آمادگی سازمان بنادر برای اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان کانتینر؛ ایران تنها کشور تولیدکننده کانتینر در خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تولید و ساخت کانتینرهای تخصصی حمل ونقل دریایی برای اولین بار در ایران، گامی مهم و راهبردی در جهت تقویت ناوگان داخلی و صنعت حمل ونقل دریایی کشور قلمداد می شود.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در مراسم راه اندازی خط تولید کانتینر های تخصصی در یکی از مجتمع های صنعتی داخلی، تاکیدکرد: همواره عدم تولید کانتینر در داخل کشور یکی از دغدغه های جامعه حمل و نقل دریایی بوده که این نیاز امروز بر اساس توان داخلی و درسال رونق تولید بر طرف شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خلا ظرفیتی  کانتینر ناشی از خروج خطوط لاینر از بنادر کشور، خاطرنشان کرد: نگاه ما با راه اندازی خط تولید کانتینر در کشور، صرفا بازار داخلی نیست و معتقدیم باید در بازارهای جهانی نیز نقش داشته باشیم.

وی اذعان داشت: برآورد ما این است که در مجموع شرکت‌های داخلی از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بتوانند با ظرفیت‌های ایجاد شده در کانتینر، جابه‌جایی حمل ونقل دریایی را که هم اکنون ۲۰۰ هزار TEU است، افزایش دهند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ” ایران یکی از کشورهای مهم دریایی در جهان محسوب می شود”، افزود: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در رتبه ۲۴ کشتیرانی جهان قرار دارد و در مجموع ایران جزو ۲۰ کشور اول جهان از حیث حمل و نقل دریایی و صنعت دریانوردی به حساب می آید.

وی با اشاره به ظرفیت ۲۴۰ میلیون تنی بنادر تجاری کشور، راه اندازی خط تولید کانتینر در کشور را ضروری و لازم دانست و افزود: برای ایران با چنین ظرفیت بزرگی در حوزه حمل و نقل دریایی، لازم است در همه زمینه های مورد نیاز در صنعت حمل و نقل دریایی ورود کند و به خودکفایی برسد.

راستاد  تولید کانتینر استاندارد و مطابق باکنوانسیون بین المللی کانتینرهای ایمن را یکی از ماموریت های سازمان بنادر در این خط تولید برشمرد و توضیح داد: در همین راستا سازمان بنادر ۴ شرکت رده بندی داخلی را به سازمان جهانی دریانوردی معرفی کرد تا به کانتینر های تولید شده گواهی نامه تایید ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: به مشتریان کانتینرها و خطوط کشتیرانی اعلام آمادگی کرده‌ایم که برای نخستین بار با مجوز شورای عالی سازمان بنادر و سازمان برنامه و بودجه، منابع وجوه اداره شده سازمان به تولیدکنندگان داخلی اعطا می‌شود.

راستاد گفت: بدین جهت  از شرکت‌های کشتیرانی که می‌توانند مشتری و متقاضی تولید کانتینرهای داخلی باشند، دعوت به همکاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: سازمان بنادر به عنوان مشتری و مجموعه‌ای که منابعی را به عنوان وجوه اداره شده تخصیص می‌دهد، اعلام می دارد که از این به بعد، صرفا بانک‌های عاملی را انتخاب می کنیم که در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانند تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کنند.

راستاد در پایان یادآور شد: سازمان بنادر بین ۵۰ تا ۸۰ درصد سود یارانه تسهیلاتی را که به تولیدکنندگان ارائه می‌شود، تقبل می کند تا فعالیت مجموعه‌های تولیدی رونق بگیرد و به حداکثر ظرفیت و تولید مورد نیاز برسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیاز امروز حمل ونقل کشور به کانتینر را ۷۵۰ هزار Tue برآورد کرد و تاکید کرد: تولید و ساخت کانتینرهای تخصصی حمل ونقل دریایی برای اولین بار در ایران، گامی مهم و راهبردی در جهت تقویت ناوگان داخلی و صنعت حمل ونقل دریایی کشور قلمداد می شود.

 

 

همچنین معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در منطقه خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به امکان خط تولید کانتینر حمل دریایی دست یافته است،

، محمد علی حسن زاده در مراسم بهره برداری از خط تولید کانتینر حمل دریایی، اذعان داشت: نیاز فعلی کشور به کانتینر حمل دریایی حدود ۷۵۰ هزار TEU کانتینر ۲۰ فوت است که از این تعداد حدود ۲۰۰ هزار TEU کانتینر ۲۰ فوت در اختیار شرکت های کشتیرانی قرار دارد و بقیه خریداری و یا اجاره می شود.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با توجه به نیاز کشور به ۵۵۰ هزار TEU کانتینر ۲۰ فوت ، برای خرید هر یک از این کانتینرها بین ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ دلار ارز از کشور خارج می شود.

حسن زاده میزان اجاره هر کانتینر را روزانه ۵ دلار بیان و نتیجه گیری کرد: با ساخت و تولید این نوع کانتینر در داخل کشور ، علاوه بر جلوگیری خروج ارز از کشور، می توانیم با صادرات آن، ارز قابل توجهی را وارد کشور کنیم.

به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، در حال حاضر امکان تولید روزانه ۱۰۰ کانتینر در مجتمع کانتینر سازی ایرانی وجود دارد.

حسن زاده با اشاره به اهمیت تولید و خودکفایی در ساخت انواع کانتینرهای حمل و نقل دریایی در کشور، تصریح کرد: با ساخت استاندارد کانتینرهای ویژه تجارت دریایی در ایران، وابستگی به خارج از بین می رود و از این پس با خروج خطوط کشتیرانی از بنادر کشور، با کمبود کانتینر برای جابه جایی بار مواجه نخواهیم شد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در منطقه خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به امکان خط تولید کانتینر حمل دریایی دست یافته است، تاکید کرد: ساخت و تولید کانتینر استاندارد و مخصوص ترافیک دریایی به جز پوشش نیاز های داخلی ، قطعا می تواند از محل صادرات، برای کشور ارز آوری هم داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.