حرکت مثبت بورس بالتیک به نفع کشتی‌های فله خشک

شاخص بورس بالتیک در هفته منتهی به ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ برای انواع کشتی‌های فله خشک مثبت بود و و با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌روشد.

به گزارش سی نیوز به نقل از گروه بین‌الملل مانا؛ نرخ روزانه کشتی‌های کیپ‌سایز به طور میانگین با افزایش ۲۸ درصدی به ۱۹۰۸۰ دلار رسید.

همچنین نرخ روزانه در مسیر‌های برزیل به چین و استرالیا به چین برای این نوع کشتی‌ها با بهبود نسبی مواجه بود.

بر اساس این گزارش اگرچه بازار کشتی‌های پاناماکس تا حدودی ضعیف بود با این حال به آرامش نسبی رسید و نرخ‌ها تا حدودی تثبیت شدند.

بر این اساس کشتی‌های پاناماکس با ظرفیت ۸۲۰۰۰ dwt که از مسیر جبل الطارق به سمت آمریکای جنوبی حرکت می‌کنند با قیمت روزانه ۲۴۵۰۰ دلار به ثبات رسید.

از سوی دیگر نرخ‌ها در مسیر‌های رفت و برگشت به اندونزی ثابت ماند و نرخ روزانه صدور زغال سنگ از اندونزی به چین برای کشتی‌های ۷۶۰۰۰ dwt به ۱۲۰۰۰ دلار، برای کشتی‌های با تناژ ۸۲۰۰۰ dwt برای مدت یکسال بین ۱۷۵۰۰ تا ۱۷۷۵۰ دلار تعیین شد.

نرخ روزانه کشتی‌های اولترا‌مکس و سوپرا‌مکس در مسیر اقیانوس اطلس همچنان پرتقاضا و نرخ‌ها در سطحی باقی ماند تا به انتظارات افزایش تقاضا پاسخ دهد.

در این راستا نرخ روزانۀ حمل کالا از آمریکا به کره جنوبی برای کشتی‌های ۵۵۰۰۰ dwt به ۲۳۰۰۰ دلار رسید.

به طور کلی میانگین نرخ روزانه این نوع کشتی‌ها در آسیا با تناژ ۵۳۰۰۰ تا ۵۶۰۰۰ دلار بین ۹۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار تعیین شد.

نرخ روزانه کشتی‌های سایز متوسط فله که ظرفیتی بین ۳۸۰۰۰ dwt داشتند در مسیر استرالیا به چین به ۱۴۵۰۰ دلار رسید که برای کشتی‌های ۳۷۰۰۰ dwt در مسیر کره جنوبی تا حد ۱۵۰۰۰ دلار بالا رفت.

در پایان ماه آوریل کشتی‌های با تناژ بین ۳۷۰۰۰ تا ۳۸۰۰۰ dwt در منطقه با نرخ روزانه ۱۵۰۰۰ دلار حرکت می‌کنند.

کاهش اندک شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری شانگهای

شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری شانگهای (SCFI) در پایان ماه آوریل پس از چهار هفته ثبات و افزایش نرخ‌ها حدود ۳.۶ درصد پایین آمد که به گفته تحلیلگران این کاهش ناشی از بالا رفتن بیش از حد موجودی انبار‌های آمریکا است.

از سوی دیگر شاخص جهانی کانتینر ترکیبی Drewry نیز در هفته منتهی به ۲۸ آوریل با دو درصد کاهش به ۱۷۴۰.۲۶ دلار در هر teu رسید.

بر اساس گزارش مؤسسه حمل و نقل HSBC کاهش شاخص کانتینر شانگهای و Drewry یکی دیگر از علل پایین آمدن شاخص نامشخص بودن تقاضا برای حمل‌و‌نقل کانتینری در پایان ماه آوریل بود.

کارشناسان و تحلیلگران دریایی از افزایش نرخ روزانه مسیر‌های مختلف کانتینری از ۱۵ ماه می‌به بعد خبر می‌دهند.

بر این اساس علی‌رغم کاهش شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری نقطه‌ای در حال افزایش است.

پیش‌بینی تحلیلگران Drewry نشان می‌دهد که نرخ‌ها در نیمه دوم ۲۰۲۳ میلادی در سطح قوی باقی خواهد ماند و در کاهش شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری در هفته گذشته، بالا بودن موجودی انبار‌ها‌ی آمریکا نقش اساسی دارد.

 

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/95804

لینک کوتاه: https://seanews.ir/47092

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.