گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور روسیه و ایران در حوزه ترانزیت بین الملل

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری های ایرنا و فارس، در تماس تلفنی رئیس جمهوری فدراسیون روسیه با رئیس جمهوری اسلامی ایران، دو طرف آخرین وضعیت همکاری های اقتصادی را بررسی و بر تقویت آنها بخصوص در حوزه ترانزیت بین الملل تاکید کردند.

در همین راستا معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور جزئیاتی از گفت وگوی تلفنی سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین را بیان کرد.

محمد جمشیدی در توئیتر نوشت: در تماس تلفنی آقای پوتین با رئیسی ابتکارهای توسعه ترانزیت بررسی شد. همگرایی اوراسیایی مرحله دوم سیاست همسایگی رئیس جمهور است که از ابتکار کمربند-راه چین تا کریدور شمال – جنوب با روسیه را شامل می شود. هدف افزایش رشد اقتصادی کشور و تقویت جایگاه ایران در ژئواکونومی جهانی است.

شبکه راشاتودی گزارش داد: طرفین اشتراک نظر داشتند که روابط ایران و روسیه به نحو مثبتی در حال توسعه است. در این گفت و گو، مسائل مرتبط با همکاری های دوجانبه در حوزه های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 کرملین نیز در مورد این گفت و گو عنوان کرد: طرفین ضمن تاکید بر تداوم تماس ها مسائل، مرتبط با همکاری های دو جانبه در حوزه های گوناگون و اجرای پروژه های زیر ساختی مشترک را بررسی کردند.

 خبرگزاری تاس نیز در این رابطه گزارش داد: این سومین گفت وگوی تلفنی سران ایران و روسیه در ماه های اخیر است.

تاس در مورد موضوع پروژه های مشترک دو کشور نوشت: یکی از پروژه های زیر ساختی ایران و روسیه، مسیر ترانزیتی شمال – جنوب است که در سال ۲۰۰۰ دولت های ایران، هند و روسیه توافقنامه آن را امضا کردند. سالهای بعد مشارکت کنندگان در این پروژه به ۱۴ کشور افزایش یافت. هدف از احداث این کریدور، انتقال کالا از هند ایران و خلیج فارس از طریق روسیه به اروپاست. مسیر زمینی در مقایسه با مسیر دریایی و گذر از کانال سوئز ۵۰ درصد کوتاه تر بوده و موجب کاهش زمان و هزینه حمل و نقل می شود.

 

تنظیم و انتشار: سی نیوز

منابع: https://www.farsnews.ir/news/14011215000708

https://irna.ir/xjLVzX

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44811

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.