برنامه‌ریزی برای برقراری ترانزیت دریای خزر به چابهار و دوغارون؛ اسکله رو-رو ریلی تا پایان سال در بندر امیرآباد احداث می‌شود

 

مدیر منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: بحث ترانزیت ریلی برای مشتریان بندر امیرآباد ازجمله کشورهای عضو CIS اهمیت ویژه‌ای داشته و به‌شدت پیگیر راه‌اندازی آن هستند. با راه‌اندازی این خط این کشورها می‌توانند از ایران به آذربایجان و سپس به کشورشان ترانزیت داشته باشند.

به گزارش سی نیوز، سیاوش رضوانی، مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با ارائه آمارهای ترانزیت کالا از بندر امیرآباد اظهار کرد: در این خصوص نسبت به سال قبل در این بندر شاهد رشد بسیار خوبی هستیم.در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ این رشد ۱۹ درصد در جمع واردات، صادرات و ترانزیت بوده است. در بخش صادرات عمده کالاهای صادر شده انواع مصالح ساختمانی، گاز بوتان و لبنیات بود.

وی ادامه داد:‌بندر امیرآباد در سال ۹۷ توانست دو بار موفق به ثبت رکورد تخلیه بار، صادرات و واردات نسبت به سال‌های گذشته شود و در همین مدت در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بخش خصوصی ثبت قرارداد داشتند.

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با اشاره به سرجمع سرمایه‌گذاری انجام‌شده یا در حال انجام در این بندر تصریح کرد: عمده سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده یا در حال انجام که کارخانه‌هایی مثل کاغذ، آرد، مخازن، انبار و سیلو هستند چیزی حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان بوده که توسط بخش خصوصی انجام‌ شده است.

وی افزود: در همین زمینه برنامه‌های مهمی را در دست برنامه‌ریزی داریم که یکی از آن‌ها رساندن تناژ واردات، صادرات و ترانزیت از سه میلیون ۸۰۰ هزار تن به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که به دنبال تحقق آن هستیم.

رضوانی گفت: در خصوص ترانزیت اولین گام برداشته شد و با بندر خشک منطقه ویژه دوغارون در مرز مشهد و افغانستان نشستی برگزار و تفاهمنامهای امضا شد. این تفاهمنامه بین بندر امیرآباد، دوغارون و بندر چابهار بود که شرکای هندی در آن حضور دارند. در این نشست به دنبال آن بودیم که به‌نوعی ترانزیت در دریای خزر از طریق بندر چابهار و دوغارون به افغانستان یا کشورهای دیگر حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان رسانده شود. اهداف گذاشته‌شده در این تفاهمنامه در حال پیگیری است تا این برنامه‌ریزی به ثمر بنشیند.

وی با اشاره به ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در زیرساخت‌های بندر امیرآباد، اظهار کرد:‌ بحث عملیاتی کردن اسکله رو – رو ریلی یکی از مسائل مهمی است که در بندر امیرآباد در حال پیگیری است. این برنامه ریزی در راستای استفاده بهینه از مجموعه ریل بندر برای ورود واگن به بندر امیرآباد است و براساس برنامه ریزی ها به دنبال آن هستیم تا آخر سال این پروژه عملیاتی شود.

رضوانی ادامه داد: این موضوع جزو برنامه‌های اصلی در بندر امیرآباد است که با انتخاب پیمانکار در هفته پیش رو انجام خواهد شد و امیدوار هستیم بتوانیم اسکله رو-رو ریلی را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد تأکید کرد: بحث ترانزیت ریلی برای مشتری‌های بندر امیرآباد اهمیت زیادی دارد، چون کشورهای CIS مثل قزاقستان، روسیه و دیگر کشورها که دریا ندارند و از طریق خشکی با آذربایجان همسایه هستند به‌شدت پیگیر راه‌اندازی هرچه زودتر این خط هستند. با راه‌اندازی این خط این کشورها قادر خواهند بود از ایران به آذربایجان و سپس به کشورشان ترانزیت داشته باشند و از همین روی این مسئله جزو اهداف کلان کاری در بندر امیرآباد به شمار می‌رود.

بحث رونق گردشگری دریایی در بندر امیرآباد دیگر موردی بود که رضوانی با اشاره به آن تصریح کرد: از دیگر اهداف در نظر گرفته‌شده در توسعه و رونق بندر امیرآباد بحث گردشگری دریایی است. در همین خصوص به دنبال این هستیم ۲۵ هکتار از اراضی که قبلاً طراحی‌شده بودند را با واگذاری به بخش خصوصی کارآمد به محیطی جذاب برای مهمانان داخلی و خارجی تبدیل کنیم. این موضوع نیز یکی دیگر از اهداف کلان در بندر امیرآباد است که امیدوارم هرچه زودتر محقق شود.

وی درخصوص هوشمندسازی بندر امیرآباد و مجموعه اقدامات صورت گرفته در این زمینه اظهار داشت: در این خصوص از زمان آغاز به کار مهندس راستاد به‌عنوان مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ایشان تأکید ویژه‌ای بر موضوع هوشمندسازی کلیه بنادر کشور داشتند تا شاهد صرف زمان کمتری در ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان و بخش خصوصی باشیم. به همین خاطر پیگیری های لازم برای سرعت گرفتن کار انجام  و تسهیلات مناسبی برای مشتریان در نظر گرفته شد.

وی افزود: در همین راستا و در مسیر هوشمند سازی بنادر کشور بیش از ۲۵ درصد خدمات در بندر امیرآباد به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود. خدماتی از قبیل پرداخت‌های بخش خصوصی که می‌توانند در هر نقطه‌ای که باشند آن را انجام دهند، دریافت صورتحساب‌های ارائه‌شده، بررسی موقعیت کشتی هنگام ورود، تخلیه و ارسال بار آن‌ها، انبار و درنهایت خروج کشتی‌ها به‌صورت سیستمی برای نماینده و کاپیتان کشتی ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: به این طریق خدماتی که پیش‌ازاین دستی انجام می‌گرفت حالا سیستماتیک شده و گزارش‌های مرتبط آن برای خروج اطلاعات و آمار به بخش اداری بندر ارسال  می‌شود. بحث هوشمند سازی یک کار بزرگ و پرهزینه است که در دستور سازمان بنادر و دریانوردی قرارگرفته و امیدواریم در ادامه بتوانیم به نتایج مثبت دیگری در این خصوص دست پیدا کنیم.

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در پایان در خصوص تبدیل این بندر به همراه بنادر فریدون‌کنار و نوشهر به منطقه آزاد و اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: همانطور که پیش‌ از این استاندار مازندران در این خصوص صحبت کردند بحث تبدیل این سه بندر به منطقه آزاد به‌صورت اجمالی پذیرفته‌ شده است. امیرآباد از نظر زیرساختی در این طرح مشکلی ندارد و برای بندر نوشهر ۲۰۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده و جاده دسترسی آن با بندر در حال احداث است. درخصوص بندر فریدون کنار نیز قرار است اراضی مورد نیاز در نظر گرفته شود. امیدواریم با پیگیری‌های تمام ذی‌نفعان هرچه زودتر شاهد عملیاتی شدن این مسئله باشیم.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.