با اعطای وام از سوی توکیو؛ ژاپن از نفوذ چینی ها در بنادر السالوادور جلوگیری می کند

 

منابع رسمی خبر دادند که ژاپن با اعطای وام به دولت السالوادور به منظور توسعه بندری این کشور موافقت کرده است. این وام به منظور جلوگیری از نفوذ سرمایه گذاری چین در بنادر السالوادور پرداخت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز و به نقل از ژاپن تایمز، مسئولان ژاپنی پس از آنکه مطلع شدند چین قصد سرمایه گذاری در بنادر السالوادور را دارد، با اعطای وام سرمایه گذاری به مبلغ 102 میلیون دلار به منظور توسعه فعالیت های بندری این کشور موافقت کردند. ژاپنی ها با این پرداخت، قصد دارند تا سواحل السالوادور را از نفوذ چینی ها دور نگه دارند.

منابع رسمی اعلام کرده اند که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در ملاقات با نجیب ابوکیله، رئیس جمهور السالوادور عنوان کرده که آمریکا نگران نفوذ چین در بنادر السالوادور به منظور استفاده های نظامی و تامین پایگاه های جدید دریایی در آمریکای جنوبی است.

چین برای ایجاد پروژه یک کمربند، یک راه، قصد دارد در نقاط مختلف دنیا پایگاه های بندری و دریایی نیز داشته باشد. به همین دلیل، برخی کشورها از جمله آمریکا و ژاپن نگران نفوذ اقتصادی و نظامی چین در بنادر آمریکای جنوبی هستند.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه ژاپن در این خصوص اظهار کرد:«چین قصد دارد تا با سرمایه گذاری در بنادر السالوادور، یک پایگاه مطمئن در آمریکای جنوبی داشته باشد. این در حالی است که ایالات متحده، سواحل آمریکای جنوبی را حیات خلوت خود می پندارد و از این جهت نگران است.»

در سال گذشته میلادی، مناقصه ای برای توسعه بنادر السالوادور برگزار شد و چینی ها اعلام آمادگی کردند تا بتوانند در این مناقصه ها شرکت کنند. حال، ژاپن با پرداخت وام های متعدد قصد دارد تا به مقامات السالوادور فشار بیاورد تا برگزاری مناقصات را منتفی کنند و به حالت تعلیق درآورند.

برخی منابع آمریکایی نیز خبر داده اند که ژاپن به السالوادور پیام داده که قراردادهای توسعه بندری در این کشور باید به گونه ای باشد که منافع و خواسته های ژاپن در آن لحاظ و تامین شود.

در دیدار ماه گذشته مسئولان دو کشور، آبه به ابوکیله اخطار داد که چین از راه اعطای وام به کشورهای در حال توسعه، آنها را تحت فشار قرار می دهد تا به خواسته هایشان برسند. ابوکیله نیز در پاسخ به آبه اظهار کرد که السالوادور اجازه نخواهد داد که چین منافع خود را در این کشور توسعه بدهد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.