گزارش تین نیوز از یک اتفاق نو در انجمن کشتیرانی

مسعود ذهبیون سردبیر رسانه تین نیوز در رابطه با بازدید معاون حمل و نقل وزارت راه از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران نوشت: تشکل ها، سازمان ها و انجمن های غیر دولتی در کشورهای توسعه یافته جهان نقش اساسی در پیشبرد امور پژوهشی و اجرایی حوزه های مختلف اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارند اما در کشور ما به تشکل های غیر دولتی توجه لازم صورت نمی گیرد.

نگاه غالبا بی اعتنا و بی اعتماد مسئولان دولتی به ظرفیت های سازمان ها و انجمن های مردم نهاد، از رویکرد دولت محوری و دولت سالاری حاکم بر سیاسیون و تصیم گیران ارشد کشور طی 4 دهه اخیر نشات می گیرد که این نگاه اگر در حوزه های فرهنگی و اجتماعی رویکرد اصولی و سازنده ای باشد که البته نیست بی گمان در حوزه اقتصادی امتحان خود را به بدترین شکل ممکن پس داده و ثمرات تلخی به همراه داشته است.

طی سال های اولیه پیروزی انقلاب، به تشکل های صنفی فعال در کشور بدگمانی هایی از نظر نفوذ افکار کمونیستی و التقاطی وجود داشت و میدان لازم به آنها داده نشد. بعد از سپری شدن دوره گذار نیز تشکل های صنفی رنگ و بوی دولتی به خود گرفتند و کار تا آنجا پیش رفت که بزرگ ترین تشکل بخش خصوصی، یعنی اتاق بازرگانی، با دخالت های بی رویه دولت، به حیاط خلوت دولتمردان تبدیل شد.

اکنون سال هاست پای درد دل هر مقام مسئول صنفی که بنشینیم، بی توجهی مسئولان اقتصادی به تشکل ها را ترجیع بند سخن آنها می یابیم. مسئولان تشکل های بخش حمل و نقل کشور نیز همچون همکاران خود در سایر صنوف، غالبا از این که مطالبات و تقاضاهای آنها برای شنیدن نقطه نظرات برآمده از اجزا و زیرمجموعه های تشکل ها توسط مسئولان دولتی نادیده گرفته می شود، گله مندی های فراوانی دارند و از این که تصمیمات حاکمیتی مرتبط با کسب وکار بخش خصوصی بدون مشورت نمایندگان این بخش یعنی تشکل ها و انجمن های غیردولتی ، پشت درهای بسته وزارتخانه ها و سازمان های دولتی اتخاذ می شود، شکوه می کنند.

البته این رویه نامقبول و سنت ناحسنه که اثرات مخربی بر چرخه اقتصاد حمل و نقل بجا گذاشته هر از چندی توسط برخی مسئولان دولتی شکسته می شود چنان که اخیرا نیز شاهد بازدید مفصل و بی سابقه دکتر شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و مدیران زیربط از انجمن کشتیرانی و گفتگوی ایشان با مسئولان این انجمن و کسب اطلاع از برنامه ها و اقدامات و ظرفیت های موجود در انجمن کشتیرانی و شرکت های عضو این انجمن بوده ایم.

این اقدامی سنت شکنانه از سوی معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی است که باید آن را ارج نهاد و از ایشان و برنامه ریزی کنندگان این دیدار در معاونت حمل و نقل وزارتخانه و همچنین میزبانان این نشست در انجمن کشتیرانی تقدیر کرد.

ماحصل این دیدار، قطعا آگاهی هر چه بیشتر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و به طریق اولی سایر مسئولان وزارتخانه از ظرفیت های انجمن کشتیرانی و زیرمجموعه های آن به عنوان متولی چهارصد شرکت و کسب و کار فعال و مهم در صنعت کشتیرانی و بخش های مرتبط با این صنعت، موسس کنسرسیوم کانتینتری ، نخستین و برترین تشکل صنفی لجستیکی کشور و از جمله تاثیرگذارترین NGO های کشتیرانی منطقه غرب آسیا، مرجع تشکل های کشتیرانی در منطقه و مرجع نرخ گذاری حمل بار بنادر ایران، مرجع آموزشی دوره های بین المللی در منطقه خاورمیانه و ایران و …، خواهد بود. این آگاهی می تواند تصمیمات و سیاست گذاری ها در حوزه کشتیرانی را با آنچه لازمه و نیاز توسعه این صنعت است هماهنگ تر و نزدیک تر کند و ضمن گره گشایی از معضلات بخش خصوصی از هزینه های بخش دولتی نیز بکاهد.

در یادداشت های بعدی به ابعاد ضرورت ارتباط و تعامل مسئولان وزارت راه و شهرسازی و تشکل ها و انجمن های صنفی فعال در این حوزه خواهیم پرداخت و از گره هایی که با این تعاملات امکان گشایش آنها می رود، بیشتر سخن خواهیم گفت.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.