هند تجهیزات بندری به ارزش ۲۴ میلیون دلار به چابهار ارسال کرد

به گزارش سرویس بین الملل سی نیوز ، هند در راستای تعهدات خود برای توسعه بندر چابهار، تجهیزات بندری به ارزش ۲۴ میلیون دلار شامل جرثقیل‌ها و ماشین‌آلات سنگین را به پایانه شهید بهشتی این بندر ارسال کرده است. این اقدام بخشی از سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هند برای ارتقای زیرساخت‌های بندر چابهار است که نقش کلیدی در تقویت مسیر کریدور بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) دارد.

بر اساس گزارش Economic Times ، از زمان آغاز بهره‌برداری هند از پایانه شهید بهشتی در سال ۲۰۱۸، بیش از ۴.۸ میلیون تن کالای فله‌ای از این بندر جابه‌جا شده است. هدف از این همکاری، ایجاد دسترسی بهتر هند به بازارهای آسیای مرکزی، ایران و افغانستان، و همچنین کاهش وابستگی به تنگه هرمز است.

چابهار؛ نقطه تمرکز رقابت‌های منطقه‌ای
اینها در شرایطی است که سرمایه‌گذاری در بندر چابهار از اهمیت ویژه‌ای برای هندی‌ها برخوردار است، چراکه این بندر جایگاه مهمی در کریدور شمال – جنوب دارد. در واقع بندر چابهار نقشی راهبردی در شاخه شرقی این کریدور دارد و زمینه‌ساز ارتباط جاده‌ای و ریلی بسیاری از کشورهای منطقه خواهد شد؛ موضوعی که اهمیت این بندر را برای قدرت‌های اقتصادی جهان، ازجمله چین و هند دوچندان کرده‌است.

در شرایطی که طی سال‌های اخیر چینی‌ها گام‌های قابل‌توجهی به‌منظور سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار برداشته‌اند، به‌نظر می‌رسد این منطقه به کانونی برای رقابت پکن و دهلی‌نو، به‌عنوان دو قدرت رو به رشد اقتصادی جهان تبدیل و به محلی برای مصاف راهبرد «رشته‌های مروارید» چین از یک‌سو و «گردن‌بند الماس» هند ازسوی دیگر بدل شده‌است.

توسعه خط ریلی چابهار-زاهدان؛ اولویت بعدی
بر اساس اظهارات مقامات هندی، توسعه خط ریلی چابهار-زاهدان یکی از پروژه‌های کلیدی برای افزایش ظرفیت ترانزیتی این بندر است. این خط ریلی که به شبکه سراسری ایران متصل می‌شود، می‌تواند دسترسی به کشورهای آسیای مرکزی را تسهیل کند و به افزایش حجم مبادلات تجاری کمک کند.

بندر چابهار با توجه به موقعیت استراتژیک خود، در حال تبدیل شدن به یک قطب حمل‌ونقل منطقه‌ای است و همکاری‌های هند و ایران، نقشی کلیدی در تحقق این هدف ایفا می‌کند.

منابع:

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.