تکمیل کریدور شمال ـ جنوب نقشه دورزدن ایران را باطل می‌کند

به گزارش محمد جمشیدی با اشاره به این‌که قرار است قرارداد ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا بین تهران و مسکو امضا شود،‌ اظهار کرد: این توافقنامه تکمیل‌کننده گذرگاه ریلی حمل‌ونقل شمال ـ جنوب است که از جنوب شرق و جنوب آسیا، هند و خلیج فارس از مسیر ایران و قفقاز به روسیه وصل می‌شوند.

وی با بیان این‌که گذرگاه از آنجا به خلیج سنگان و نهایتاً شمال اروپا متصل خواهد شد، ادامه داد: این پروژه راهبردی یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی دولت است. صاحب‌نظران حوزه مسائل استراتژیک سال‌هاست هشدار می‌دهند دشمنان ما از جمله آمریکا در تلاش است که خاک ایران را دور بزند و عملاً کاری کند ایران هیچ کدام از خطوط مواصلاتی، حمل‌ونقلی و حتی انرژی از طریق خاک ایران عبور نکند.

بیشتر بخوانید
پیش‌بینی درآمد 20میلیارددلاری با تکمیل کریدور ریلی شمال ـ جنوب

وی با تأکید بر این‌که این ـ نقشه ـ باید شکسته می‌شد، افزود: تکمیل کریدور شمال ـ جنوب یکی از راهبرد‌هایی بود که دولت پیگیری کرد و در تلاش هستیم خطوط ترانزیت مختلف را از مسیر ایران عبور دهیم.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری یادآور شد: یکی از آن مسیر‌ها همین مسیر شمال به جنوب به‌طول 7200 کیلومتر است که حدود 162 کیلومتر آن در فاصله رشت ـ آستارا خط ریلی وجود ندارد.

جمشیدی با بیان این‌که به همین دلیل ایران هم آن ظرفیت را ندارد که بتواند از منافع اقتصادی کریدور شمال ـ جنوب بهره‌برداری کند، گفت: ازاین‌رو به‌دنبال این بودیم که ارزش ژئوپولیتیک ایران را حفظ و ایران را به‌عنوان قدرت منطقه‌ای مطرح کنیم این از طریق ترانزیت اتفاق می‌افتد.

وی در عین حال اضافه کرد: کریدور شرقی ـ غربی را هم داریم که حلقه مفقوده شلمچه ـ بصره در آن واقع است و از طریق چین دنبال می‌شود.

وی با یادآوری سخنان اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر “اگر تمام سخنرانی من را فراموش کردید این یک جمله را یادتان باشد، به‌دنبال این هستیم که جنوب آسیا را از طریق جنوب خلیج فارس به رژیم صهیونیستی و از آنجا به اروپا و مدیترانه وصل کنند” تصریح کرد: این یعنی آنها ـ آمریکایی‌ها ـ به‌دنبال این هستند که مسیر انتقال حمل‌ونقل را از جایی ببرند که ایران را دور بزند و اغراض سیاسی‌شان را دنبال کنند.

وی تأکید کرد: لذا رویکردی که دولت دنبال کرده به‌لحاظ راهبردی کاملاً درست است و خیلی از قدرت‌های بزرگ به‌دنبال این هستند. یکی از جنبه‌های تغییر در نظم نوین جهانی و شکل‌گیری نظم جدید جهانی این است که کریدور‌ها کدام کشور‌ها را به کدام کشور‌ها پیوند می‌زند، با تکمیل کریدور ریلی شمال ـ جنوب، ایران درآمدزایی چشمگیر و پایداری خواهد داشت.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری درباره میزان و نحوه سرمایه‌گذاری روسیه در ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا نیز گفت: جزئیات آن مطرح می‌شود، تلاش داریم ساخت این پروژه در دولت سیزدهم به سرانجام برسد، با این کار هم ایجاد اشتغال می‌شود و هم جریان تجارت و حمل‌ونقل تقویت می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.