صنعت بازیافت کشتی هنوز در کشور تاسیس نشده است

دکتر شهراد کوکبی جهرمی، کارشناس ارشد صنایع دریایی کشور در نشست اقتصاد دریا محور با موضوع «کشتی و اقتصاد دریا» که در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران برگزار شد گفت: صنایع ساخت و تعمیر در کشور تا حدودی وجود دارند؛ ولی صنایع بازیافت به‌رغم آنکه طی چهل سال گذشته درباره آن بحث شده است، اما تاکنون صنعتی برای آن تأسیس نشده است. این مسئله به دلیل ضرورت نوسازی ناوگان دریایی کشور اهمیت دارد.

به گزارش سی نیوز، وی درخصوص بازیافت کشتی افزود: بنده مطالعاتی را دراین زمینه انجام داده‌ام و تا حدودی به دنبال این مسئله بودم و جلساتی را نیز برای همین منظور برگزار کردیم؛ ولی موضوع بازیافت کشتی باید در سطح گسترده تری با حضور مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور دنبال و تصمیمات متناسب اتخاذ گردد.

این کارشناس ارشد صنایع دریایی کشور درباره اقتصاد دریامحور، بیان داشت: موضوع بهره‌برداری از منابع دریاها در برنامه هفتم توسعه کشور تحت عنوان «اقتصاد دریا» مطرح شده است و به نظر می رسد به بهره‌برداری از منابع دریا به طور عام اشاره دارد؛ اما لازم است به زیر حوزه‌های آن هم مطابق با فهم بین‌المللی از اقتصاد دریامحور توجه گردد.این یک امر بدیهی و مسلم است که قبل از تحلیل و بررسی هر موضوعی باید به تجربه و دانش دیگران به موضوع توجه نمود و تنها در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت که برنامه‌ریزی حل مسائل کشور در فضایی آگاهانه و روشن صورت خواهد گرفت.

کوکبی، با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی هر کشوری که بر اساس ذیل حساب‌های ملی آن کشور در قالب جداول داده – ستانده ثبت می‌گردند، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که فعالیت‌های اقتصادی دریایی را می‌توان در ۴ گروه قرار داد؛ گونه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی در ارتباط مستقیم با دریاها قرار داشته و از ضرورت استقرار در سواحل برخوردارند، بخشی دیگر از فعالیت‌های اقتصادی در ارتباط غیرمستقیم با دریاها قرار داشته و می‌توانند در عمق کشور مستقر گردند. این دسته از فعالیت‌های دریایی ذیل سرفصل اقتصاد دریا قرار می‌گیرند. گروهی از فعالیت‌های اقتصادی غیرمرتبط با دریاها بوده و استقرار آن‌ها در سواحل از مزیت‌های نسبی برخودار است و برخی دیگر از فعالیت‌های اقتصادی موجب تاثیر گذاری بر زیست بوم دریاها مي‌شوند؛ این دسته از فعالیت‌ها به همراه بخشی از فعالیت‌های اقتصاد دریا که نیاز به استقرار در سواحل دارند، ذیل سر فصل اقتصاد سواحل قرار می‌گیرند.

وی در ادامه در تعریف اقتصاد دریا و اقتصاد سواحل افزود: اقتصاد دریا به‌‌طور کلی به فعالیت‌های اقتصادی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با دریا قرار می‌گیرند، اشاره دارد؛ اما اقتصاد سواحل اشاره به فعالیت‌های اقتصادی در مناطق ساحلی داشته و ممکن است لزوماً مرتبط با دریا نباشند.

این کارشناس ارشد صنایع دریایی کشور با برشمردن مسأله مهم در این رابطه که باید مناطق ساحلی تعریف شوند و همچنین نیاز به بررسی و کارشناسی متخصصان -از جمله متخصصین جغرافیا- دارد، اظهار نمود: البته بنده به عنوان نماینده انجمن مهندسی دریایی ایران در جلسات اولیه کارگروه اقتصاد دریا در سازمان برنامه‌ریزی حضور داشته و این موارد را تذکر دادم. آقایان هم پس از جست‌وجوی سریع در منابع در دسترس این موضوع را تائید کردند، ولی پاسخ نهایی ایشان «ضیق وقت» بود. امیدوارم حالا که زمان نسبتاً بیشتری در اختیار دارند، این موضوع مهم را رعایت كنند؛ در غیر این‌صورت خشت اول کج گذاشته خواهد شد و مراحل بعدی در فرایند برنامه‌ریزی و کنترل با مشکلات مواجه خواهد گردید.

کوکبی گفت: موضوع اصلی در بهره‌برداری از منابع دریا که بیش‌تر مورد توجه قرار دارد، همان اقتصاد دریاست که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با دریا هستند؛ اما لزوماً در مناطق ساحلی مستقر نمی‌باشند. اقتصاد دریا براساس این تعریف، شامل زیرمجموعه‌هایی مي‌شود. یکی از این زیر مجموعه‌ها، صنعت ساخت، تعمیر و بازیافت کشتی می‌باشد. با توجه به مقدمه‌ای که پیشتر اشاره شد باید در ابتدا تعریفی از صنعت کشتی‌سازی ارائه گردد و مشخص گردد که این صنعت دارای چه مؤلفه‌های تاثیرگذاری است و نگاه دولت‌ها به این صنعت چگونه است.

وی خاطرنشان ساخت: اولین گام ضروری بدین منظور این است که از نگاه و تجربه سایر کشورها بهره گرفته شود. کار گروه همکارهای تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری کمیسیون اقتصادی ملل متحد برای اروپا، به منظور پایش و درک صحیح از مولدهای تاثیر گذار بر جلب توجه دولت‌ها به صنایع دریایی، مطالعات گسترده‌ای را در سال ۲۰۰۷ آغاز نمود. این کارگروه سال‌هاست که از نگاه سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری، کشورها را ارزیابی می‌کند.

کوکبی بیان داشت:فراهم‌آوری شرایط تجارت آزاد در صنعت ساخت کشتی در کانون توجه این کارگروه قرار دارد. برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان در حوزه کشتی‌سازی کشور آشنایی با فعالیت و اقدامات این کارگروه ضروری به نظر می‌رسد.

 

تولید و انتشار اختصاصی: سی نیوز

لینک کوتاه: https://yun.ir/seanews47385

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.