با حضور وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر صورت گرفت؛ رونمایی از شناور مسافری 158 نفره و راه اندازی 15 دستگاه جرثقیل ساحلی ساخت داخل


وزیر راه و شهرسازی از مذاکرات برای سرمایه‌گذاری جهت راه‌اندازی مجدد پل خلیج‌فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار سی نیوز  عصر امروز محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از 2 طرح دریایی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ما در سالی هستیم که سخت‌ترین تحریم‌ها را طی می‌کنیم، گفت: امسال به نام سال رونق تولید نامگذاری شده و به همین دلیل به همت بخش خصوصی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای حمایت از تولید داخل موفق شده است شناور پیشرفته با 158 مسافر بسازد.

وی ادامه داد: این شناور توسط یک تولیدکننده بومی در جزیره قشم ساخته شده و امروز شاهد آب اندازی و شروع سفر دریایی این شناور هستیم.

اسلامی تأکید کرد: ظرفیت مهندسی و ساخت چنین شناورهایی در این حوزه مناسب است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: سازمان بنادر از تمامی تولیدکنندگان در این حوزه حمایت می‌کند و ما امیدواریم با چنین اقداماتی بتوانیم از ظرفیت داخلی کشور بیشترین استفاده را ببریم و وسایل پیشرفته و راحت‌تری را در اختیار مسافران قرار دهیم.

وی به پل خلیج‌فارس هم اشاره کرد و گفت: پل خلیج‌فارس به دلایل گوناگونی متوقف شده است و ملاحظات زیست محیطی برای سازمان حفاظت از محیط زیست انجام شده و از نظر تأمین منابع مطالعات مهندسی و اجرایی همگی باعث شده است که این پل متوقف شود.

اسلامی با اشاره به اینکه چندی پیش جلسه‌ای با استانداری و سازمان منطقه آزاد در این بخش برگزار شده و اقداماتی از جمله مذاکره برای سرمایه‌گذاری صورت گرفته تا بتوانیم در قالب پروژه سرمایه‌گذاری آن را دنبال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امیدواریم این مذاکرات به قرارداد برسد و ما شاهد از سرگیری این پروژه باشیم زیرا که این پل نماد پیشرفته مهندسی برای اتصال جزیره قشم به بندرعباس است و ما باید به صورت کامل از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه فاکتورهای گوناگونی در این بخش دیده شده که به رونق اقتصادی منطقه کمک می‌کند.

اسلامی یادآوری کرد: دسترسی آسان به منطقه آزاد قشم با اتصال این پل فراهم می‌شود و ما می‌توانیم در بخش ترانزیت هم از آن استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی به انعقاد تفاهمنامه با استانداری جهت انجام کار مشترک جهادی در بشاگرد اشاره کرد و گفت: با توسعه راه‌ها، محرومیت‌زدایی در این منطقه سرعت می‌یابد و ما به دلیل آنکه این منطقه مستعد سرمایه‌گذاری است، باید بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: تکمیل راه‌ها و دسترسی به بشاگرد باید از مراکز استان‌ها آسان‌تر شود.

همچنین با حضور وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، 15 دستگاه جرثقیل ساحلی که توسط مهندسان ایران ساخته شده است امروز به بهره‌بردرای رسید.

الله مراد عفیفی پور، مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره این طرح ساخت شناور گفت:  شناور “الماس قشم یک” به سفارش شرکت تعاونی مسافری خیبر قشم و از محل تسهیلات وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی، تأمین مالی شده است.

وی بدنه تمام آلومینیوم به لحاظ ایمنی و استحکام سازه ای، ظرفیت بالای مسافری و طراحی منحصربفرد را از جمله ویژگی های این شناور دانست و افزود: الماس قشم یک که در فهرست شناورهای کلاس کاتاماران(شناور تندرو دو بدنه) قرار دارد، ۱۵۸ نفر ظرفیت حمل مسافر دارد و در مدت زمان ۱۶ ماه ساخته شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: این شناور از امکان دریانوردی با سرعت ۲۲ گره دریایی (حدود۴۰ کیلومتر بر ساعت) در مسیرهای مسافری برخوردار است که زمان تردد بین سرزمین اصلی با جزایر را از یک ساعت به حدود ۴۵ دقیقه کاهش می دهد.

عفیفی پور تصریح کرد: با الحاق این شناور جدید ساخت داخل به ناوگان دریایی مرکز استان هرمزگان، تعداد شناورهای مسافری مسیرهای دریایی بین جزیره قشم به بندرعباس و جزایر هرمز و لارک به ۳۹ فروند با ظرفیت ۴۱۰۰ نفر صندلی افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای افزایش توان و پتانسیل بندر شهید رجایی به عنوان پیشرفته ترین و بزرگترین بندر کانتینری ایران در زمینه عملیات بندری، عملیات ساخت ۱۵دستگاه ترانستینر(جرثقیل ساحلی ویژه صفافی کانیتنر) با بهره گیری از دانش و توان فنی شرکت های ایرانی به پایان رسیده و آماده بهره برداری است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان مجموع هزینه صرف شده برای طراحی، ساخت و نصب این تجهیزات استراتژیک را ۲۱ میلیون یورو (با قیمت روز ۲۸۰ میلیارد تومان) از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد و گفت: با حضور مهندس “اسلامی” وزیر راه و شهرسازی، این تجهیزات به صورت رسمی تحویل دو شرکت ترمینال اپراتور بندر شهید رجایی می شود.

عفیفی پور گفت: با افزوده شدن این تجهیزات، تعداد ترانستینرهای ملکی سازمان بنادر و دریانوردی در بزرگترین بندر تجاری کشور به تعداد ۶۰ دستگاه می رسد و ۲۸ دستگاه نیز متعلق به بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: این دو طرح در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، ایجاد خودباوری ملی، رونق تولید و همچنین تقویت ناوگان و تجهیزات دریایی و بندری مهم ترین استان ساحلی کشور عملیاتی و بهره برداری شده است.

 

منبع عکس: پایگاه خبری سازمان بنادر و دریانوردی

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.