به تمام نقاط اروپا صورت بگیرد و متقابلا امکان حمل و نقل کالا از بندر ونیز به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه از طریق چابهار امکانپذیر خواهد بود .

فرصت خوب استقرار صنایع تولیدی ایتالیا در پسکرانه بندر چابهار

عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز در این دیدار  گفت: گروه حمل و نقل دریایی ونیز مجموعه ای از شرکت های فعال در حوزه خدمات دریایی، بندری و تولیدی است که توسط صنف صنایع ونیز مدیریت می شود.

کردی خاطر نشان کرد: برخی از شرکت های این مجموعه درنظر دارند تعدادی از صنایع تولیدی خود را در بندر پسکرانه بندر چابهار مستقر کنند.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ، ایجاد ارتباط موثر بین بندر چابهار و بندر ونیز می تواند مشوق خوبی برای حضور این صنایع تولیدی در بندر چابهار و حمل ونقل کالا بین دو بندر باشد.

لازم به ذکر است، گروه حمل و نقل دریایی ونیز مجموعه ای از شرکت های مستقل و غیرانتفاعی است که به دنبال تحولات اخیر دولتی در سیستم مدیریت بنادر ایتالیا ، در صدد معرفی کمپانی ها و گروه های تجاری فعال در زمینه های مختلف کشتیرانی و اقتصاد بنادر ونیز است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.