مدیرعامل سازمان بنادر و دریانورى: راه بسیار سختى را در ارتقای بنادر پیش رو داریم

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردى گفت: پس از مشخص شدن نتیجه سانحه نفتکش سانچى، پاسخى شفاف به عموم مردم و جامعه مخاطب داده خواهد شد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانى سازمان بنادر و دریانوردى، محمد راستاد در بیست و پنجمین همایش ارگان هاى دریایى که صبح امروز در هتل ارم با حضور وزیر راه و شهرسازى، مسئولانى از وزارت جهاد کشاورزى و سازمان حفاظت محیط زیست و برخى نمایندگان مجلس شوراى اسلامى برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردى نسبت به هر سانحه دریایى ورود کرده و در مورد سانچى نیز مراحل رسیدگى به حادثه در قالب تقاهم نامه اى چند جانبه دنبال شد تا با بررسى دقیق و رعایت اصول فنى خروجى پیگیرى ها مشخص شده و در نهایت پاسخى شفاف به جامعه مخاطب اعلام شود.

وى با اشاره به همایش ارگان هاى دریایى، بیان کرد: جامعه دریایى کشور اهمیت بسیار بالایى براى همایش ارگان هاى دریایى قائل است و باید شاهد رشد ارتقاى صنعت دریایى کشور باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به بازار پر نوسان و متلاطم دریایى، گفت: راهبردهاى متنوعى توسط شرکت هاى کشتیرانى دنبال مى شود تا بتوانند از حداکثر ظرفیت هاى ممکن استفاده کنند.

ایران بیستمین کشور از نظرتعداد کشتى هاى اقیانوس پیما

وی ادامه داد: ٣٨٨ میلیارد دلار کرایه حمل و نقلى است که توسط شرکت هاى کشتیرانى دریافت مى شود که معادل پنج درصد حجم تجارت جهانى است. ١.١ درصد از ظرفیت ناوگان دریایى دنیا در اختیار ایران است و با ٢١٩ فروند کشتى اقیانوس پیما در جایگاه ٢٠ کشورها از نظرتعداد کشتى هاى اقیانوس پیما هستیم.

تقویت کشتیرانی نیازمند برنامه منسجم است

وى با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمرکز بر حمل و نقل کانتینرى است، اظهار کرد: سالانه ١٤٥ میلیون  کانتینرTEU جابه جا مى شود که حداکثر سه میلیون TEU کانتینرسهم بنادر ما است. باید بدانیم که تقویت کشتیرانى در حوزه حمل و نقل کانتینرى نیازمند برنامه منسجم است.

الگوى بنادر هاب و فیدرى تغییر کرده است

معاون وزیر راه و شهرسازى با بیان اینکه در حال حاصر رقابت پذیرى راهبرد تمام بنادر جهان است، تاکید کرد: باید رقابت پذیرى بنادرمان افزایش یابد و در این راستا الگوى بنادر هاب و فیدرى تغییر کرده است.

وی در ادامه به شاخص هاى رقابت پذیرى و کیفیت بنادر ایران طبق ارزیابى ها اشاره و اعلام کرد: بر اساس اخرین ارزیابى صورت گرفته ایران در رتبه ٦٢ جهان قرار دارد درحالى که دو کشور دیگر منطقه رتبه هاى ١٧ و ٢٥ را به خود اختصاص داده اند. در شاخص کیفیت بنادر نیز داراى رتبه ٧١ هستیم و باید بدانیم که دو کشور دیگر منطقه رتبه ٤ و ١٣ را به دست آورده اند.

راه بسیار سختى براى ارتقا بنادر کشور داریم

راستاد با تصریح اینکه راه بسیار سختى براى ارتقا بنادر کشور داریم، گفت: سازمان برنامه هاى مدونى را در دستور کار خود قرار داده است و افزایش نقش بخش خصوصى از طریق مشارکت هاى داخلى و خارجى از دیگر اهدافى است که توسط سازمان بنادر و دریانوردى دنبال مى شود.علاوه بر این ارتقا کیفیت محیط پیرامونى بنادر و توسعه حمل و نقل چند وجهى به ویژه حمل و نقل ریلى در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردى همچنین به اهمیت حوزه گردشگرى اشاره و خاطرنشان کرد: ارتقا کیفیت و کمیت از اهداف این بخش است و ١٢ بندر جهت گردشگرى دریایى تعریف شده است که امیدواریم با حمایت بخش خصوصى شاهد پیشبرد کار باشیم و از تمامى ظرفیت هاى موجود در راستاى بهبود وضعیت دریایى حرکت کنیم.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.