فعالان صنعت حمل و نقل دریایی و سازمان های مسئول نیازمند زبان مشترک هستند

گفتگو

در سال 1372، شرکت بر و بحر ایران تأسیس شد و در سال 1374 مجوز فعالیت خود را از سازمان بنادر و دریانوردی دریافت کرد. از آن زمان به بعد، شرکت فعالیت خود را در زمینه نمایندگی کشتیرانی انجام می‌دهد.به گزارش سی نیوز  در سال 1381، شرکت بر و بحر ایران موفق شد مجوز فعالیت در حمل و نقل بین‌المللی کالا را از سازمان راهداری و پایانه‌های کشوری دریافت نماید. در ادامه، در سال 1383 شرکت بر و بحر ایران موفق شد نمایندگی انحصاری شرکت کشتیرانی وان های (Wan Hai)، که یکی از دوازده شرکت کشتیرانی بزرگ جهان است را در بنادر ایران به دست آورد.
این شرکت از گذشته تاکنون، همواره نقش مهمی در صنعت حمل و نقل دریایی کشور و تجارت ملی ایفا کرده و سهم قابل توجهی را به عهده داشته است.

برآن شدیم تا گفتگو صمیمانه ای با سرکار خانم لیدا حفاری، مدیرعامل شرکت برو بحر ایران و از شرکت های عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران داشته باشیم که در ادامه مرور می کنیم.

لطفا مختصری از خودتان بگویید و اینکه از کجا به عرصه حمل و نقل دریایی وارد شدید؟
باسلام. اینجانب لیدا حفاری، از سال 1371 وارد صنعت حمل و نقل دریایی شدم. در رشته مدیریت و مترجمی زبان انگلیسی تحصیل کرده ام. کاملا اتفاقی زمانی که 18 ساله بودم خواستم کاری را شروع کنم و به یک شرکت حمل و نقل دریایی معرفی شدم و از همان روز شروع کردم تا اینکه امروز به عنوان مدیرعامل یک شرکت کشتیرانی و حمل و نقل بین المللی با بیش از 30سال سابقه در این جایگاه قرار گرفته ام.

به نظر شما مهم ترین مزیت حمل و نقل دریایی چیست؟
90 درصد کالاهای جهان با استفاده از حمل و نقل دریایی جابجا می شوند و ایمنی بالایی نسبت به سایر وجوه حمل و نقل دارد و ارزانتر است. همچنین می توان در حجم بالایی کالا جابجا نمود. درحالی که با هواپیما کالای محدودی را می توان حمل کرد. با درنظرگرفتن کشتی های با ظرفیت 14000TEU و کشتی های بالای 20000TEU می توان تصور کرد که چه حجم عظیمی از کالاها می تواند جابجا شود و بسیار ایمن درحالیکه روی آب شناورهست، به مقصد برسد.
به خاطر همین، حمل و نقل دریایی از طریق: دریاها، اقیانوس ها،دریاچه ها، کانال ها و رودخانه ها بسیار حمل و نقل جذابی در دنیاست و همه درحال آمدن به این سمت هستند؛ با توجه به اینکه حمل و نقل هوایی، زمینی و ریلی هم عقب مانده اند.

درحال حاضر وضعیت کشورمان در حمل و نقل دریایی چگونه است؟
حمل و نقل دریایی ما کاملا پیشرفته است. تنها مشکلی که داریم تا قبل از تحریم های ظالمانه اتفاقات بسیار خوبی در حمل و نقل دریایی افتاد و سازمان بنادر، گمرک و دولت همگی با شرکت های کشتیرانی همراه و هم‌گام بودند. به جرات می توان بگویم 20 شرکت بزرگ کشتیرانی دنیا در ایران سرویس می دادند ولی بعد از سال 2017 متاسفانه با تحریم های امریکا ،اقتصاد ما دچار مشکل شده است؛ چون به نظر من اقتصاد همین حمل ونقل است، اول باید کالا وارد بشود که روند تولید بعدا انجام شود و سپس وارد بازار شود و به دست مصرف کننده برسد.
یعنی از مهم ترین بخش هزینه کالایی که ما در خانه استفاده می کنیم، هزینه حمل ونقل آن است. حمل و نقل هرچقدر که گران تر باشد، بر افزایش قیمت آن کالا هم تاثیر مستقیم می گذارد.

قطعا توانمندی هایی از شما هست که می تواند برای کشور ما امتیاز مثبتی باشد و باعث شود با وجود همه تحریم هایی که علیه ایران وجود دارد، بتوانیم با پیروزی از این میدان خارج شویم و با توانمندی هایی که داریم بتوانیم شرایط را به سود خودمان رقم بزنیم. درست است؟
بله قطعا. ما الآن در برابر این شرایط سخت ایستاده ایم، پایداری کرده و راهی پیدا کرده ایم. تمام تلاش ما به عنوان یک ایرانی این است که باید بایستیم و مملکت خودمان را بسازیم. دشمنان ما هرچقدر که بخواهند سنگ اندازی کنند، ما با استقامت هرچه بیشتر راه را هموار می کنیم و درحال حاضر هم حمل و نقل، راه خودش را همچنان که از راه هوایی، جاده و ریل ادامه می دهد، از طریق دریا هم طی می کند. تمام تلاش ما این است که کشور ما باید روی پای خودش بایستد.

درباره سختی های کار خود بگویید و چنانچه توصیه و درخواستی از مسئولین دارید و فکر می کنید که به پیشرفت عرصه حمل و نقل دریایی در کشور ما کمک می کند، لطفا بیان نمایید.
ما در حمل و نقل دریایی که صنعت پیشرویی در دنیاست، مشکلات خیلی زیادی در ایران داریم. وقتی ما تحریم های ظالمانه قدرت های جهانی را داریم، دیگر انتظار نداریم خود تحریمی بشویم! از سازمان های بزرگ داخلی مثل گمرک، سازمان بنادر، اداره مالیات تامین اجتماعی انتظار داریم که ما را درک کرده و کمک کنند. چون ما با وجود تمام مشکلات، ایستادگی کرده ایم و مشغول کار هستیم و باید بتوانیم درکنار هم کار کنیم، نه علیه هم.

این یک کار تخصصی است. ما می خواهیم این تخصص در تمام ارگان ها شناخته بشود که وقتی درحال گفتگو هستیم، یک زبان مشترک داشته باشیم و از اینکه به عنوان یک متخصص(در مقابل سازمان ها و ارگان های مسئول) صحبت می کنم، ارگان مسئول متوجه مفهوم و معنای آن بشود و در نتیجه پاسخ درستی دریافت کنم.

ایران ما در شاهراه تجارت دریایی قرار دارد که پل ارتباطی بین شرق و غرب و در بهترین نقطه خاورمیانه پرآشوب است که اگر شکوفا شود، اقتصاد وابسته به نفت نخواهد بود.

 

انتشار اختصاصی: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/47813

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.