با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛ افتتاح دفتر طرح های نوروزی سفرهای دریایی و بندر چندمنظوره سوزا

 

وزیر راه و شهرسازی به‌منظور افتتاح دفتر طرح‌های نوروزی سفرهای دریایی، الحاق چندین فروند شناور جدید، افتتاح بندر چندمنظوره “سوزا” و سه اسکله گردشگری در قشم و هنگام در راس هیاتی وارد استان هرمزگان شد و مورد استقبال مسوولان ملی و استانی قرار گرفت.

به گزارش سی نیوز و به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، در این سفر محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بندرها و دریانوردی اعضای هیئت عامل سازمان بندرها و دریانوردی، مهرداد تقی زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند.

 

طرح تسهیل سفرهای دریایی ۹۷ به صورت رسمی روز جمعه با حضور وزیر راه وشهر سازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در بندرعباس مرکز هرمزگان آغاز شد. عباس آخوندی وزیر راه وشهر سازی دربندر شهید حقانی، یکی ازبزرگترین اسکله های پایانه مسافری از طریق بیسیم فرمان آغاز طرح نوروزی را صادر کرد.

استان هرمزگان به عنوان پایتخت سفرهای دریایی با داشتن ۴۵ فروند شناور مسافری ظرفیت جابجایی مسافر تا ۱۸ میلیون سفردریایی درسال را دارد.

بواسطه ساحلی بودن و در امتداد آبهای خلیج فارس و دریای عمان از جمله ۳۲ بندر فعال شامل بندر شهید رجایی، شهید باهنر، شهید حقانی، بندرلنگه، آفتاب، چارک، کیش، قشم، تیاب، کلاهی، کرگان، جاسک و سیریک است که به اسکله های تجاری و صیادی برای تخلیه و بارگیری کالا و جابه جایی مسافر معروف هستند.

از ابتدای سالجاری تا پایان بهمن ماه امسال ۱۷ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۴۵۶ نفر سفر دریایی در بندرهای ۱۵ گانه بندرعباس ، شهید باهنر، قشم، هرمز، بندرلنگه، پهل، لافت، کیش، چارک، هید ذاکری، بهمن، آفتاب، سیریک، ابوموسی و جاسک بوسیله ۴۵ فروند شناور مسافری صورت گرفته است.

برای سفر به جزیره های هرمز، هنگام، لارک و درگهان قشم مسافران از بندر مسافری شهید حقانی بندرعباس معروف به اسکله شهر بصورت رفت و برگشت استفاده می کنند.

پایانه مسافری بین المللی بندرشهید باهنر هم علاوه بار و مسافر در زمینه جابجایی خودرو بوسیله لندینگ کرافت (شناور حمل خودرو) فعالیت دارد و مسافران و گردشگران می توانند با خودرو به قشم سفر کنند.

همچنین در غرب هرمزگان ظرفیت ایجاد شده در بندرلنگه، بندر آفتاب و بندر چارک و ابوموسی برای مسافر و جابجایی خودرو موجب شده از این اسکله ها با خودرو به کیش سفر کنند.

در جریان سفر دکتر روحانی، معاونان وی و ۱۳ وزیر به هرمزگان، ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان برای فراهم کردن زیرساخت های گردشگری در این استان اختصاص یافت.

این بودجه برای امور زیربنایی و احیای آثار تاریخی در معرض خطر تخریب، تقویت و ایجاد مکانهای تفریحی ، تورهای مسافری و سالن ها با موافقت میراث فرهنگی هزینه می شود.

همچنین زمینه برای تقویت سایر بخش های گردشگری از قبیل تشویق سرمایه گذاران به مسائل مربوط به گردشگری در زمینه ساخت هتل، مهمانپذیر و بوم گردی توسط بخش خصوصی با پرداخت تسهیلات از سوی دولت دیده شده است.

مصوبه جدید دولت در خصوص پرداخت تسهیلات به منظور تقویت زیرساخت های گردشگری منطقه می تواند ضمن رونق بخشی به معیشت مردم منطقه، مکانی مناسب را برای حضور هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی فراهم کند.

فراهم کردن زیر ساخت های تفریحی و گردشگری دریایی مانند غواصی، موج سواری ، جت اسکی، ماهیگیری در آبهای عمیق و تماشای اکواریم دریایی همواره مورد استقبال گردشگران است.

فرمان آغاز بکار طرح سفرهای دریایی ، بازدید از نحوه خدمات رسانی به مسافران و اجرای سامانه هوشمند صدور بلیت سفرهای دریایی وسفر به قشم از دیگر برنامه های سفر یک روزه وزیر راه وشهر سازی به هرمزگان است.

سه فروند شناور جدید به ناوگان مسافری دریایی استان هرمزگان اضافه شد. این سه ناوگان به بندر شهید حقانی بندرعباس- بندر شهید ذاکری قشم- هرمز و لارک  الحاق شد.

محمد راستاد در مراسم الحاق سه فروند شناور جدید به اسامی کیهان پیشرو، اطلس پیشرو و قشم پیشرو  هر کدام با ظرفیت حمل ۱۱۲ نفر مسافر بیان داشت: این سه فروند شناور با ظرفیت مجموع ۳۳۶ صندلی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر تامین مالی شده و با بهره برداری از آنها توسط بخش خصوصی برای ترابری ایمن مسافران دریایی در مسیرهای بندرعباس – قشم – هرمز- لارک فعالیت خود را آغاز کردند.

راستاد خاطرنشان کرد: با الحاق این سه فروند شناور جدید مسافری، تعداد شناورهای فعال مرکز استان هرمزگان که در طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۹۷ مشارکت دارند، از ۳۸ فروند در گذشته به ۴۱ فروند و ظرفیت مجموع ۴ هزار و ۳۷۲ صندلی در وضعیت فعلی افزایش یافته است.

یادآور می شود، ساختمان پایانه مسافری بندر شهید حقانی با زیربنای۳۵۰۰متر مربع، دارا بودن سه سالن با ظرفیت ۶۶۰ صندلی و صرف هزینه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی، اسفندماه دو سال پیش(۹۴) با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

بزرگترین پایانه مسافری دریایی ایران دارای دوسالن جداگانه برای مسافران قشم و هرمز و یک سالن ترانزیت است که امکان تهیه بلیت الکترونیکی و اینترنتی، غرفه معرفی هتل ها و اماکن گردشگری، دفاتر خدمات توریستی و … فعال شده است.

گفتنی است، در روزهای معمولی از بندر شهید حقانی به مقصد جزایر هرمز و قشم و بالعکس حدود ۱۲هزار نفر و در تعطیلات نوروزی نزدیک به ۳۵هزار نفر مسافر دریایی در روز توسط پیشرفته ترین شناورهای مسافری کشور جابجا می شوند.

سه شناور اضافه شده کیهان پیشرو با ظرفیت حمل ۱۱۲ نفر مسافر به‌صورت درجا در هر سفر دریایی، اطلس پیشرو با ظرفیت حمل ۱۱۲ نفر مسافر به‌صورت درجا در هر سفر دریایی و  قشم پیشرو با ظرفیت حمل ۱۱۲ نفر مسافر به‌صورت درجا در هر سفر دریایی هستند.

بر اساس این گزارش با الحاق این سه فروند شناور جدید مسافری، تعداد شناورهای فعال  مرکز استان هرمزگان که در طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۹۷ مشارکت دارند، از ۳۸ فروند  درگذشته به ۴۱ فروند و ظرفیت مجموع ۴ هزار و ۳۷۲ صندلی  در وضعیت فعلی افزایش‌یافته است.

تعداد مجموع کل شناورهای فعال در طرح نوروزی سال ۹۷  استان هرمزگان شامل شناورهای مسافری به تعداد ۵۳ فروند و ظرفیت ۵ هزار و ۹۱۲ صندلی، ۶۵ فروند شناور لندینگ کرافت با ظرفیت حمل درجای ۲۷۶۰ دستگاه خودروی مسافران دریایی در بنادر پهل به لافت جزیره قشم و چارک و آفتاب به مقصد جزیره کیش است.

علاوه بر این یک فروند شناور رو-رو با ظرفیت ترابری ۳۸۱ نفر مسافر و حمل ۱۲۰ دستگاه خودرو در این طرح نوروزی حضور خواهد داشت.

یک فروند رمپ شناور در جزیره هنگام استان هرمزگان به بهرهبرداری رسید.

به گفته عفیفی‌پور یکی از سیاستهای سازمان بنادر مسئولیت اجتماعی است که ۸ رمپ در حوزههای گردشگری استان با هدف ایمنی گردشگری دریایی و اشتغال مولد برای بومیان منطقه در جزیره هنگام و سایر جزایر استان احداث و نصب شده است.

وی خاطرنشان کرد: نصب ۸ اسکله گردشگری ۵۲ میلیارد ریال هزینه داشته که از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی انجام گرفته است. طول دسترسی (رمپ ۸ اسکله) ۲۰ متر با عرض ۱۶۰ و ارتفاع ۱۳۰ متر است. بدنه این ایسکله های شناور با تکیه بر دانش متخصصان بومی و توانمندی مهندسان ایرانی از جنس فولاد ساخته شده است.

وزیر راه و شهرسازی با حضور در گلزار شهدای هنگام در جوار مسجد امام رضا(ع) به پیشگاه شهدا ادای احترام کرد.

گفتنی است،‌جزیره هنگام یکی از زیستگاه‌های مهم خلیج فارس ات که همه ساله پذیرای خیل عظیم گردشگرانی است که ساحل نیل گون خلیج فارس را برای تجربه سفرهای دریایی انتخاب می‌کنند.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.