ژاپن، گوی سبقت را از شرکت های کشتی سازی چینی و کره ای ربود؛ رشد 150 درصدی ساخت کشتی در سرزمین آفتاب تابان

 

بر اساس اطلاعات منتشره در نشریات ژاپنی، میزان سفارش ساخت کشتی این کشور نسبت به سال 2017 میلادی با رشد 150 درصدی مواجه بوده و رونق رو به رشدی را تجربه کرده است.

به گزارش سی نیوز، تقاضاهای جدید برای کشتی های بزرگ، کشتی های فله بر و همین طور کشتی هایی است که با محیط زیست سازگار هستند. در این زمینه نیز شرکت هایی همچون مهندسی و ساخت کشتی میتسویی Mitsui Engineering & Shipbuilding)) و همین طور، شرکت صنایع سنگین میتوبیشی Mitsubishi Heavy Industries)) بخش اعظمی از سفارشات اخیر را دریافت کرده اند.

شرکت های ژاپنی با توجه به سفارش های تازه خود می توانند رقابتی سخت با شرکت های کشتی سازی چین و کره جنوبی داشته باشند و از سازوکارهای ویژه شان برای برتری در این رقابت ها استفاده کنند.

بر اساس آمار انجمن کشتی سازان و صادرکنندگان کشتی ژاپن (JSEA)،  آمار سفارشات در سال 2017 میلادی به 195 فروند کشتی با ظرفیت 9.45 میلیون تن ناخالص رسید. اگرچه این ظرفیت نسبت به توان ساخت بین 12 تا 13 میلیون تن کمتر است، اما همین آمار نسبت به وضعیت سال 2016 که ظرفیت ساخت تنها 3.71 میلیون به ثبت رسیده بسیار امیدوارکننده نشان می دهد.

نکته جالب دیگر اینکه 156 فروند کشتی از کل میزان سفارشات به کشتی های فله بر اختصاص یافته و این یعنی 80 درصد از تمام سفارش های اخیر در این بخش اختصاص یافته است. به نظر می رسد، رشد میزان جابجایی کالاهای فله ای، به ویژه با افزایش نقش چین در حمل ونقل این نوع کالاها به رشد سفارشات کشتی های فله بر انجامیده است.

«توشیرو میاکه»، مدیر اجرایی شرکت کشتی سازی میتسویی در این باره می گوید:« سفارشات کشتی طی شش ماه، یعنی تا سپتامبر سال گذشته به میزان 35 درصد کاهش داشته که مبلغ آن چیزی حدود 179 میلیون دلار خواهد بود. اما سفارشات اخیر باعث شده تا وضعیت نسبت به گذشته بسیار بهتر شود و شرکت ما دوباره فعالیت جدی خود را از سربگیرد. میزان سفارشات اخیر نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بیش از 50 درصد رشد داشته و ارزش آن به 100 میلیارد ین افزایش رسیده است.

سال 2017 برای شرکت های کشتی ساز ژاپنی چندان مطلوب سپری نشد، چرا که شرکت های کشتی ساز چینی و کره جنوبی با نرخ های پایین و تخفیف های ویژه توانستند بخش قابل توجهی از سفارش کشتی های 10 هزار و 20 هزار کانتینری را به سوی خود بکشانند.

اما برگ برنده شرکت های کشتی ساز ژاپنی، فناوری آنها در تولید کشتی هایی است که با محیط زیست سازگارند. از آنجا که مقررات جهانی برای انتشار گازهای سولفوریک به واسطه کشتی ها دارد سختگیرانه تر می شود و از سال 2020 میلادی، این قوانین جنبه اجرایی به خود خواهند گرفت، سفارش ساخت کشتی هایی که با میحط زیست سازگار باشند از سال 2018 میلادی رونق بیشتری گرفته است. این بدان معناست که شرکت های ژاپنی در سال جاری میلادی اقبال بیشتری نسبت به جذب سفارش نسبت به دو رقیب قدیمی خود خواهند داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.