معرفی کتاب «نقش منابع انسانی در توسعه دریامحور»

کتاب «نقش منابع انسانی در توسعه دریامحور» نوشته مرتضی فاخری است که در آن به ابعاد مختلف توسعه دریامحور و نقش نیروی انسانی در آن می‌پردازد.

به گزارش سی نیوز، کتاب مزبور دارای پنج فصل است که فصل نخست آن به «توسعه منابع انسانی» اختصاص یافته و به مطالبی مانند پیشینه و مدل‎‌های توسعه منابع انسانی و رویکردهای مختلف به این مقوله پرداخته شده است.

بخش دوم کتاب با عنوان «چیستی توسعه دریامحور(ظرفیت‎سازی توسعه دریا محور)»، اهمیت توجه به فرهنگ در اقتصاد، تجارت و صنعت حمل و نقل دریایی و دریانوردی و معرفی فعالیت‌های دریایی از جمله خدمات، کشتیرانی، بنادر،بازرگانی، نقشه برداری، گردشگری، صنعت کشتی، آبزی‌پروری، نفت و گاز دور از ساحل، انرژی‌های تجدید پذیر و غیر آن را تبیین می‌کند.

نگارنده در بخش سوم نقش با عنوان «نقش عوامل انسانی در شکل‌گیری و استقرار اقتصاد دریایی با هدف تاب‌آوری توسعه دریامحور» به دسته بندی عوامل شکل‌گیری اقتصاد دریامحور در شهرها و استان‌های دریایی با هدف توسعه دریا می پردازد.

مولف در ادامه این بخش ضمن برشمردن مزایای حمل و نقل و بازرگانی دریایی، طرح مدیریتی برای دستیابی به منافع دریایی و تحقیق و آموزش در حوزه دریا را پیشنهاد می‌کند.

«توسعه سازی دریامحور؛ آموزش نیروی انسانی(از ابزار گرایی تا تخصص گرایی)» عنوان فصل چهارم این کتاب است که به تبیین مسائلی همچون مدیریت و برنامه‌ریزی نیروی انسانی دریانهاد، فرهنگ دریایی و شرایط محیط، تامین نیروی انسانی برای توسعه دریا محور، انواع آموزش‌های تخصص‌های دریایی کوتاه مدت، بلند مدت و ضمن خدمت و اهداف آموزشی در هر دوره اختصاص یافته است.

فصل پنجم این کتاب نیز «جمع‎بندی، نتیجه‌گیری و پیشنهاد» نام دارد که استراتژی ها و برنامه‌های مدیریت و اهداف کیفی کلان آن، ماموریت‌ حوزه منابع انسانی و مراحل آن نیز در این بخش تشریح شده است.

کتاب نقش منابع انسانی در توسعه دریامحور نوشته مرتضی فاخری در ۱۴۱ صفحه و با یک هزار شمارگان توسط انتشارات نشر عطران در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسید و به بهای ۷۵۰ هزار ریال در دسترس عموم قرار گرفت.

برش‌هایی از کتاب

بطور حتم در مسایل دریایی، فرآیند برنامه‌ریزی منابع انسانی با نیازهای مشخص کردن تعداد منابع انسانی مرتبط است. این نیازها با اهداف اهمیت و آموزش نیروی انسانی محقق می‌گردد.

به گونه‌ای که در آغازین سال‌های قرن ۲۱، حدود دوسوم مردم جهان یعنی رقمی معادل ۱.۹ میلیارد نفر در حاشیه ۸۰ کیلومتری از دریا زندگی می‌کنند.

سواحل خلیج فارس و دریای عمان دارای آب و هوا و شرایط اقلیمی خاص خود می‌باشند، درجه حرارت متوسط روزانه از ۱۰ درجه سانتی‌گراد در زمستان تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد در تابستان متغیر می‌باشد و حداکثر درجه تابستان در حدود ۵۰ سانتی‌گراد است، رطوبت نسبی منطقه به طور کلی بالاست و در طول سال میزان شرجی بودن مابین ۵۰ تا ۹۹ درصد متغیر است.

آمار بیانگر کمبود شدید متخصصین صنایع دریایی و دریانورد در سال‌های آتی می‌باشد. لذا به منظور جبران این کمبود باید شاهد جنبشی ملی در توسعه کمی و کیفی آموزش‌های دریایی لازم در زمینه کشتی سازی، صنعت دریانوردی و کشتی های مختلف اعم از باری، نفتکش فرآورده‌های شیمیایی و گازی [باشیم] و همچنین [برای رفع] کمبود نیروی انسانی متخصص، نیاز است تا ارگان‌های دریایی کشور در امر آموزش‌های تخصصی لازم نقش موثری ایفا کنند.

 

 

بازنشر گزارش: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjHyx6

لینک کوتاه: https://seanews.ir/45643

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.