دویچه وله گزارش می دهد؛ توافق تجاری آمریکا و چین؛ آتش‌بس موقت یا پیمان صلح؟

 

آمریکا و چین موفق شدند بر سر شماری از اختلافات ناشی از جنگ تجاری به توافق با یکدیگر دست یابند. این توافق اولیه از سوی ترامپ و معاون نخست‌وزیر چین در کاخ سفید امضا شد. تحلیلگران از این توافق به‌مثابه آتش‌بس یاد کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، آمریکا و چین موفق شدند بر سر شماری از اختلافات ناشی از جنگ تجاری به توافق با یکدیگر دست یابند. این توافق اولیه از سوی ترامپ و معاون نخست‌وزیر چین در کاخ سفید امضا شد. تحلیلگران از این توافق به‌مثابه آتش‌بس یاد کرده‌اند.

از آغاز جنگ تجاری بین آمریکا و چین حدود دو سال می‌گذرد. ترکش‌های این جنگ تجاری باعث کاهش رشد اقتصادی در جهان شده بود. اکنون خبر از کسب یک توافق اولیه بین دو کشور منتشر می‌شود.

کاخ سفید غروب چهارشنبه ۲۵ دی (۱۵ ژانویه) شاهد مراسمی بزرگی بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین در برابر ۲۰۰ مهمان دعوت شده متن توافق اولیه تجاری را امضا کردند. در این مراسم نمایندگان اقتصادی و حکومتی شرکت داشتند.

دونالد ترامپ از این توافق اولیه تجاری به‌مثابه “گامی مهم” برای “توافق تاریخی تجاری” بین دو کشور آمریکا و چین یاد کرد.

آمریکا این توافق تجاری را توافق اولیه از یک توافق چند مرحله‌ای تجاری بین دو کشور می‌داند. دونالد ترامپ اعلام کرده است که گفت‌وگوها و مذاکرات بر سر کسب یک توافق جامع و نهایی بین دو کشور ادامه خواهد یافت. افزون بر آن، ترامپ اعلام آمادگی کرده است که در همین ارتباط به‌زودی به چین سفر کند.

موضوع توافق اولیه تجاری

متن این توافق اولیه هنوز منتشر نشده است. دولت آمریکا اعلام کرده است که بر اساس این توافق چین موظف شده برای کاهش تراز به شدت نامتناسب بازرگانی خارجی با آمریکا بر میزان واردات خود از آمریکا بیافزاید.

در همین رابطه قرار شده است که چین از آمریکا کالاهای صنعتی، انرژی، خدمات و همچنین فرآورده‌های کشاورزی وارد کند. افزون بر این چین موظف شده است بازارهای خود را بر روی فعالیت‌های شرکت‌های آمریکایی و از جمله موسسات مالی آن کشور بگشاید.

لازم به یادآوری است که توافق اولیه به‌رغم پذیرش چین برای واردات کلان کالا از آمریکا منجر به لغو تعرفه‌های گمرکی تعیین شده از سوی دولت آمریکا نمی‌گردد.

آمریکا اعلام کرده است که تعرفه‌های گمرکی ۲۵ درصدی وضع شده بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار واردات آمریکا از چین همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. گفته می‌شود که آمریکا لغو این تعرفه‌های گمرکی جدید را موکول به مراحل بعدی توافق تجاری بین دو کشور کرده است.

این در حالی است که تعرفه‌های گمرکی ۱۵ درصدی آمریکا که برای حدود ۱۸۰ میلیارد دلار واردات آمریکا از چین تعیین شده، پس از توافق اولیه تجاری به نصف کاهش خواهد یافت.

آتش‌بس یا پیمان صلح؟

ناظران پیش بینی کرده‌اند که توافق اولیه تجاری بین آمریکا و چین، بیش و پیش از آنکه پیمان صلح و پایان جنگ تجاری بین دو کشور باشد، حکم آتش‌بسی موقت را دارد. این توافق اولیه هنوز با آنچه مد نظر ترامپ بوده فاصله زیادی دارد.

به‌رغم این ارزیابی، رسانه‌های آمریکا پیش بینی کرد‌ه‌اند که دونالد ترامپ از این توافق تجاری برای کارزار انتخاباتی خود بهره خواهد گرفت.

پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان از حزب دموکرات مسیحی از کسب این توافق تجاری بین آمریکا و چین استقبال کرده است. به باور آلتمایر، کاهش تنش در مناسبات بازرگانی دو کشور آمریکا و چین می‌تواند تاثیری مثبت بر اقتصاد جهانی داشته باشد.

به عنوان نمونه، نرخ رشد اقتصادی آلمان در سال گذشته میلادی بالغ بر شش دهم درصد بوده است. گرچه اقتصاد آلمان ظرف دهه‌ی گذشته به گونه‌ای مداوم از رشد اقتصادی برخوردار بوده، اما نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۹ نازل‌تر از میزانی بوده که انتظار می‌رفت. کارشناسان علت کاهش نرخ رشد اقتصادی آلمان را ناشی از جنگ تجاری بین آمریکا و چین می‌دانند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.