خلیج فارس نماد ملی مردم ایران است

فرماندار قشم گفت: مردم ایران از دیرباز خلیج فارس را به عنوان یکی از نمادهای ملی و میهنی خود همراه با باورهای ژرف دینی و الهی در قلب خویش محفوظ داشته اند و آن را چون وصله تنشان در مقابل بدخواهان حراست کرده اند.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، محمد محمد حسینی در حاشیه آیین برافراشتن بزرگ ترین پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در چهارصد و سیزدهمین سالروز آزاد سازی جزیره قشم از سلطه استعمارگران خارجی در پاسگاه تاریخی انگلیسی های روستای باسعید و جزیره قشم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این مطلب را عنوان کرد.

وی ادامه داد: خلیج فارس میراث گران بهایی است که نامش به در ازای تاریخ و تمدن بشری قرار گرفته و هر انسان آزاد اندیشی اگر تاریخ تمدن بشری را مطالعه و آن را ورق بزند، به نام پر افتخار خلیج فارس خواهد رسید و در تک تک صفحات آن، این نام پرآوازه را خواهد دید.

فرماندار قشم توضیح داد: قدمت خلیج فارس در کهن ترین منابع و سده ها پیش از میلاد مسیح (ع) دیده شده است و با پارس و فارس، نام سرزمین ملت ایران گره خورده، نخستین بار یونانی ها بوده اند که برای این خلیج نامی برگزیدند و اینچنین که در اسناد و کتب مورخان روایت شده، خلیج فارس قدمتی نامی در حدود چهار هزار سال دارد.

محمد حسینی اضافه کرد: قرار گرفتن منابع نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل و نیز ویژگی های دیگر اقلیمی، آن را به نقطه راهبردی در منطقه تبدیل کرده است و همچنین این خلیج هم از نظر نظامی، استراتژیک و هم از جهت ژئوپلیتیک، نقطه ای استثنایی در منطقه و جهان محسوب می شود.

وی گفت: عبور کشتی های حامل نفت و گاز و دیگر منابع سوختی از تنگه هرمز که حجم عظیمی از سوخت جهان را شامل می شود، خلیج فارس را به منطقه ای حساس تبدیل کرده، از این رو تسلط به خلیج فارس می تواند تسلط بر منطقه تلقی شود.

چگونه 10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس شد؟
دهم اردیبهشت سالروز بیرون راندن و اخراج استکبار جهانی به سر کردگی پرتغالی ها از جزایر دریای پارس توسط سرداران ایرانی است که به عنوان روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده است.

پرتغالی ها، هلندی ها و انگلیسی ها کشورهای قدرتمند آن زمان به ویژه در بخش دریایی بودند که هر کدام به نوبه خود بر بخش هایی از جزایر و بنادر خلیج فارس مسلط شده و برخی بیش از یک تا دو قرن براین مناطق حکمرانی کردند.

پرتغالی ها نخستین استعمار گرانی بودند که به خلیج فارس هجوم آوردند و بخش های عمده ای از جزایر و بنادر آن را تصرف و به پایگاه های نظامی و حکمرانی خود تبدیل کردند.

آنان به ویژه در جزایر جنوبی خلیج فارس از جمله هرمز بیشتر حضور داشتند و ظلم و آزار اذیت آنان بر مردم بومی این مناطق به حدی رسید که آنان به ناچار تاب نیاوردند و دست به قیام های متعددی علیه این اشغالگران و استعمارگران زدند.

در نهایت حکومت مرکزی ایران در زمان شاه عباس صفوی امام قلی خان سردار مبارز خود را با سپاهش روانه مبارزه با استعمار گران در جزیره هرمز کرد و این فرمانده شجاع به کمک نیروهای مردمی با تجاوزگران و استعمارگران پرتغالی موفق به شکست آنها و بیرون راندنشان از جزیره هرمز و خلیج فارس شد.

امام قلی خان، فرزند دلاور الله وردی خان(حاکم ایالت فارس) که پس از مرگ پدرش به فرمان شاه عباس صفوی به امیر الامرایی فارس(شامل چند استان فعلی جنوب کشور) منصوب شده بود، در سال ۱۰۳۱ هجری قمری (۱۶۲۲ میلادی)، برای بیرون راندن پرتغالی ها از سواحل و جزایر ایران، فعالیت های خود را آغاز کرد.

وی به بندر گامبرون(بندرعباس) حمله برد و آنجا را تصرف کرد، سپس با پیاده کردن نیرو در سواحل قشم، برای نبردی تمام عیار با پرتغالی ها آماده شد؛ تا اینکه با قدرت فرماندهی، ابتکارات نظامی و سرعت عملی قابل تحسین، توانست پرتغالی های اشغالگر را با آن همه سلاح و تجهیزات نظامی، به زانو در آورد، همچون اجداد دلاورش، فرمانده نظامی قلعه را اسیر کند.

به این ترتیب و سرانجام در دهم جمادی الاخر سال ۱۰۳۱ هجری قمری (۲۹ اوت سال ۱۶۲۲ میلادی) پرچم کشور استعمارگر، پس از یکصد و ۱۷ سال تسلط استعماری و نظامی بر منطقه ای سوق الجشی از خطه دلیر پرور ایران، توسط دلاور دیگری از این دیار فرود آورده و به جای آن، بار دیگر پرچم پر افتخار ایران در خلیج فارس برافراشته شد.

در جنگ میان سپاه امام قلی خان و ارتش پرتغالی ها، چندین هزار نفر از فرزندان ایران شرکت داشتند که هزاران نفر از آنان در راه باز پس گیری جزایر هرمز شهید شدند.

اهتمام و رشادت امام قلی خان در اینجا پایان نیافت و با همت و مبارزه او، پرتغالی ها در مسقط و عمان نیز شکست خوردند و سرانجام در سال ۱۰۳۱ هجری قمری پرتغالی ها به طور کامل از خلیج فارس بیرون رانده شدند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

 

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjMkBp

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46866

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.