واکنش جمعی از نمایندگان مجلس به استیضاح آخوندی: استیضاح وزیر راه به صلاح کشور نیست

 

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی واکنش نشان دادند. آنها در مصاحبه های جداگانه، طرح استیضاح دکتر آخوندی در روزهای پایانی سال را به صلاح کشور ندانستند. همچنین برخی از آنها نیز استیضاح را غیرفنی و کارشناسی نشده خواندند.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد بیرانوندی، با اشاره به طرح استیضاح وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی اعلام کرد: استیضاح حق مسلم نمایندگان است و قطعاً تا سوالی درمورد عملکرد وزرا مطرح نباشد، استیضاحی کلید نمی‌خورد، اما در مجموع این ۳ طرح استیضاح را در مقطع زمانی فعلی به صلاح نمی‌دانم.

وی افزود: باتوجه به این‌که در روز‌های پایانی سال قرار داریم، همه وزرا تمام‌‎وقت به‌دنبال تامین منابع برای پاسخگویی به مطالبات پرسنل و زیرمجموعه خود هستند. بنابراین در شرایطی که همه کارکنان چشم‌به‌راه وزیر هستند، وزرای مورد استیضاح باید برای قانع کردن نمایندگان وقت بگذارند و این درست نیست و در این برهه زمانی آسیب‌هایی به همراه دارد و به صلاح نیست.

نماینده اصلاح‌طلب مردم خرم‌آباد در مجلس در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت خاص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فصل تعیین مزد سال آینده و درگیری وزارت راه و شهرسازی در آستانه سفر‌های نوروزی یادآور شد: بحث فقط این نیست و شما در این فصل از سال، هیچ وزارتخانه‌ای را پیدا نمی‌کنید که شرایط عادی داشته باشند.

او اضافه کرد: هم‌اکنون تعیین مزد در وزارت کار به مشکل جدی برخورده است، پرداخت عیدی و حقوق بسیاری از کارکنان دولتی با مشکلات اساسی روبرو شده، سفر‌های نوروزی عملاً درگیری ویژه‌ای برای وزارت راه و شهرسازی ایجاد می‌کند و به‌طور کلی پایان سال زمان مناسبی برای استیضاح نیست.

عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به سوالی درباره عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که شخص وزیر کار را فردی خلاق، دانا و عالم به این حوزه می‌دانم، اما قبول دارم که نواقصی در حوزه مدیریتی این وزارتخانه وجود دارد. بنابر این اگر آقای ربیعی تیم مدیران خود را ترمیم کرده و انسجام بهتری در تیم خود ایجاد می‌کرد، قطعاً نتیجه بهتری می‌گرفت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: حتماً اگر فرصتی مجدد به وزیر تعاون داده شود تا با اعمال تغییرات لازم در زیرمجموعه مدیریتی خود، نسبت به احیای این وزارتخانه اقدام کند، مفید خواهد بود. چرا که فارغ از نگاه‌های سیاسی، شخص آقای ربیعی را فردی دانا و آگاه به حوزه کار و تامین اجتماعی می‌دانم.

بیرانوندی در پاسخ به پرسشی درمورد پیش‌بینی نتیجه استیضاح وزرای کار، راه و کشاورزی به ایلنا گفت: طبیعتاً نمایندگان استقلال رای دارند و هر کدام نیز دلائلی برای طرح این استیضاح‌ها دارند، اما به شخصه معتقدم که هیچ‌کدام از این ۲ استیضاح ربیعی و آخوندی رای نخواهد آورد و درمورد استیضاح حجتی نیز بهتر است در آینده اظهارنظر کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که استیضاح حجتی اساساً به اندازه ۲ استیضاح دیگر جدی نیست.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس دهم با اعلام اینکه با هر سه استیضاح در این مقطع مخالفم هستم گفت: احساس من این است که این استیضاح‌ها بیشتر بهانه‌گیری مجلس است چون این روند و انتقادات، ماه‌های قبل هم بوده ولی سوال اصلی اینجاست چرا در این مقطع به یک باره سه وزیر استیضاح شدند؟

شهرسازی غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفتگویی درباره استیضاح سه وزیر گفت: وزرا تاوان عصبانیت نمایندگان از روحانی را می‌دهند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس دهم درباره ارزیابی‌اش از سه استیضاح وزرای راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی گفت: تا امروز مجلس نهایت همکاری را با دولت داشته و تمام سعی خودش را کرده که به دولت کمک کند و به نوعی مجلس به دولت اعتماد کرده که از نظر من این اعتماد هم اشکال ندارد. مجلس آهسته آهسته می‌خواهد خود را از دولت جدا کند.

وی گفت: من با هر سه استیضاح مخالفم. در حال حاضر شرایط خوبی برای استیضاح نیست و اکنون در آستانه سال جدید هستیم. به طور مثال وزارت راه و شهرسازی ۵۲ هزار نفر پرسنل دارد و این وزارتخانه نیاز دارد که در این روزهای حساس، وزیر داشته باشد تا لااقل به امورات این خانواده بزرگ رسیدگی کند. حقیقتاً زمان خوبی برای استیضاح نیست.

عضو هیان رییسه فراکسیون مستقلین در مورد اینکه آیا این سه وزیر بر سر کار می‌مانند یا استیضاح رای خواهد آورد، گفت: احتمال اینکه استیضاح وزیری رای بیاورد هست و حتی شاید زیاد هم باشد اما اگر از من سوال شود این استیضاح‌ها درست است باید بگویم “نه”. از نظر من بسیاری از نمایندگان از رفتارهای آقای روحانی عصبانی هستند و وزرا دارند تاوان این عصبانیت را می‌دهند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی افزود: در زمانی که آقای احمدی نژاد رییس جمهور بود هر وقت نماینده‌ای اراده می‌کرد می‌توانست ایشان را ببیند و رییس جمهور همیشه در دسترس بود اما الان برعکس شده و باید گفت نه به آن شوری و نه به این بی‌نمکی! متاسفانه ارتباط دولت با مجلس قطع شده است.

وی گفت: احساس من این است که این استیضاح‌ها بیشتر بهانه‌گیری مجلس است چون این روند و انتقادات، ماه‌های قبل هم بوده ولی سوال اصلی اینجاست چرا در این مقطع به یک باره سه وزیر استیضاح شدند؟ من حتی معتقدم اگر فضا را باز می‌گذاشتند شاید به جای سه وزیر اکنون باید شاهد استیضاح ۵، ۶ وزیر می‌بودیم.

عضو کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه « آخوندی به دنبال حفظ صندلی نیست بلکه به دنبال کار کردن است» گفت: درحالی‌که روز سه‌شنبه جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس برگزار می‌شود ایشان به‌جای اینکه برای حفظ جایگاه خود به فکر لابی کردن باشد، قرارداد مشارکت در ساخت ۶ آزادراه‌ به طول ۴۳۹ کیلومتر را منعقد کرد.

محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور خود در جلسه امضا هم‌زمان قرارداد‌های ساخت شش پروژه آزادراهی به طول ۴۳۹ کیلومتر اظهار داشت: بنده با میل خویش و صرفاً برای عرض خسته نباشید به این جلسه پا گذاشتم  در واقع از من دعوت نشده بود، درحالی‌که با توجه به تعدد پروژه‌ها که از شهرها و استان‌های مختلف عبور می‌کنند،‌ این مراسم بهترین فرصت برای وزیر راه و شهرسازی جهت دعوت از نمایندگان برای لابی کردن بود.

وی افزود: درحالی‌که روز سه‌شنبه جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس برگزار می‌شود ایشان به‌جای اینکه برای حفظ جایگاه خود به فکر لابی کردن باشد، قرارداد مشارکت در ساخت شش آزادراه‌ به طول ۴۳۹ کیلومتر را منعقد کرد.

حسن نژاد تصریح کرد: آخوندی به دنبال حفظ صندلی نیست بلکه به دنبال کار کردن است و این کار ارزشمندی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه « تلاش‌های وزیر راه و شهرسازی تا کارکنان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاران باعث افتخار است» گفت: امضای قراردادهای ساخت شش پروژه آزادراهی به طول ۴۳۹ کیلومتر عیدی ملت محسوب می‌شود و باعث شادی و خرسندی کل کشور است.

نماینده مردم مرند و جلفا خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که آبادانی خوزستان،‌ آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، کردستان و هر استان دیگری که آباد می‌شود باعث خوشحالی هر ایرانی است.

نماینده لردگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین وزیر هم نمی‌تواند با بودجه‌های محدود کنونی برنامه‌های وزارتخانه خود را به سرعت به پیش ببرد.

محمد خالدی سردشتی در خصوص طرح استیضاح وزرا گفت: برای اجرایی شدن تمامی برنامه ها و سرعت بخشی به آنها نیازمند بودجه بسیار زیاد هستیم.

وی تصریح کرد: برخی از سوال های مطرح شده در خصوص وزارت راه و شهرسازی غیرواقعی است، زیرا بودجه و امکانات محدودی در حوزه های مختلف این وزارتخانه وجود دارد.

به گفته وی، برای اجرای برنامه ها، بهترین وزیر با بودجه محدود نمی تواند کاری انجام داد.

نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی از فاینانس برای اجرای طرح های زیربنایی راه و شهرسازی صبحت می شود، سقفی برای آن تعیین شده است، از سوی دیگر خارجی ها پس از برجام آمدند و قول هایی دادند اما به قول های خود وفا نکردند.

به گفته وی، از این رو باید متکی به توان داخلی بود و یکی از مشکلاتی که دیده نمی شود این است که بودجه زیربنایی برای وزارت راه و شهرسازی تا چه میزان است؟ زیرا بخش عمده ای از بودجه صرف مسائل خدماتی می شود.

خالدی با بیان اینکه جاده های برخی از نقاط کمتر توسعه یافته کشور از جمله شهرستان لردگان با وجود توسعه راه ها نیازمند اصلاحاتی است، اظهار کرد: در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی این مسائل مطرح می شود.

نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر راه و شهرسازی اقدام‌های خوبی در حوزه حمل و نقل در پنج سال گذشته انجام داد و استیضاح وی نه تنها به صلاح نیست بلکه رای هم نمی‌آورد.

محمد محمودی شاه نشین اقدامات عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مجموعه برنامه‌هایی که وی برای اجرای قطار حومه، خطوط ریلی کشور و تقویت حمل و نقل هوایی انجام داده، مناسب بوده است.

نماینده مردم شهریار در مجلس اظهار کرد: آخوندی در بخش راه و شهرسازی، ناوگان هوایی و ریلی نیز برنامه‌ها و اقدام‌های خوبی داشته است و از این رو استیضاح وی را به صلاح نمی‌دانم.

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۲۴ امضا در جلسه علنی سه شنبه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و قرار است جلسه بررسی آن ۲۲ اسفند برگزار شود.

آخوندی ۶۰ ساله از ابتدای دولت دوازدهم تصدی وزارت راه و شهرسازی را بر عهده دارد؛ در کارنامه فعالیت‌های وی عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی، قائم مقامی سازمان صدا و سیما، معاونت وزارت کشور و ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دیده می‌شود.

از اقدام‌های وی در حوزه حمل و نقل انعقاد قرارداد ٢٠٠ فروند هواپیمای جدید بدون ضمانت‌های دولتی و از طریق فاینانس پس از برجام بوده که تعدادی از آن‌ها وارد ناوگان هوایی کشور شده است. آخوندی در دولت یازدهم نیز دوبار به دلیل استیضاح در مجلس شورای اسلامی حضور یافت، اما در هر دو مورد توانست رای اعتماد مجدد از نمایندگان بگیرد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در شرایط کنونی که نزدیک سال جدید می‌شویم به صلاح نیست و به کشور آسیب می‌زند.

یحیی کمالی پور در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی افزود: من مخالف استیضاح آخوندی هستم و فکر می‌کنم کار با استیضاح درست نمی‌شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس بیان کرد: استیضاح عباس آخوندی در این شرایط به هیچ وجه به مصلحت و منفعت کشور نیست و به کشورمان آسیب می‌زند.

کمالی پور اضافه کرد: هم اکنون در آستانه سال جدید قرار داریم و موضوعی مانند مسافران نوروزی، بحث گردشگری و مباحث دیگر که مرتبط با وزارت راه و شهرسازی است مطرح است، که اگر وزیر راه را استیضاح کنیم به این مباحث ضربه وارد می‌شود.

وی ادامه داد: نباید اقدامی کنیم که به کشور لطمه وارد شود؛ استیضاح وزیر راه و شهرسازی در شرایط کنونی به صلاح نیست.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس تصریح کرد: اگر عده‌ای می‌خواهند استیضاح کنند بعد از تعطیلات می‌توانند در مورد آن صحبت کنند.

کمالی پور تاکید کرد: نمی‌توان همه گناه‌ها را به سمت آقای آخوندی برد، مشکلات از زمانی شروع شد که وزارت راه و شهرسازی ادغام شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس خاطرنشان کرد: از زمانی که وزارت راه و وزارت مسکن با یکدیگر ادغام شد مشکلات این وزارتخانه افزایش یافت.

این نماینده مجلس عنوان کرد: سوال من از استیضاح کنندگان این است، اگر آخوندی را بردارید با کدام مدیر مجموعه می‌خواهید ساختار را اصلاح کنید. نخست ما باید به صورت کارشناسی ساختار‌ها را اصلاح کنیم و در سایه اصلاح ساختار‌ها به مدیریت‌ها بپردازیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه استيضاح وزیر راه وشهرسازی منطقي نیست، گفت: کنار گذاشتن وزیر راه و شهرسازی قبل از کشف علت سانحه، قصاص قبل از جنایت است.

عزت الله یوسفیان ملا با بیان اینکه استیضاح حق نمایندگان مجلس است، اما آخوندی مستحق استیضاح نیست، اظهار کرد: عملکرد وزیر راه و شهرسازی در نوسازی ناوگان شقوق مختلف حمل و نقل قابل قبول بوده و اقدامات بسیار خوبی در بخش نوسازی ناوگان هوایی در حال انجام است.

وی افزود: تیم وزارت راه و شهرسازی در میانه راه نوسازی ناوگان هوایی با شرکت‌های برتر در این صنعت است و در میانه این راه نباید وزیر و مسئول این پروژه کنار گذاشته شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه انتظار نمی‌رود نمایندگان مجلس رای به استیضاح وزیر راه و شهرسازی دهند، گفت: نمایندگان مجلس به این موضوع توجه دارند که استیضاح وزیر راه در آستانه انجام سفر‌های نوروزی می‌تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد.

یوسفیان ملا بیان کرد: به طور قطع کنار گذاشتن وزیر راه در شرایطی که کمتر از ۱۰ روز دیگر سفر‌های نوروزی آغاز می‌شود می‌تواند مشکلات بسیار متعددی را ایجاد کند و معتقدم استیضاح در این شرایط منطقی نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه مخالف استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستم، گفت: اساسا قبل از کشف علت سانحه هواپیما تهران– یاسوج کنار گذاشتن وزیر قصاص قبل از جنایت است.

وی ادامه داد: علت سانحه مشخص نیست و وزیر راه وشهرسازی را هم نمی‌توان مقصر این سانحه دانست.

یوسفیان ملا به ایلنا گفت: حتی اگر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در صنعت هوانوردی کم کاری هم داشته باشد باید مجازات متناسب با میزان عملکرد باشد و بنده معتقدم وزیر راه برای وقوع این سانحه مقصر نیست و نباید استیضاح شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.