دلایل افت واردات کالاهای اساسی؛ وقفه در تجارت به دلیل تعدد بخشنامه‌ها

 

ناظر گمرکات استان هرمزگان با اشاره به دلایل افت تجارت و کاهش واردات کالاهای اساسی گفت: تعدد بخشنامه ها و مجوز ثبت سفارش در کنار دیگر عوامل باعث وقفه در تجارت شده است.

به گزارش سی نیوز، ابوالفضل اکبرپور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد علل کاهش واردات به تحریم و شیوع بیماری کرونا پرداخت و اظهارداشت: مساله اول گرفتار بودن دنیا با موضوعی بنام کرونا است که در نتیجه آن تجارت بین المللی به طور کلی افت داشته است. این آمار در خوشبینانه ترین حالت حدود ۱۵ درصد و در بدترین حالت حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد تاثیر می گذارد.

ناظر گمرکات استان هرمزگان ادامه داد: از طرفی خرید و فروش بین دولتها و کشورها افت داشته است این در حالیست که دچار تحریم و کاهش فروش نفت نیز هستیم. همچنان که اگر نفت در گذشته با قیمت ۶۰ دلار به فروش میرسید این میزان در حال حاضر به یک سوم قیمت قبل رسیده (اثرات کاهش قیمت جهانی نفت).

مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس تاکید کرد: از اینرو با توجه به ارتباطات نفتی حدود ۳۵ تا ۴۰ درصدی با کشور چین (بعنوان بزرگترین شریک تجاری با بیش از ۱۰ میلیارد دلار حجم تجارت در سال) طبیعی است زمانیکه معاملات نفتی حذف یا کاهش یاید اثر آن در رابطه سایر مبادلات تجاری و حتی سایر کشورها نیز محسوس خواهد بود.

به گفته این مقام گمرکی، مساله دوم این است که بیش از ۵۰ درصد صادرات غیر نفتی ما نیز فراورده های نفتی از جمله گازها، میعانات و پتروشیمی ها است که براساس پایه قیمتی نفتی محاسبه می شود. بنابراین اگر قیمت نفت افت کند قیمت سایر فرآوردهها نیز افت خواهد داشت همچنین با توجه به نقش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی، محصولات و فرآورده های معدنی، قیمت محصولات اولیه از جمله مس و آهن بدلیل تعطیلی خطوط تولید در دنیا (اثرات کاهش تقاضای بین المللی) افت داشته است.

اکبرپور با اشاره به اینکه از اول سالجاری آمار صادرات کشور به چین ۵۰ درصد افت کرده است، اظهارداشت: واردات ما از چین نیز بدلیل لطمه شدید سایر مبادی وارداتی رشد ۳.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است.

وی در مورد علل کاهش واردات کالاهای اساسی بیان داشت: حسب گواه فعالان این حوزه از جمله دلایل کاهش واردات کالاهای اساسی میتوان به عدم تخصیص بموقع ارز از طرف بانک مرکزی اشاره کرد. نظر به اینکه عمده کالاهای اساسی از طریق کشورهای هند پاکستان، چین و تامین و وارد کشور می شود و همچنین کشورهای یاد شده اغلب از کشورهای دوست بوده و تاثیر چندانی از نظر اثرات منفی تحریم ها را بروز نمی دهند.

به گفته مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس، علیرغم تلاشهای دشمنان، کشورهای همسایه و دوست همچنان بر حفظ مراودات تجاری با ما اصرار دارند متاسفانه بدلیل عدم تخصیص بموقع ارز باعث خدشه در حیثیت و اعتبار تجار ایرانی شده و از آنجائی که گاهی در صورت تامین ارز مورد نیاز اقلام اساسی، متقاضیان درگیر پروسه طولانی بروکراسی اداری میگردند لذا این امر موجب وقفه در فرآیند خرید، حمل و تامین وجه مورد نظر می شود.

اکبرپور ادامه داد: طولانی شدن پروسه اخذ مجوز ثبت سفارش است. بر اساس شکایات اغلب تجار یکی دیگر از مشکلات حادث شده، فرایند اخذ مجوز ثبت سفارش از سوی وزارت صمت بوده و طولانی شدن پروسه اخذ مجوز بدلایل مختلف منجر به تشکیل صف های طولانی و بلاتکلیفی مراجعین می شود.

وی یکی دیگر از مشکلات را متوجه بخشنامه و دستورالعمل های گوناگون دانست و یادآور شد: تغییرات مکرر شیوه نامه ها و دستورالعمل های صادره بالا دستی در امر تجارت مانع از ترخیص سریع کالاها می شود. که سردرگمی تجار را به همراه دارد. و ناخواسته موجب اخلال در چرخه تامین و توزیع کالا در بازار داخلی و بروز اثرات تورمی ناشی از کسری بازار می شود.

ناظر گمرکات استان هرمزگان در مورد عدم وجود مشوق های مالیاتی بیان داشت: اهرم فشار مالیاتی به نسبت سود حاصل از فروش نیز مزید بر علت شده و با در نظر داشتن هزینه های ناشی از دموراژ کشتی و هزینه های انبارداری ناشی از رسوب کالا در بنادر و سایر هزینه های مرتبط باعث افزایش قیمت تمام شده کالا شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.