درخواست سناتورهای آمریکایی برای توقیف محموله‌های نفتی ایران

سناتورهای آمریکا در پی افزایش صادرات نفت ایران به رغم تحریم ها، خواستار توقیف محموله های نفتی ایران شدند و همزمان به ضبط نزدیک به ۲۲۸ میلیون دلار نفت خام و نفت کوره ایران در سال ۲۰۱۹ اعتراف کردند.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران به رغم تحریم‌ها خواستار توقیف محموله‌های نفتی ایران شده‌اند.

در حالی که صادرات نفت ایران به رغم تحریم‌های آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای، همچنان در حال افزایش است, سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواستند تا به یک سازمان دولتی فدرال اختیار توقیف محموله محموله‌های نفت و گاز ایران را بدهد.

جونی ارنست سناتور جمهوریخواه و ریچارد بلومنتال،سناتور دموکرات، در نامه‌ای به بایدن گفتند که دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا بیش از یک سال است که قادر به توقیف یک محموله نفت ایران نبوده است.

سناتورها در نامه خود که به امضای ۱۰ سناتور دیگر نیز رسیده است، اعلام کرده اند که فعالیت دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا برای مصادره دارایی ها، به دلیل مسایل سیاسی در دفتر اجرایی وزارت خزانه داری, محدود شده است.

این سناتورها با اعتراف به دزدی آمریکا افزودند که از زمان فعال شدن برنامه دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۲۲۸ میلیون دلار نفت خام و نفت کوره ایران توسط آمریکا ضبط شده است.

سناتورها از بایدن خواسته اند تا به وزارت خزانه داری دستور دهد تا توقیف نفت ایران برای باقیمانده این سال مالی حمایت و تامین مالی می شود و توضیح دهد که چرا هیچ بودجه ای برای توقیف محموله های نفتی ایران که اجرای آشکار تحریم های ایران است وجود ندارد.

یکی از دستیاران ارنست به خبرگزاری انگلیسی رویترز گفت: «در حالی که ایران کشتی‌ها را توقیف می‌کند، برنامه آمریکا برای توقیف محموله های نفتی ایران کاملاً رو به زوال است».

خبرگزاری رویترز بر اساس اظهارات ماه گذشته، جواد اوجی وزیر نفت ایران نوشت صادرات نفت ایران به بالاترین رقم از زمان احیای تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ رسیده است. وزیر نفت ایران گفت: در سال گذشته نسبت به یک سال قبل از آن، ایران ۸۳ میلیون بشکه بیشتر نفت صادر کرده است.

به گزارش ایرنا، نیروی دریایی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در خلیج عمان توقیف کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه نام این کشتی را”ادونتیج سوییت”( Advantage Sweet) اعلام و ادعا کرد: این نفتکش هنگام توقیف پیام کمک ارسال کرده است. اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. ایران باید فورا نفتکش را آزاد کند.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده است: در تاریخ ۲۷ آوریل حدود ساعت ۱:۱۵ بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی، نفتکش “ادونتیج سوییت”( Advantage Sweet) با پرچم جزایر مارشال توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هنگام عبور از آب های بین المللی در خلیج عمان توقیف شد. این نفتکش هنگام توقیف پیام کمک صادر کرد. ناوگان پنجم آمریکا اوضاع را زیر نظر دارد. اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. دولت ایران باید فورا نفتکش را آزاد کند.

نیروی دریایی آمریکا مدعی شد: تداوم آزار و اذیت کشتی‌ها توسط ایران و مداخله این کشور در حقوق کشتیرانی در آب‌های منطقه، تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است. در دو سال گذشته، ایران دست کم پنج کشتی تجاری را که در خاورمیانه تردد می کردند به طور غیرقانونی توقیف کرده است.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی آن اعلام کرد: یک فروند کشتی متخلف را که پرچم مارشال در حال فرار بود توقیف و به آب‌های ساحلی ایران در دریای عمان هدایت کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یک فروند کشتی متخلف ناشناس که شب گذشته در خلیج فارس پس از تصادم با شناور ایرانی موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود، توسط نیروی دریایی ارتش در دریای عمان شناسایی و توقیف شد.

نیروی دریایی ارتش ایران افزود: در اثر تصادم یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس که منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس کرد که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.

بر اساس اعلام نیروی دریایی ارتش ایران، در این عملیات ناوشکن بایندر نیروی دریایی ارتش با حکم قضایی، کشتی متخلف را که پرچم مارشال در حال فرار بود توقیف و به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی ایران هدایت کرد.

 

بازنشر گزارش: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjMjqC

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46746

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.