اقدامات شاخص حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات شاخص این سازمان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات طی سال ۱۴۰۱ را تشریح کرد و گفت: راه‌اندازی خدمات مکانیزه اسنادی در مدیریت کالای کانتینری، عملیاتی‌سازی پنجره واحد خدمات هوشمند و ایجاد سامانه یکپارچه عملیات بندری از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته است.

به گزارش سی نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، درباره شاخص اقدامات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات سال ۱۴۰۱ این سازمان، اظهار داشت: اقدامات شاخص سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال گذشته در ۱۱ محور مدنظر قرار گرفت که در این راستا می‌توان از راه‌اندازی خدمات مکانیزه اسنادی در مدیریت کالای کانتینری، صدور الکترونیکی مجوزها، بازطراحی شبکه WAN، ارتقاء گزارش‌های آماری و داشبورد مدیریت، عملیاتی سازی پنجره واحد خدمات هوشمند سازمان جهت تمامی سامانه های حیاتی، نام برد.وی افزود: همچنین از دیگر اقدامات شاخص نیز می‌توان به تدقیق ۴۷ خدمت مصوب سازمان و بهبود فرآیندهای ذیل خدمات، طراحی شبکه کلود ((cloud سازمانی، توسعه داشبورد مدیریتی صدف، بکارگیری امضاء الکترونیکی در سامانه‏های عملیاتی، ایجاد سامانه یکپارچه عملیات بندری و نیز کسب رتبه اول در سطح وزارت راه و شهرسازی در ارزیابی دور نهم سازمان فناوری، اشاره کرد.

راه‌اندازی خدمات مکانیزه اسنادی در مدیریت کالای کانتینری
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه این سازمان در راستای افزایش رضایت مشتریان و افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات اسنادی مربوط به عملیات کانتینری و همچنین با توجه به مشکلات روش‌های غیرمستقیم پرداخت صورت حساب، اقدام به راه‌اندازی خدمات اسنادی مکانیزه در حوزه عملیات کانتینری کرده است، گفت: مزایای راه‏اندازی این سامانه تسریع در ارائه خدمات اسنادی مانند تفکیک، تجمیع و تغییر نام قبوض انبار، اصلاحیه مانیفست، حکم اعاده و انتقال است و با این روش مشتریان قادر خواهند بود تا صورت حساب خود را به صورت برخط دریافت و به صورت اعتباری و حتی از طریق موبایل پرداخت‌های خود را انجام دهند.

صدور الکترونیکی مجوزها
خورسندی ادامه داد: در راستای اجرای تکالیف قانونی و به منظور تسریع و تسهیل دریافت مجوزها توسط شهروندان از ابتدای سال ۱۴۰۱، صدور مجوزهای سازمان بنادر و دریانوردی از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور صادر می‌شود و سازمان بنادر جزء اولین دستگاه‏هایی است که با ارایه ۱۷ مجوز به این درگاه متصل شد.

باز طراحی شبکه WAN
وی بیان کرد: با توجه به افزایش پهنای ‌باندها (بیش از ۱۰ برابر) و همچنین پایان عمر مفید تجهیزات و عدم امکان به‌روزرسانی آن‌ها و به تبع آن امکان ایجاد هرگونه مخاطره امنیتی سایبری به ویژه در شرایط کنونی کشور، بازطراحی شبکه WAN با رویکرد افزایش امنیت و پایداری انجام ‌شد.

کسب رتبه اول در سطح وزارت راه
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به کسب رتبه اول در سطح وزارت راه و شهرسازی در ارزیابی دور نهم سازمان فناوری، عنوان کرد: این ارزیابی از زمستان ۱۴۰۰ آغاز و نتایج آن در بهار ۱۴۰۱ اعلام شد و شاخص های آن در ۴ محور دولت کاربرمحور، دولت یکپارچه، دولت شفاف و دولت مشارکتی طبقه بندی می شوند که سازمان در بین ۱۷۰ دستگاه شرکت کننده، موفق به کسب سطح امتیازی خوب، شد.

تدقیق ۴۷ خدمت مصوب سازمان و بهبود فرآیندهای ذیل خدمات
خورسندی با بیان اینکه بررسی و تدقیق ۴۷ خدمت مصوب سازمان در حوزه های تخلیه، بارگیری و انبارش کالای کانتینری از شناورها، خدمات مرتبط با ورود و خروج شناور، مدنظر قرار گرفت، بیان کرد: همچنین حفاظت و ایمنی دریانوردی، حفظ محیط زیست دریایی، ارائه مجوزها در مناطق عادی و ویژه بندری و آزاد تجاری، صدور گواهینامه های دریانوردی، نظارت و پایش سواحل که منجر به حذف یا تغییر ۳۳ خدمت شد از دیگر موارد مورد اشاره است.

ارتقاء گزارشات آماری و داشبورد مدیریت
وی افزود: همچنین تجمیع اطلاعات ماهانه و سالانه تهیه گزارش‌های مدیریتی ایام نوروز، به‌روزرسانی سرویس ارسال اطلاعات به وزارت راه و شهرسازی و همچنین طراحی و ایجاد داشبورد مدیریتی در بخش ارتقاء گزارشات آماری و داشبورد مدیریت، مدنظر قرار گرفت.

عملیاتی سازی پنجره واحد خدمات هوشمند

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی، بیان کرد: پنجره واحد خدمات هوشمند سازمان بنادر و دریانوردی در راستای یکپارچگی مدیریت شناسایی و دسترسی کاربران به تمامی سامانه های حیاتی، عملیاتی شد.

طراحی شبکه کلود (cloud)

خورسندی افزود: علاوه بر این به منظور استفاده بهینه از منابع در مراکز داده ستاد، بنادر و همچنین افزایش پایداری و دسترسی آسان به اطلاعات و به تبع آن افزایش امنیت اطلاعات نسبت به طراحی کلود سازمانی اقدام شد تا سامانه‌ها در آن بستر، قرار گیرند.

توسعه داشبورد مدیریتی صدف

وی خاطرنشان کرد: راه اندازی سرویس دریافت اطلاعات از سامانه های عملیاتی و اطلاعاتی جهت ایجاد داشبوردهای مدیریتی از دیگر اقدامات مدنظر بود.

بکارگیری امضاء الکترونیکی در سامانه‏های عملیاتی

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سازمان بنادر، امضاء الکترونیکی را از ابتدای سال ۱۴۰۱ در سامانه‏های عملیاتی و اسناد تجاری اجرا کرد، گفت: این اقدام، گام بزرگی در راستای اجرای قانون تجارت الکترونیک و توسعه دولت الکترونیک بود.

ایجاد سامانه یکپارچه عملیات بندری

خورسندی به هدف ایجاد سامانه یکپارچه عملیات بندری اشاره کرد و اظهار داشت: تولید ماژول‌های لازم جهت پوشش فرایندهای ورود از راه خشکی و ورود از راه دریا برای تمامی کالاهای کانتینری و غیرکانتینری، تبادل اسناد بین سامانه‌های فعالان و ذی نفعان بندری و دریایی اعم از بخش دولتی و خصوصی، هدف ایجاد سامانه یکپارچه عملیات بندری است.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.pmo.ir/fa/news/62510

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46424

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.