کره شمالی چگونه تحریم های نفتی را دور می زند؟ ترفند کشتی به کشتی برای واردات کالاهای فله ای

 

کره جنوبی اخیرا یک فروند کشتی متعلق به هنگ کنگ را به اتهام انتقال نفت به کشتی های کره شمالی مصادره کرده است. مصادره این کشتی در جهت فشار بیشتر سازمان ملل بر اعمال تحریم ها علیه این کشور صورت گرفته است.

به گزارش سی نیوز، روزنامه وال استریت ژورنال خبر داد کشتی «لایت هواس ویت مور» مضنون به انتقال 600 تن نفت به یک کشتی متعلق به کشور کره شمالی در تاریخ 19 اکتبر سال گذشته است. مسئولان کره جنوبی اعلام کرده اند که این، نقض تحریم های سازمان ملل مبنی بر عدم انتقال نفت خام به کره شمالی است.

از سوی دیگر، آمریکا نیز به صورت پیاپی چین را متهم به نقض تحریم های نفتی علیه کره شمالی می کند و معتقد است که آنها به صورت پنهانی به کره شمالی نفت می فرستند. موضوعی که چینی ها آن را به شدت انکار می کنند.

روزنامه چسان ایلبو، چاپ سئول نیز در گزارشی اعلام کرده که ماهواره های شناسایی آمریکایی از ماه اکتبر تاکنون بیش از 30 بار، عملیات انتقال نفت از چین به کره شمالی را به ثبت رسانده اند. ادعایی که توسط وزارت امور خارجه چین به شدت رد شده است. از طرف دیگر نیز آمریکایی ها مدعی شده اند که برخی از کشتی هایی که نام شان در لیست سیاه تجارت دریایی ثبت شده، تلاش می کنند تا از کره شمالی به روسیه زغال سنگ ارسال کنند.

اما کره شمالی چگونه می تواند تحریم های شدید سازمان ملل را دور بزند؟ در گزارش های اخیر آمده که آنها با استفاده از ترفند جابجایی «کشتی به کشتی» به راحتی می توانند نفت و دیگر مواد فله را بر روی آب ها جابجا کنند. این راهکار، به کشتی ها اجازه می دهد تا بدون پهلو گرفتن در بندر، نفت و برخی مواد فله ای را بر روی دریا به یک کشتی دیگر منتقل کند.

آمریکا  و متحدانش در منطقه تلاش می کنند تا با شناسایی کشتی هایی که این قوانین را دور می زنند، آنها را توقیف کنند و یا نام شان را در لیست سیاه تجارت دریایی قرار بدهند. هر چند، کره شمالی هنوز با این ترفند توانسته بخشی از نیاز نفتی خود را بر روی دریا تامین کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.