بوم گردی، اولویت نخست گردشگری سواحل مکران

مدیر کل سرمایه گذاری، زیرساخت‌ها و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری با اشاره به رعایت موازین زیست محیطی جهت توسعه سواحل مکران گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در طول سال‌های اخیر دنبال کرده، ایجاد بستر همکاری مناسب با سازمان حفاظت محیط زیست است، زیرا معتقد هستیم که محیط زیست یکی از بستر‌های مهم و دارای اهمیت برای توسعه گردشگری است.

به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، احمد تجری با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست مکران همگام با توسعه گردشگری در این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز برای توسعه گردشگری دریایی و ساحلی مکران ملاحظات زیست محیطی را به طور کامل رعایت خواهد کرد.

مدیر کل سرمایه گذاری، زیرساختها و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری، ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در طول سالهای اخیر دنبال کرده، ایجاد بستر همکاری مناسب با سازمان حفاظت محیط زیست است زیرا معتقد هستیم که محیط زیست یکی از بسترهای مهم و دارای اهمیت برای توسعه گردشگری است.

به گفته وی، جامعه گردشگری به ویژه نسل نو گردشگران به محیط زیست حساس بوده و برای ما به عنوان متولی اصلی گردشگری و طبیعت‌گردی کشور، حفاظت از محیط زیست بسیار حائز اهمیت است؛ در واقع بخش مهمی از جاذبه های گردشگری همان فضای محیط زیستی هستند.

تجری تأکید کرد: این رویکرد به تبع در منطقه مکران نیز وجود دارد؛ همان‌گونه که می دانیم طرح آمایش و توسعه مکران تهیه و در سال 1397 به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده است و ملاحظات زیست محیطی نیز در این طرح دیده شده است.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان داشت: بنابراین برنامه‌های توسعه گردشگری در این منطقه در چارچوب همان طرح خواهد بود؛ قطعاً هرگونه اقدام در این منطقه با لحاظ ملاحظات زیست محیطی خواهد بود.

وی افزود: چنانچه سازمان حفاظت محیط زیست در چارچوب طرح آمایش منطقه ایجاد ساخت و سازهای سنگین مانند هتل‌های بزرگ، اسکله‌های گردشگری، مجتمع‌های گردشگری را داده باشد، سرمایه گذاران را به آن سمت هدایت می کنیم ولی چنانچه محدودیت‌های زیست محیطی در هر نقطه‌ای وجود داشته باشد از سایر ظرفیت‌های گردشگری مانند طبیعت‌گردی، پرنده‌نگری، تفرج گسترده و فعالیت‌های گرشگری غیر‌آسیب‌زا بهره گرفته خواهد شد.

مدیر کل سرمایه گذاری، زیرساختها و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری، اذعان داشت: همچنین توسعه بوم گردی‌ها در نواحی روستایی یکی از اولویت‌های توسعه گردشگری منطقه مکران بوده که حداقل آسیب زیست محیطی را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران، گردشگری به عنوان یکی از اصلی ترین بخش‌های توسعه ای منطقه مطرح شد؛ در همین راستا طی سالهای اخیر برنامه ریزیهای کلانی در سطح ملی و استانی جهت پیشبرد اهداف تعیین شده به سمت ایجاد زیرساختهای گرشگری در طول نوار ساحلی مکران صورت گرفت است.

وی اظهار داشت: از جمله مهمترین این زیرساختهای لازم در نوار ساحلی مکران جهت ایجاد توریسم ساحلی و دریایی در کرانه دریای عمان را می توان به ایجاد اسکله های تفریحی در شهرستانهای ساحلی، افزایش تعداد شناورهای تفریحی استاندارد در منطقه، ایجاد کمپ پارک‌های ساحلی، هتلهای ساحلی و دریایی، افزایش کلوپ‌ ورزش های دریایی و نیز افزایش ارتباطات فرهنگی و توریستی با کشورهای حاشیه اقیانوس هند اشاره کرد.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/95478/

لینک کوتاه: https://seanews.ir/45628

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.