خودداری فعالان صنعت کانتینری از انعقاد قرارداد‌های بلند مدت

در پی کاهش مجدد نرخ‌های حمل کانتینر بر اساس یک نظر سنجی آنلاین اکثر فعالان صنعت کانتینری ترجیح می‌دهند به جای انعقاد قرارداد‌های بلند مدت از نرخ‌های نقدی استفاده کنند.

به گزارش سی نیوز به نقل از گروه بین‌الملل مانا؛ بر اساس یک نظر‌سنجی آنلاین که توسط مؤسسه Flexport در روز‌های اخیر انجام شد، سه چهارم از دارندگان شرکت‌های حمل‌و‌نقل اقیانوسی قصد امضای قرارداد‌های ثابت در سال ۲۰۲۳ میلادی را ندارند و علاقمند هستند تا در بازار نقدی کانتینری حضور فعال داشته باشند.

بر اساس این گزارش «جان مونرو» از مشاوران این مؤسسه گفت: نتیجه گیری از نظر‌سنجی آنلاین حاکی است که بسیاری از صاحبان خطوط کشتیرانی و اپراتور‌ها همچنین مالکان کشتی از بستن قرارداد‌ها‌ی بلند‌مدت با نرخ امروزی خودداری می‌کنند و آنان دوست دارند در زمین بازی بازار نقدی حضور داشته باشند.

به گفته وی در حال حاضر تعادل طبیعی در نرخ‌های حمل کانتینر وجود ندارد و در صورت ادامه این روند نزولی ممکن است برخی کشتی‌های کانتینری آخرین باری باشد که اقدام به بارگیری می‌کنند؛ زیرا بحران نرخ‌های بازار کانتینری بیداد می‌کند و با این شرایط فعالیت بسیار مشکل‌آفرین است.

از سوی دیگر به گزارش مؤسسه Xeneta’s نرخ‌ها در حال حاضر فرسایشی است و هفته به هفته در حال کاهش است، به گونه‌ای که نرخ نقدی حمل کانتینر از آسیا به شمال اروپا از ۱۵۵۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی در پایان روز ۱۶ آوریل به ۱۴۷۸ دلار رسید، در این مدت همچنین شاخص WCI Drewry یک درصد سقوط کرد و به میانگین ۲۲۵۶ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.

همین شرایط در نرخ‌های اقیانوس آرام نیز دیده شده است، نرخ حمل هر کانتینر ۴۰ فوت از آسیا تا سواحل غربی آمریکا به حدود ۱۰۰۰ دلار در هر فوت رسید و شاخص FBX در هفته منتهی به ۱۶ آوریل به ۱۰۳۰ دلار رسید.

در ادامه این گزارش آمده است داده‌های دریافتی از مؤسسه Flexport بیانگر آن است که مالکان کشتی و مدیران خطوط کشتیرانی در برابر وضعیت صنعت حمل کانتینر‌ی پیش آمده در برابر یک تصمیم قرار گرفته‌اند و آن این است که در صورت ادامه روند کاهشی نمی‌دانند چه تصمیمی اتخاذ کنند؛ اما برخی از آنان قاطعانه اعلام کردند در صورتی‌که نرخ قراردادی به تعادل طبیعی خود نرسد نسبت به تعطیلی برخی خطوط اقدام خواهند کرد. به هرحال برون رفت از مهلکه فعلی یک اجماع جمعی را از سوی ذی‌نفعان در اقصی نقاط جهان طلب می‌کند.

 

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/95432/

لینک کوتاه: https://seanews.ir/45225

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.