امضای تفاهم سه‌جانبه در مسکو برای افزایش ترانزیت در کریدور شمال-جنوب

یادداشت تفاهم همکاری سه‌جانبه بین صندوق توسعه حمل و نقل ایران، شورای هماهنگی حمل و نقل اوراسیایی و مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) برای افزایش تجارت، ترانزیت و انبار کالا در مسیر کریدورهای بین‌المللی به ویژه کریدور شمال- جنوب در مسکو به امضا رسید.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا، یادداشت تفاهم همکاری سه جانبه به امضای داوود دانش جعفری رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران، وادیم گانین مدیر مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع (CIS) و گنادی بوسونوف مدیرکل شورای حمل و نقل اوراسیایی رسید.

درمراسم امضای این تفاهم‌نامه همکاری که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و دیمیتری زورف معاون وزیر حمل و نقل روسیه حضور داشتند طرف‌های امضاکننده برای افزایش تجارت، ترانزیت و انبار کالا در مسیر کریدورهای بین‌المللی به ویژه کریدور شمال- جنوب توافق کردند.

طرف‌های امضاکننده این تفاهم‌نامه همچنین بر تبادل اطلاعات، انجام پروژه‌های مشترک و تبادل هیات‌های تخصصی برای دستیابی به این اهداف تاکید کردند.

داوود دانش‌جعفری رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران که به مسکو سفر کرده بود، همچنین با زورف معاون وزیر حمل و نقل روسیه ملاقات و بر ادامه همکاری دو کشور در حوزه حمل و نقل تاکید کرد.

دانش جعفری با اعلام آمادگی صندوق توسعه حمل و نقل برای تامین منابع مالی پروژه‌های حمل و نقلی، خواستار مشارکت بخش خصوصی و بانک‌های روسیه در اجرای پروژه‌های متعدد حمل و نقلی در ایران شد.

رئیس صندوق ملی توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی را پیش‌زمینه افزایش تجارت بین دو کشور خواند و ایران را دارای ظرفیت‌های بزرگ در ترانزیت کالا بین روسیه و کشورهای عربی و هند دانست.

زورف معاون حمل و نقل روسیه نیز با اشاره به توافق دو کشور در احداث راه‌آهن رشت- آستارا، ابراز امیدواری کرد که اجرای پروژه تسریع شود.

معاون وزیر حمل و نقل روسیه ابراز امیدواری کرد که با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در پایانه ریلی سرخس، شاهد افزایش ترانزیت کالا از مقصد ایران باشیم.

عزم ایران برای بهره برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب

در این راستا رئیس هیأت عامل صندوق توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عزم ایران برای بهره برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب گفت: با توجه به سازوکار فعالیت این صندوق، زمینه مشارکت بین المللی و بخش خصوصی داخلی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشورمان از جمله توسعه کریدور شمال – جنوب وجود دارد.

داوود دانش‌جعفری اظهار کرد: علاوه بر اینکه بخشی از طرح‌های زیرساخت حمل‌ونقل را با بهره‌گیری از منابع داخلی تأمین و اجرا می‌کنیم، استفاده از منابع خارجی دیگر شرکا همچون روسیه و هند برای تأمین مالی مشترک این طرح‌ها امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به وجود برخی حلقه‌های مفقوده در سه مسیر کریدور شمال – جنوب در سرزمین ایران گفت: بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت بین‌المللی و همچنین بخش خصوصی داخلی می‌تواند به شتابان کردن طرح‌ها منجر شود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران با اشاره به اینکه نبود خط ریلی در مسیر رشت – آستارا یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال – جنوب محسوب می‌شود، گفت: این صندوق سرمایه‌گذاری محدودی در این مسیر داشته است و امکان مشارکت سایر طرف‌ها نیز در احداث این مسیر ریلی وجود دارد.

دانش‌جعفری گفت: برای فعال‌سازی همه ظرفیت‌های کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت شبکه حمل و نقل در دریای خزر، از طریق ایجاد ارتباط بیشتر با بنادر روسیه و سایر کشورهای این حوزه هستیم.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران اظهار کرد: با توجه به نقطه قوت کشورهای آسیای میانه در حمل و نقل ریلی، فرصت‌های بیشتری در بهره‌گیری از ظرفیت ریلی در کریدور شمال جنوب وجود دارد.

به گفته وی، در شرق ایران، پروژه‌های قابل توجهی برای تقویت و توسعه حمل و نقل در گذرگاه شمال – جنوب وجود دارد که با استفاده از ظرفیت راه‌آهن بندرعباس به سمت اینچه‌برون و ترکمنستان و همچنین سرخس می‌توان بخشی از نیازهای حمل و نقل منطقه‌ای را تأمین کرد.

دانش‌جعفری گفت: خط آهن جدیدی در شرق ایران در مسیر چابهار به سمت زاهدان و بیرجند و مرز ترکمنستان در دستور کار است که اجرای آن به سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد که صندوق توسعه حمل و نقل پیگیر آن است و اگر این مسیر ریلی تکمیل شود بستر توسعه بخش دیگری از توسعه ظرفیت حمل و نقل شمال – جنوب فراهم می‌شود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل یادآور شد: این صندوق، صندوق جدیدی است که در ایران شکل گرفته و به دنبال آن است که با ترکیب منابع دولتی، سرمایه بخش خصوصی و تسهیلات بانکی، امکان تأمین مالی طرح‌های حوزه حمل و نقل را تقویت کند که منابع غیردولتی می‌تواند منابع خارجی را نیز شامل شود.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران با هدف شرکت در همایش کریدور شمال- جنوب و بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و خدمات لجستیکی، تجهیزات و تکنولوژی‌های انبارداری روسیه با عنوان «ترانس راشا» (۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲) به مسکو سفر کرد.

بیش از ۴۳۰ شرکت از ۲۲ کشور از جمله چین، ایران، بلاروس، قزاقستان، هند، فنلاند، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، ترکیه و امارات متحده عربی در این نمایشگاه حضور یافته‌اند. نمایشگاه «ترانس راشا» از ۱۲ بخش مختلف از جمله خدمات لجستیکی، حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی، بنادر، ترمینال‌ها و تجارت الکترونیک تشکیل شده است.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: isna.ir/xdNKg2

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46554

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.